Google laat onbeperkte drive vallen

Google heeft aangekondigd dat het bij de herwerking van G Suite naar Google Workspace de onbeperkte opslag in Google Drive laat vallen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google, de Amerikaanse zoekmachine-gigant, kondigde eerder deze week de rebranding aan van G Suite naar Google Workspace. De herwerking van dit pakket, wat bestaat uit een reeks zakelijke productiviteitsprogramma’s zoals Gmail, Docs en Meet, komt zo blijkt echter met nog wat uitgestelde verrassingen. Zo heeft Google aangekondigd dat bedrijven die voorheen toegang hadden tot een onbeperkte opslag op Google dit zullen verliezen en een beperkt pakket in de plaats krijgen.

Google gaf als argument voor het wijzigen van de abonnementen aan dat slechts een beperkt aantal organisaties daadwerkelijk gebruik maakten van het potentieel van onbeperkte opslag. Het gros van de gebruikers zou volgens het bedrijf dus perfect met minder aan de slag kunnen. In het oude systeem van G Suite was er in het standaardpakket 30GB voorzien voor een onbeperkte hoeveelheid gebruikers. Business-gebruikers kregen een onbeperkte hoeveelheid opslag voor een onbeperkt aantal gebruikers.

Beperkt onbeperkt

Google Workspace biedt 30GB voor het Business Starter-pakket, 2TB voor Business Standard, 5TB voor Business Plus. Daar bovenop biedt Workspace nu ook het Enterprise-pakket aan. Hier kunnen gebruikers dan weer genieten van een onbeperkte hoeveelheid opslag bij Google Drive. Dat zal beschikbaar zijn tegen een hogere prijs. De onbeperkte opslag is dus niet volledig verdwenen, maar in een ander, specifiek pakket geplaatst. Klanten met een lopend abonnement op G Suite zullen, voor de lengte van hun abonnement, nog steeds gebruik kunnen maken van een onbeperkte opslagcapaciteit. Van zodra gebruikers overstappen naar Workspace treden de nieuwe abonnementen in werking.

De omschakeling van G Suite naar Workspace is een van de grootste updates die het pakket tot nu toe heeft gekregen. G Suite, dat in 2016 werd uitgerold, wil zich op deze manier als een meer valide concurrent plaatsen tegenover Office van Microsoft. Naast een nieuwe naam, herwerkte logo’s en een bijkomstig betaalplan zijn er ook extra functies mee gelanceerd. Zo wordt er meer ingezet op integratie van de verschillende platformen en zal je eenvoudiger videogesprekken kunnen voeren met mensen waarmee je samen werkt. Daarnaast kan je sneller documenten opstarten in chatgroepen om mee te werken en krijg je previews te zien van documenten waar je naar verwijst binnen Docs, Sheets en Slides. Deze zullen we de komende maanden zien verschijnen in het platform.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here