ken serdons mollie
Image: Mollie

Hoe hou je je als kleine retailer staande in het e-commercelandschap? Ken Serdons van Mollie geeft advies om een succesvolle webshop uit te bouwen.

Advertentie

Dankzij de coronapandemie zagen veel Belgische handelaren zich genoodzaakt om de stap naar een webwinkel te maken. Uit de E-commerce Barometer die The House of Marketing & SafeShops in het voorjaar publiceerde leerden we dat het aantal Belgische webshops bijna verdubbelde in het jaar 2020, waarmee de Belgische retailsector nu ongeveer 50.000 webwinkels rijk is. Belgische consumenten gaven ook een recordbedrag uit aan online aankopen.

De Belgische retailers staan nu voor de volgende stap in hun digitale transformatie. E-commerce is niet langer meer een noodzaak voor consumenten; we vinden het tegenwoordig niet meer dan normaal dat we online kunnen shoppen. Echter krijgen Belgische retailers in de online retailsector te maken met de stevige concurrentie van internationale grootmachten zoals Amazon. Ken Serdons, Chief Commercial Officer bij de payment service provider Mollie, geeft enkele tips voor hoe je als lokale speler met je webshop een volwaardig alternatief kan bieden voor deze retailgrootmachten.

1. Persoonlijke touch

Volgens Ken Serdons hebben lokale handelaars één grote troef in handen: personalisatie. “De producten en service zijn fundamentele pijlers voor een succesvolle webshop, maar met een gepersonaliseerde en interactieve klantenervaring kan je als retailer jezelf onderscheiden. De grote spelers zijn gericht op massaverkoop en kunnen die persoonlijke benadering niet geven. Door dat persoonlijke uit te spelen, kan je als lokale speler veel waarde creëren voor je klanten.”

2. Zoek betrouwbare partners

Naast personalisatie gelooft Serdons ook in de kracht van eenvoud. Het volledige aankoopproces, van het zoeken naar producten tot de aflevering, moet een vlotte ervaring zijn die het aantal stappen minimaliseert. Om dit te bekomen is het ook van belang dat je jezelf omringt met betrouwbare partners die je webshop mee naar een hoger niveau kunnen tillen. “Je kan als retailer niet alles zelf doen”, aldus Serdons.

Als payment service provider wil Mollie die betrouwbare partner voor handelaars zijn in het uitbouwen van hun betaaloplossingen. “Digitalisering democratiseren is onze missie. We willen de drempel verlagen voor kleine bedrijven om te concurreren in de digitale wereld. De betaling is het eindpunt van de aankoop. Met een vlot check-out-proces creëer je veel waarde. De fintechindustrie groeit zeer snel. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe betaalmogelijkheden bijgekomen. Ook de mobiele betaalervaring wordt steeds belangrijker. Via ons platform kunnen bedrijven al die verschillende betaaltechnologieën eenvoudig via plug-ins integreren in hun eigen webshop. Zo helpen wij hen een optimale omzet te draaien.”

Image credit: Mollie

“Op termijn willen we onze diensten ook gaan uitbreiden naar banking services. De oplossingen die grootbanken vandaag de dag aanbieden zijn vaak nog log en niet klantgericht. De problemen die zij nu hebben, hebben wij al lang opgelost.”

3. Durf internationaal denken

E-commerce biedt Belgische handelaars ook nieuwe kansen om hun bereik te vergroten. “E-commerce en fintech kennen geen grenzen. Je moet als bedrijf ook internationaler durven denken wil je online echt succesvol zijn. Waarom zou je als Belgisch bedrijf niet de Nederlandse markt durven ambiëren? Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van Nederlandse webshops die in België zeer succesvol zijn, zoals bol.com en Coolblue. Er is dus zeker nog veel progressiemarge in België”, besluit Serdons.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here