invoertarieven

Met een nieuw advertentiemodel en privacybeleid wil Apple een groter stuk van de advertentiekoek opeisen. Begint het monopolie van Google en Facebook te wankelen?

Advertentie

Facebook en Google zijn al jaar en dag de onbetwiste leiders binnen de digitale advertentiemarkt, tot grote afgunst van de concurrentie en beleidsmakers. Apple-CEO Tim Cook heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij de positie van zijn bedrijf in die markt wil verstevigen. Volgens een rapport van de Financial Times heeft Apple het recept gevonden om Facebook en Google aan het wankelen te brengen. Simultaan met het ingaan van een vernieuwd privacybeleid kondigt Apple een uitgebreid advertentiemodel voor haar App Store aan. En dat is geen toeval.

Het gaat meer bepaald om een nieuw advertentieslot dat appontwikkelaars kunnen aankopen om hun apps prominenter naar voren te laten komen in de zoekresultaten, schrijft de Amerikaanse krant. Nu kunnen ze enkel advertenties aankopen om in de topresultaten te verschijnen. Zo staat in sommige landen TikTok het hoogst genoteerd wanneer je naar andere socialemediaplatformen zoekt. Nu gaat Apple volgens anonieme bronnen ook advertenties verkopen om in de lijst ‘voorgestelde apps’ te kunnen laten opgenomen worden.

Dat stelt ontwikkelaars in staat om hun applicaties veel breder in de App Store te kunnen promoten, wat uiteraard moet leiden tot de verkoop van advertenties. Dit nieuwe advertentiemodel gaat Apple deze maand nog in werking laten treden.

Privacybeleid iOS 14.5

Maar dit nieuwe advertentiebeleid zal niet genoeg zijn voor Apple om de toppositie op de advertentiemarkt te kunnen claimen. Volgens analisten zal een vernieuwd privacybeleid voor iOS dat mogelijk wel kunnen. Met de aankomende softwareupdate iOS 14.5 verbiedt Apple alle appontwikkelaars nog om iOS-gebruikers te tracken zonder daar expliciete toestemming voor te vragen. Nu we ons veel meer bewust lijken te zijn van online privacy, vermoeden de experten dat de doorsnee iOS-gebruiker daartoe niet meer zomaar zijn toestemming zal geven. En dat zou een flinke klap kunnen betekenen voor de businessmodellen van de grote spelers in de digitale advertentiemarkt, Google en Facebook.

Mark Zuckerberg, sowieso al niet de beste vriend van Tim Cook, heeft dan ook al scherpe kritiek geuit op dat nieuwe privacybeleid. Volgens de Facebook-CEO voert Apple deze nieuwe regels in om hun eigen belang te dienen. “Apple zegt wel dat ze dit doen om mensen te helpen, maar de stappen die zij ondernemen volgen duidelijk hun concurrentiële belangen.”

Apple zou met het huidige model ongeveer 2 miljard dollar per jaar opstrijken uit advertenties voor de App Store. De iPhonegigant wenste niet te reageren op het nieuws van Financial Times.  

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Apple App Store: het slot op de deur

Apple houdt de touwtjes van haar eigen ecosysteem strak in handen. Dat werkt wel eens op de zenuwen van gebruikers en (vooral) appontwikkelaars. Het beleid van Apple onder de loep genomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here