De film- en pretparkendivisies van Disney leiden zware verliezen. Langs de andere kant bloeit het streamingplatform Disney+ als nooit tevoren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Disney maakte onlangs de kwartaalresultaten voor het tweede kwartaal van 2020 (fiscaal gezien het derde kwartaal) bekend. En die oogden alles behalve positief. Op drie maanden tijd verloor het bedrijf maar liefst 4,7 miljard dollar, omgerekend is dat net geen 4 miljard euro. In 2019 werd in dezelfde periode 1,5 miljard euro winst bijgeschreven. De totale operationele inkomsten van het bedrijf daalden dan ook tot 9,97 miljard euro. Nog steeds niet slecht, maar toch een daling van 42% op een jaar tijd.

Volgens CFO van het bedrijf Christine McCarthy zijn die mindere financiële cijfers vooral te wijten aan de moeilijkheden in de pretparkendivisie. Wereldwijd heeft Disney 11 pretparken, voornamelijk in de Verenigde Staten en Azië maar ook één in Parijs. Die moesten dit jaar allemaal op een gegeven moment sluiten omwille van maatregelen tegen het coronavirus. Ondertussen zijn ze wel weer open, maar is de toestroom van mensen nog lang niet op het normale niveau. Normaal gezien zijn dit populaire attracties waar toeristen de wereld voor rondreizen De inkomsten die uit de pretparken worden gegeneerd daalden op een jaar met 85%. Disney berekende dat dit alleen al voor een vermindering van 2,5 miljard euro in het operationele inkomen van het bedrijf zorgde.

De pretparken van Disney lijden zwaar onder de coronapandemie. Afbeelding: The Walt Disney Company

Wat meer in de marge blijven de moeilijkheden van de filmdivisie. Door het sluiten van de cinemazalen kon Disney nog zo goed als geen enkele nieuwe blockbuster uitbrengen dit jaar. Maar liefst 8 van de 10 best presterende films in cinemazalen vorig jaar kwamen voort uit de verschillende productiestudio’s. Bovenaan de lijst prijkte Avengers: Endgame, die 2,36 miljard euro in het laadje bracht.

De oplossing: streaming

Maar er is ook goed nieuws voor Disney. Met de kwartaalresultaten kon het aankondigen dat het streamingplatform Disney+ de kaap van 60 miljoen abonnees overschreden heeft. De overige streamingplatformen Hulu, ESPN+ en Hotstar (India) van het bedrijf tillen dat aantal abonnees boven de 100 miljoen. Het platform groeit aan een snelheid die zelfs Disney nooit durfde te voorspellen. Bij de lancering van Disney+ in november 2019 was de doelstelling om binnen vijf jaar tussen de 60 en 90 miljoen abonnees te hebben. Dat doel heeft het mediacongolomeraat dus op nog geen jaar bereikt. De coronapandemie die voor zoveel problemen zorgt heeft hier wel bij geholpen. Sinds maart komen er elke maand 1 miljoen abonnees bij, en juli was een topmaand met 3 miljoen nieuwe abonnees. Er komt waarschijnlijk ook een nieuwe streamingdienst bij onder het Star-label, maar daarover is nog niet zoveel bekend.

Disney ziet duidelijk in Disney+ de reddingsboei om de schade voor dit jaar te beperken. Heel wat blockbusters van vorig jaar zoals Star Wars: Rise of Skywalker en Frozen 2 werden al maanden vroeger dan gepland aangeboden op het platform. Voor Disneys eerste blockbuster van dit jaar, de live-action remake van Mulan, lijkt het bedrijf zelfs niet meer te willen wachten tot de cinemazalen weer opengaan. De film moest al meermaals worden uitgesteld, en zal vanaf september exclusief via Disney+ worden aangeboden via een in-app aankoopoptie. De release van enkele Marvel-series zal vermoedelijk wel moeten uitgesteld worden, omdat de verhaallijnen samenhangen met films die nog moeten verschijnen.

Ondanks het succes van haar platformen is het voorlopig nog te vroeg voor Disney om alles in te zetten op streaming. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de streamingtak nog steeds verlieslatend is, met een operationeel verlies van net geen 600 miljoen euro. Kan Disney haar jaar nog redden?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here