2020 was een boerenjaar voor Coolblue. Zowel in Nederland als in België steeg de omzet van de online retailer.

Advertentie

Coolblue sloot 2020 af met een recordomzet van 2 miljard euro. Het is nog maar de eerste keer sinds de oprichting 20 jaar geleden dat de e-commercespecialist die kaap weet te ronden. Stichter en CEO Pieter Zwart is dan ook heel tevreden met de progressie die zijn bedrijf jaar op jaar boekt. “2020 was een bijzonder jaar. 2021 gaat gewoon weer ons beste jaar ooit worden”, vertelt de immer ambitieuze ondernemer in het persbericht.

De sterkste groei laat Coolblue optekenen in België. De Belgische markt is met 550 miljoen euro nu goed voor iets meer dan een kwart van de totale jaaromzet. In vergelijking met 2019 steeg de omzet in België met 50%. Eenzelfde trend zagen we ook in de laatste kwartaalcijfers die bol.com bekend maakte. Nederland blijft de grootste afzetmarkt, maar België is de markt waar het meeste rek op lijkt te zitten.

De online webwinkel blijft niet onverwacht de grootste bron van inkomsten. E-commerce floreerde in ons land als nooit tevoren door het sluiten van de niet-essentiële winkels in het voor- en najaar. Maar Coolblue zet ook steeds meer in op fysieke retail. Het opende in 2020 nieuwe locaties in Hasselt en een nieuwe flagshipstore op de Louizalaan in Brussel. Countrymanager voor België Camille Depuydt licht aan De Tijd toe dat de bezorging en installatie van televisies en ‘witgoed’ (ijskasten, wasmachines) verruimd werden tot over heel België. Met nog twee locaties in en rond Antwerpen en een winkel te Gent telt Coolblue nu vijf winkels en 700 werknemers in ons land.

Beeld van de ‘feestelijke’ opening in Brussel. Image credit: Coolblue (26/06/20)

Energieleverancier

Coolblue wil in 2021 blijven groeien en het retailbedrijf heeft ook grootse plannen. In België en Nederland staan nieuwe fysieke locaties op de planning, een winkel in Almere opende de deuren al. Naast nieuwe winkels wil Coolblue bij ons de services ook verder uitbreiden. Een van die services is de bezorgoptie Coolblue Fietst, waarbij de bezorgers producten die dat toelaten met een bakfiets brengen. Een milieuvriendelijker alternatief dat in Nederland heel populair is. Het bedrijf heeft ook haar oog laten vallen op Duitsland.

Je weet het misschien niet, maar Coolblue is tegenwoordig ook een energieleverancier in Nederland. Eind januari maakte het bedrijf bekend ServiceHouse over te nemen. De details van de overname worden op dit moment nog onderzocht door bevoegde toezichtshouders die groen licht moeten geven. ServiceHouse is een nichespeler in de Nederlandse energiemarkt die zich specialiseert in groene energie zoals zonne-energie, windenergie en CO2-gecompenseerd gas. Tegen eind 2021 wil Coolblue 100.000 energieklanten tellen.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here