Fintech blijft groeien; traditionele banken zetten digitale inhaalbeweging in

Traditionele banken voelen de hete adem van opkomende neobanken en fintechspelers in hun nek en beseffen dat digitalisering de enige weg voorwaarts is.

Capgemini onthulde vandaag de belangrijkste resultaten van het World FinTech Report 2021, inmiddels al de vijfde editie van de jaarlijkse studie naar hoe de financiële sector zich digitaal ontwikkelt. De financiële wereld is in volle beweging. Zogenaamde fintechbedrijven, die zich specialiseren in het ontwikkelen van digitale financiële producten, bleven sterk doorgroeien tijdens de coronapandemie. Volgens Capgemini staat de sector nu al een volgende stap in haar proces: de fase waarin fintechbedrijven ook effectief winstgevend gaan beginnen worden. Een belangrijke voorwaarde wil de fintechindustrie ook op lange termijn een uitdager kunnen zijn van de traditionele financiële grootmachten.

De wereldwijde acceptatie van digitale diensten tijdens de pandemie deed ook het marktaandeel van neobanken stijgen ten koste van traditionele banken. 1 op 4 consumenten wereldwijd gaf aan wel open te staan om neobanken een kans te geven. Grootbanken hebben er een geduchte concurrent bij. Meer over de opkomst van de neobanken lees je in dit interview met Jérémie Rosselli van de neobank N26.

Groot vertrouwen in traditionele banken blijft

Maar openstaan voor neobanken betekent nog niet per sé dat alle consumenten hun spaarboekjes hebben overgezet. Uit de studie van Capgemini blijkt eveneens dat consumenten nog steeds een groot vertrouwen hebben in hun vaste bank en niet wensen over te stappen. 68% geeft aan sneller digitale bankdiensten uit te proberen als die door hun eigen bank worden aangeboden. Mensen die zich aansluiten bij een neobank lijken dat dus eerder voor een tweede of derde rekening te doen. “De weg die de fintech-sector heeft afgelegd moet als een inspiratie gelden voor traditionele banken. Maar zij moeten ook opletten dat ze de fintechbanken niet te veel kopiëren. Elke bank moet zijn eigen digitaliseringsaanpak zoeken. De pandemie heeft hen wel duidelijk getoond dat actie moeten ondernemen”, zegt Anirban Bose van Capgemini.

De vraag naar digitale bankdiensten en -producten is dus hoger dan ooit. Banken lijken die boodschap ook wel te hebben begrepen. KBC is een goed voorbeeld van een Belgische bank met een ruim digitaal aanbod. De mobiele applicatie KBC Mobile werd door onze lezers uitgeroepen tot beste Belgische bankingapplicatie, ver boven de neobankplatformen van Aion en N26. Maar niet elke bank doorloopt die digitalisering even vlot. Bureaucratische procedures en verouderde technologie zijn de grootste obstakels die banken ervaren in het digitaliseren van diensten.

Duurzaam bankieren

Naast een toegenomen interesse in digitaal bankieren merken de onderzoekers van Capgemini ook een opwaartse trend in duurzaam bankieren op. 65% van de bevraagde consumenten wil dat zijn/haar bank investeert in het verminderen van de ecologische voetafdruk; een derde blijkt zelfs bereid daar een extra toeslag voor te betalen. Hier hebben neobanken een kleine voorsprong in gezien zij volledig papierloos werken.

Het Capgemini World FinTech Report werd opgesteld op basis van surveys en interviews bij consumenten en bankdirecteurs uit 33 landen, waaronder ook België. Het volledige onderzoeksrapport kan je hier downloaden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business