De groei van het streamingplatform Disney+ was een van de weinige lichtpuntjes voor Disney tijdens een moeilijk 2020.

De coronapandemie treft Disney al van in de begindagen. Verschillende bedrijfstakken zagen door de crisis hun inkomsten sterk teruglopen. Vooral de pretparken van Disney hebben zwaar te lijden. Sommige parken zijn al sinds maart niet kunnen opengaan, andere moesten regelmatig weer sluiten of mochten maar een beperkt aantal bezoekers per dag toelaten. Maar ook de filmstudio’s hebben het zeer lastig. De release van grote producties moesten worden uitgesteld omdat de Amerikaanse filmzalen niet mochten openen, maar ook het opnemen van nieuwe producties is geen sinecure in deze tijden.

Al die miserie weerspiegelt zich dan ook in de meest recente kwartaalresultaten die de entertainmenttycoon heeft gepubliceerd. De cijfers van het laatste kwartaal, dat Disney op 2 januari afsloot, ogen als je ze op zichzelf zou bekijken nog positief, maar niet als je een vergelijking maakt met het einde van 2019. De inkomsten uit alle bedrijfstakken opgeteld bedroegen 16,2 miljard dollar (13,4 miljoen euro). 22% minder dan één jaar geleden. Het is echter vooral de nettobedrijfswinst die een flinke duik maakte in 2020. Disney genereerde nog 18 miljoen dollar (of 14 miljoen euro) winst, maar eind vorig jaar bedroeg de winst nog meer dan twee miljard dollar (1,65 miljard euro). Disney zal zich stilaan toch zorgen beginnen maken.

Disney+: bijna 100 miljoen abonnees, maar geen winst

We schreven in begin augustus vorig jaar al het artikel “Wordt streaming de reddingsboei voor Disney?”. Het begint er steeds meer op te lijken, want elk kwartaalrapport zien we dezelfde tendens. Veel divisies van Disney krijgen rake klappen, maar de streamingbusiness blijft groeien. Disney+ sloot 2020 af met 95,4 miljoen abonnees, en de kaap van 100 miljoen abonnees komt alsmaar dichter. Grote blikvangers tijdens de eindejaarperiode waren het tweede seizoen van The Mandalorian en de Pixar-film Soul die exclusief op het streamingplatform te zien was. Ook de andere platformen zoals ESPN+ voor sportwedstrijden en Hulu, enkel beschikbaar in de VS, kregen er veel abonnees bij.

Disney+ kan dan ook een centrale rol krijgen in de toekomstplannen van Disney. Met de nieuwe reeks WandaVision is het jaar alvast goed begonnen en in de loop van deze maand voegt Disney de content van nevenplatform Star toe. De volgende Marvel-film Black Widow hoopt Disney wel nog altijd eerst in de cinemazalen te kunnen lanceren. Tegen het einde van 2024 mikt Disney op meer dan 300 miljoen streamingabonnees. Ter vergelijking: Netflix zit nu al aan 200 miljoen betalende klanten.

Meer inkomsten uit abonnementen moet de streamingbusiness ook toelaten winstgevend te zijn, want dat blijft voorlopig het grote mankement van Disney’s snelst groeiende bedrijfstak. Dat komt omdat de opbrengsten uit streaming onmiddellijk terug worden geïnvesteerd om de hoge productiekosten van nieuwe titels te dekken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here