Nieuws

BeCommerce: “Online aankopen blijven fors stijgen in 2021”

Ook dit jaar blijft de Belgische consument zijn toevlucht zoeken bij webshops. We spendeerden volgens cijfers van BeCommerce bijna 3 miljard euro aan online aankopen.

In totaal deden alle Belgen tezamen 41,9 miljoen online aankopen tijdens het eerste kwartaal van 2021, goed voor een totaalbedrag van 2,84 miljard aankopen. In vergelijking met de beginmaanden van 2020, dat het begin van de pandemie nog net meemaakte, zien we bijna een verdubbeling. E-commerce kende zijn definitieve doorbraak in ons land tijdens 2020, en die trend lijkt zich dit jaar gewoon verder te zetten. Dat is ook de conclusie van BeCommerce dat de gegevens verzamelde. “Ondanks de heropening van talloze winkels tijdens het eerste kwartaal zijn consumenten massaal online blijven kopen, ook voor kleinere bedragen en aankopen. E-Commerce is geen tijdelijk koopfenomeen”, zegt Managing Director Sofie Geeroms in het persbericht.

Helaas zorgden de geldende maatregelen ervoor dat niet alle sectoren mee kunnen liften op het succes van webwinkels. BeCommerce ziet de sterkste stijging in kleding, elektronica en entertainment. Uit een kleine steekproef die wij in mei deden onder onze lezers bleek inderdaad dat elektronicaproducten sneller online worden aangekocht. De grote verliezers zijn de reis- en evenementensector omdat er simpelweg geen reizen en evenementen mogelijk waren om tickets voor te kopen. BeCommerce verwacht dat onder impuls van de vaccinaties en versoepelingen deze sectoren zich in het derde kwartaal stilaan zullen beginnen herstellen.

Smartphone steeds populairder voor online aankopen

BeCommerce analyseert verder hoe we onze online aankopen verrichten. De laptop blijft met 52% van de online aankopen met grote voorsprong het populairste shopmedium, maar de smartphone is aan een inhaalbeweging. 37% van de online aankopen gebeurt al met een smartphone, we sluiten zeker niet uit dat over enkele jaren de smartphone de troon grijpt. Het populairste betaalmiddel online blijft Bancontact, gevolg door de kredietkaart. Fintechplatformen zoals PayPal zijn ook aan een opmars bezig. Een derde van de online aankopen wordt al afgerekend via PayPal.

We zijn benieuwd hoe de e-commercecijfers zich zullen evolueren. In het tweede kwartaal hebben we de periode meegemaakt dat we onze winkelbezoeken moesten reserveren, wat de webwinkels alleen maar ten goede zal zijn gekomen. Koop jij veel meer online dan vroeger? Laat het ons weten in de reactie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business