De toenemende populariteit van online elektronicaretailers zoals Coolblue is een slechte zaak voor lokale handelaars, blijkt uit cijfers van Statbel.

Advertentie

De pc-markt kent dan wel zijn sterkste groei in vijftien jaar, maar lang niet iedereen profiteert daarvan. Voor kleine handelaars in pc’s, accessoires en software wordt het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Dat blijkt uit een onderzoek van Statbel naar de Vlaamse pc-markt. Tussen 2009 en 2019 daalde het aantal gespecialiseerde pc-winkels van 2210 naar 1576, een daling van 28,6 procent. Het is nog onduidelijk wat de impact van 2020 zal zijn. In dat jaar steeg de vraag naar computers wel door thuiswerk en -onderwijs, maar veel handelszaken moesten omwille van coronamaatregelen maandenlang sluiten.

Aan De Tijd getuigen enkele pc-handelaars over de moeilijkheden om als kleine speler stand te houden in een zeer competitieve markt. Enkele problemen die zij naar voren schuiven zijn producten die continue veranderen en de zeer lage winstmarges die op pc’s kunnen gehaald worden. Die liggen voor de meeste producten onder de 10 procent.

Opkomst van e-commerce

De grootste bedreiging voor de lokale pc-winkels vormt echter de opkomst van grote, internationale e-commercespelers zoals Coolblue. Dat het goed gaat met het Nederlandse bedrijf, berichtten we vorige week al. De omzet in België groeide met 50 procent naar 550 miljoen euro. Coolblue ambieert zelfs een beursgang. Maar ook andere van oorsprong buitenlandse e-commercebedrijven zoals Bol.com winnen op onze markt elk jaar aan marktaandeel.

Pc’s en computeronderdelen zijn producten die eenvoudig online kunnen aangekocht worden, verklaart Els Breugelmans (professor marketing aan de KU Leuven). De online spelers hebben een businessmodel opgebouwd waar kleine spelers zeer moeilijk mee kunnen concurreren. Zij bieden zeer snelle levertijden aan, en hun model stelt hen ook in staat om de producten agressief te prijzen. Door de coronapandemie hebben we uiteraard ook sneller de neiging om online te shoppen. Het zijn allemaal factoren die niet in de kaart spelen van kleinere pc-winkels.

Focussen op maatwerk

Het beste advies voor lokale handelaars om zich te redden luidt dan ook om niet de concurrentie met Coolblue en co te proberen aangaan op hun domein, maar juist door er zich zo veel mogelijk van te differentiëren. Het succesrecept voor pc-winkels in 2021 blijken maatwerk en persoonlijk advies te zijn. Daar specialiseren grootketens zich veel minder in.

Kleine retailers focussen zich dan ook voornamelijk op markten die de persoonlijke touch nodig hebben zoals scholen, overheden en kleinere kmo’s. Het digitaliseringsplan voor het Vlaamse onderwijs van minister Ben Weyts biedt een unieke kans voor lokale pc-winkels om de onderwijsmarkt naar zich toe te trekken. Op vraag van Unizo, een lobbygroep die de belangen van Vlaamse zelfstandigen verdedigt, adviseert de Vlaamse regering scholen om hun ICT-materiaal zo veel mogelijk lokaal aan te kopen.

Advertentie

2 REACTIES

  1. Het is ook zo dat wij als kleine dealers gewoon door onze distributeurs in de koude gezet worden. Toen Patrick Steenmans nog een tijd geleden ons vertelde dat Techdata groot geworden is door wij kleine dealers en dat hij er zo trots op was man man , dan is het nu duidelijk volledig verdwenen. Ze hebben enkel nog intresse in de palletschuivers.rijzen die coolblue aanbieden zijn onze AKP prijzen in distri. Als je dan er nog opmerkingen op maakt dan krijg je doodleuk te horen dat je ze dan maar op coolblue moet aankopen.

    • Volledig mee eens. Om dan nog maar te zwijgen over handling fees die wij als kleine reseller moeten neerleggen bij die distri’s. Byeybye marge.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here