Een jaar lockdown heeft de visie van Max Swerdlow niet veranderd. Digitaliseren vanuit een klantgerichte visie is de sleutel tot succes.

Advertentie

Vorige zomer spraken we met Max Swerdlow over de manier waarop de coronapandemie onze samenleving en economie volop aan het veranderen was. De Country Manager van Salesforce BeLux sprak zich toen vooral optimistisch uit. Een crisis bestond uit drie fasen volgens Swerdlow: stabilisatie, heropening en groei. De eerste fase van de crisis had een impact op veel bedrijven, bij de ene liet die zich wat harder voelen dan bij de andere, maar de economie was stap voor stap aan het heropenen. De groeifase stond opnieuw voor de deur.

Het liep echter anders. De heropening van de maatschappij werd in oktober opnieuw teruggefloten door de noodsituatie in ons land en heel Europa. Sindsdien is de heropening voor veel sectoren een droom gebleven. Kunnen we dan nog wel spreken van een groeifase? We legden het graag opnieuw voor aan Swerdlow. “De huidige situatie creëert grote verschillen over sectoren heen.” Toch is zijn visie op een jaar tijd niet veel veranderd. “Alles draait nog steeds rond digitalisering. Digitalisering is ondertussen in alle geledingen van de maatschappij geslopen. Op die manier is het ook een survival geworden. Ook wie nu niet open is, moet blijven verder digitaliseren om te overleven. Zo bereid je je voor op de ‘post-corona boom’.”

Hoe bereik je je klanten als je zaak moet sluiten?

Sales-from-anywhere

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk als je in onzekere tijden leeft. Swerdlow stelt drie pijlers voorop om de crisis te overkomen. Alles begint bij een goede planning. Planning is zowel nodig voor de korte als de lange termijn, en er moet ook een duidelijk onderscheid tussen bestaan. Als tweede uitgangspunt moet je altijd aan de klant denken. Te snel willen innoveren kan overweldigend zijn voor je klanten. Digitalisering mag niet ten koste gaan van een consistente dienstverlening. “Het succes van je klanten moet voorrang krijgen op je technologie”, aldus Swerdlow. Tenslotte moet je ook je werknemers klaar stomen voor een nieuwe manier van werken. Bedrijven zullen een ‘long-life-learning cultuur’ moeten inbouwen.

In dat nieuwe tijdperk zal verkoop en klantenrelatiemanagement helemaal anders aangepakt worden. Daarbij zullen virtuele kanalen meer omarmd worden om met klanten te communiceren en hen informatie te delen. Salesforce zou Salesforce niet zijn als zij nog geen oplossing in huis hadden om de switch naar deze nieuwe verkoopstrategie te faciliteren. Het CRM-platform Sales Cloud 360 kreeg een grondige makeover. Een relaunch die het platform ook nodig had, vertelt Swerdlow. “Sales Cloud 360 helpt met het opzetten van meetings, maar het slijpt vooral een datagedreven aanpak in sales. Effectiviteit is even belangrijk als efficiëntie. Met de AI-tool Einstein Core Insights kan je gesprekken van je salespersoneel analyseren, of voorspellingen laten maken over de slaagkansen van een nieuwe strategie. Op basis van die analyses kan je aan de hand van Trailheads je werknemers gerichte trainingen laten volgen. Dat alles binnen één platform. Integratie zit in de kern van al onze oplossingen. Alles wat we doen is in functie van data. Wie over data beschikt, kan snel schakelen.”

Sales Cloud 360. Image Credit: Salesforce

Dat met deze nieuwe mindset successen kunnen bereikt worden, illustreert Swerdlow graag met een case uit het Salesforce-netwerk. “Torfs is één van onze klanten die succes wist te bereiken op het moment dat ze hun klanten niet meer fysiek konden bereiken. Het bedrijf omarmde digitale kanalen volledig om op persoonlijke en intieme manier te communiceren met klanten. Intimiteit is de eerste stap richting klantgerichtheid. Digitale transformatie is pas succesvol als je iedereen van en buiten de organisatie erbij betrekt.”

Alle beetjes helpen

Omdat we het niet altijd over corona en crisissen willen hebben, kaartten we met Salesforce ter afsluiting een ander actueel maatschappelijk thema aan: sociale inclusie. Een onderwerp waar hij graag over spreekt. “Gelijkheid zit in ons DNA. Bij Salesforce BeLux bestaat meer dan de helft van het managementteam uit vrouwen. Maar inclusiviteit gaat verder dan dat: je moet het doortrekken naar je hele ecosysteem. Je moet je ervan bewust zijn dat je als bedrijf en CEO van dat bedrijf een maatschappelijke rol te vervullen hebt.”

“Daarom nemen we ook initiatieven rond duurzaamheid. We steunen het one trillion tree-project actief. Ik denk dat we al hele Salesforce-bossen hebben laten aanplanten. Onze werknemers moeten ook opleidingen hierrond doorlopen. Waar ook je focus op ligt, ik geloof dat je met kleine details een groot verschil kan maken”, besluit Swerdlow filosofisch.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here