Apple gaat zich met aanpassingen aan de privacyregels in iOS 14.5 niet populair maken bij adverteerders. Waarom is de update zo omstreden?

Advertentie

Apple rolt vanaf vandaag de update iOS 14.5 uit naar alle iPhone-bezitters met een iPhone 6 of nieuwer. De focus van deze update ligt bij privacy. Gebruikers zullen meer macht ter beschikking over de data die zij delen met appontwikkelaars met adverteerders. Applicaties zullen nu bij installatie of de eerste keer dat je de app opent na de update moeten vragen of ze hun gebruikers voor advertentiedoeleinden mogen volgen.

iOS 14.5
Facebook mag geen data meer bewaren zonder jouw toestemming.

De maatregel is goed voor gebruikers maar een nachtmerrie voor ontwikkelaars die afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties. De digitale advertentiemarkt vreest dat de privacyregels van iOS 14.5 voor een slagveld in de markt gaan zorgen. Heel wat Duitse bedrijven uit de tech-, media- en advertentie-industrie hebben gezamenlijk een antitrustprocedure gestart tegen de iPhonebouwer voor de schade die zijn gaan oplopen. Dat schrijft Financial Times. Daar zitten onder andere Facebook en Alex Springer bij. Die laatste is uitgever van de grote Duitse kranten Bild en Die Welt.

60% minder inkomsten voor adverteerders

Waarom zijn die privacyregels zo schadelijk voor de appontwikkelaars? Gebruikers de keuze geven niet gevolgd te worden zal er hoogstwaarschijnlijk toe leiden dat het gros tracking laat uitschakelen. Dat is niet onlogisch. We zijn ons vandaag beter bewust hoe bedrijven zich verrijken met onze data. Zonder tracking hebben de bedrijven minder interessante data ter beschikking om adverteerders op te laten bieden. Dat betekent een flinke hap uit de advertentie-inkomsten. Een daling die tot 60% zou kunnen oplopen, zeggen advocaten die de Duitse bedrijven zullen vertegenwoordigen.

Facebook beweert daar bovenop dat Apple de nieuwe privacyregels invoert om hen persoonlijk te treffen. Tim Cook wil van Apple een grote speler in de advertentiemarkt maken, maar de concurrentie van Facebook en Google is op dit moment te groot. Een uitgebreid advertentiemodel rond de App Store moet de kloof helpen verkleinen? Maar is Apple meer te vertrouwen met onze data? Volgens Facebook alvast niet.

Privacylabels

Controverse rond nieuwe privacyregels van Apple zijn niet nieuw. Sinds 8 december verplicht Apple het tonen van ‘privacylabels’ in iOS 14. Daarmee wees Apple appontwikkelaars op hun plichten om transparant te zijn over hun databeheer. Met iOS 14.5 gaat Apple daarin nog een stuk verder.  

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here