De autofabrikant is er in geslaagd om net geen 140.000 wagens te leveren tijdens het afgelopen kwartaal. Een record voor Tesla, dat analisten niet durfden voorspellen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Eind september schreven we dat Tesla op weg naar was een nieuw record van aantal geleverde wagens in één kwartaal. Het nieuws kwam onder de aandacht dankzij een interne mail van Elon Musk waarin hij zijn medewerkers aanspoorde nog een ‘extra inspanning’ te leveren dat recordaantal te halen. Die boodschap is duidelijk goed overgekomen, want bij het afsluiten van het derde kwartaal (1 juli tot 30 september) kan Tesla met trots verkondigen dat ze een recordaantal wagens hebben geleverd.

Sterker nog, Tesla wist de verwachtingen van analisten, en misschien ook wel die van zichzelf, ruimschoots te overtreffen. De meeste analisten waren al optimistisch toen ze zeiden dat Tesla de kaap van 120.000 wagens zou overschrijden, en sommigen waagden het om over de 130.000 te gaan. Uiteindelijk wist Tesla maar liefst 139.300 wagens af te leveren. De Model 3 en de Model Y blijven met voorsprong de meest succesvolle wagens van Tesla met 124.100 geleverde modellen. De Model S en X volgen op ruime afstand met 15.200 modellen.

Het vorige record van 2019 (112.000 wagens) is daarmee volledig aan diggelen geslagen. Best een knappe prestatie van Tesla, als je weet dat het autobedrijf in het voorjaar haar fabrieken enkele maanden moest sluiten.

Productie op volle toeren

Het succes van Tesla is te wijten aan zeer efficiënte heropstart van de productie. Want Tesla wist niet enkel een recordaantal wagens te leveren, maar ook het aantal geproduceerde wagens bereikte een hoog aantal. Van de Model 3 en Y rolde tezamen meer dan 128.000 wagens van de rollen, van de Model S e X waren dat er 16.992. Volgens het autobedrijf zal haar inventaris in de komende kwartalen enkel nog maar slinken doordat het leveringssysteem een stuk efficiënter is geworden.

Als het van Musk en Tesla afhangt, zal het huidige record dus ook snel sneuvelen. Het autobedrijf blijft ook razend ambitieus. Dit jaar start de bouw van een nieuwe Gigafabriek in Texas om sneller te kunnen leveren aan de oostkust van Amerika, terwijl de Gigafabriek in Berlijn vanaf eind volgend jaar klaar zou moeten zijn om de productie in Europa te organiseren. Vanaf volgend jaar zal Tesla met India ook een nieuwe en potentieel lucratieve markt aanboren. Dat bevestigde Elon Musk via Twitter.

Inhaalbeweging

Het gaat Tesla dus zeker goed voor de wind, maar toch moeten de cijfers in het juiste perspectief geplaatst worden. Vergeleken met meer conventionele autobouwers liggen de leveringscijfers van Tesla nog steeds redelijk laag. Volkswagen bijvoorbeeld slaagt er elk kwartaal in om enkele miljoenen auto’s te leveren. Ook BMW, dat zich meer in de prijsklasse van Tesla bevindt, kan leveringscijfers van meer van 300.000 wagens per kwartaal noteren.

Deze autofabrikanten hebben natuurlijk wel een wereldwijd productie- en distributienetwerk, dus de vergelijking is ook niet helemaal fair ten aanzien van Tesla. Maar Elon Musk en co zijn dus wel aan een inhaalbeweging begonnen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here