Interview

Het unieke verhaal van paybonsai: de betaalapp die bomen plant

paybonsai
Paybonsai is geen betaalapp zoals een andere. CEO Jelle Baats vertelt ons hoe je met de app een steentje kan bijdragen aan een gezonder klimaat.

Het verhaal van paybonsai leest als een spannend boek. Stichter Peter Op de Beeck, een ondernemer pur sang, verkocht op 60-jarige leeftijd zijn huis om een nieuwe fintech startup op te richten. Hij overtuigde Yves Prössler (COO) om al zijn spaargeld in het jonge bedrijf te investeren. Prössler had het er zelfs voor over om een jaar in een van te leven. Aan geloof en doorzettingsvermogen heeft het de mensen achter de betaalapp dus nooit ontbroken. Ook niet bij Jelle Baats, die in 2019 mee in het verhaal stapte en vandaag als CEO de koers van het bedrijf uitzet.

Het oprichtingsverhaal van paybonsai is al uniek, maar nog unieker is hoe het betaalplatform in elkaar zit. Met paybonsai kan je als consument namelijk een bijdrage leveren aan het klimaat door simpelweg boodschappen te betalen of een buskaartje te kopen. Per tien betalingen die je uitvoert, plant paybonsai een boom. We spraken met Jelle Baats over de duurzame missie van het bedrijf en hoe de betaalapp een nieuwe dimensie aan onze dagelijkse betalingen wil geven.

Jelle Baats, CEO bonsai. Afbeelding: bonsai

Geen woorden maar daden

Twee jaar geleden maakte paybonsai de beslissing om vol de kaart van duurzaamheid te trekken, vertelt Baats. “Toen we in september 2019 op de markt gingen, wilden we niet de zoveelste betaalapp zijn. We zochten naar een unieke selling proposition om klanten te overtuigen voor ons te kiezen. Bovendien hadden we een team vol jonge mensen die op hun manier iets wilden bijdragen aan de maatschappij. Na een korte brainstorm kwam al snel het klimaat naar voren. Onze keuze viel op Eden Reforestation Projects als duurzaamheidspartner. Zij planten mangrovebomen in Madagaskar maar leveren ook een belangrijke sociologische bijdrage voor de lokale bevolking.” Tegen 2025 hoopt paybonsai 25 miljoen bomen te kunnen hebben geplant dankzij de app.

Paybonsai wil die duurzame missie dus niet met woorden, maar met daden in de verf zetten. “Private bedrijven hebben een belangrijke rol in het creëren van awareness rond duurzaamheid”, aldus Baats. “Zo willen wij consumenten meer bewust maken van de effecten van hun consumpties. Tegenwoordig heeft elk bedrijf wel een duurzaamheidsbeleid, maar ik stel me dan vaak de vraag hoe oprecht die doelstellingen echt zijn. Geloofwaardigheid bekom je alleen door daad bij het woord te voeren. Daarom hebben wij besloten om 10% van onze omzet (aan Eden Reforestation Projects) af te staan.”

Data is currency

Met haar duurzaamheidsverhaal wist paybonsai al 60.000 mensen te overtuigen. Een recent aangekondigde integratie met Google en Apple Pay moet de groei van de betaalapp versnellen. Jelle Baats klinkt ambitieus: “Dat we Google Pay en binnenkort ook Apple Pay in onze app kunnen verwerken, is natuurlijk zeer interessant. Temeer omdat Google Pay ook werkt met Mastercard, dat we gratis aan onze gebruikers aanbieden. Zo kunnen handelaars via ons platform verschillende betaalsystemen eenvoudig combineren. We willen een one-stop-shop bouwen voor alle betalingen.”

Afbeelding: bonsai

“Verdere ontwikkelingen van ons platform zullen minder over betalen aan sich gaan”, gaat Baats verder. “In de toekomst zal data als een currency gezien worden. Binnen digitale marketing ligt er voor ons nog veel groeimarge. Als je kijkt naar het advertentiemodel van Facebook: dat is niet heel geïndividualiseerd en zit nog weinig rek op. Wij hebben de data om op basis van betaalgedrag reclame te personaliseren. Onze gebruikers kunnen dan zelf beslissen hoeveel data ze afstaan in ruil voor kortingen etc. Cake is hier bijvoorbeeld al een interessant voorbeeld van.”

Is biometrisch betalen de toekomst?

Toch zal ook de manier waarop we betalen de komende jaren nog flink veranderen. Amazon voert experimenten uit met handscanbetalingen, in de metro van Moskou kan je met je gezicht betalen en het Poolse bedrijf Walletmor ontwikkelde een betaalimplantaat voor onder je huid. Biometrisch betalen lijkt de toekomst, al is Baats hier nog enigszins voorzichtig mee: “In Europa en België is men eerder risicoavers ten aanzien van nieuwe technologieën. Ik denk dat de markt op dit moment nog niet klaar is voor biometrische betalingen en dit nog wel even zal duren. Betalen met wearables is op dit moment de te volgen trend. Wij zijn van nature een technologiebedrijf, dus wij staan open om mee op de kar te springen van zodra een technologie beschikbaar is.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van het moment

De beste elektronica-acties van het moment

Bekijken bij bol.com

Business