We blikken terug met Koen Van Beneden op zijn eerste jaar als Country Manager van HP Belgium & Luxemburg. Een jaar dat bol stond van de veranderingen.

Advertentie

Toen Koen Van Beneden op 1 februari vorig jaar aan zijn nieuwe functie begon, zag onze wereld er nog helemaal anders uit. Een rustige inloopperiode was de nieuwe Country Manager van HP Belgium &  Luxemburg niet gegund. Nog maar een goede maand na zijn promotie veranderde alles even plotseling als ingrijpend. Van Beneden moest van de ene op de andere dag niet enkel zichzelf, maar ook zijn manschappen leren aanpassen aan een nieuwe realiteit. Hoe heeft Van Beneden zijn schip door die storm geloodst? In dit interview blikt hij terug op een bewogen, maar vooral ook zeer leerrijk jaar.

TechPulse: Hoe kijkt u terug naar uw eerste jaar in uw nieuwe functie? Wat zijn de belangrijkste accenten die u al heeft kunnen leggen?

Koen Van Beneden: Je kan wel stellen dat het een zeer ongewoon jaar was. Ik ben op 1 februari begonnen als country manager voor HP Belgium. We hebben zeer snel moeten overschakelen naar thuiswerken, ik was nog maar enkele weken in mijn nieuwe rol actief.

De pandemie is natuurlijk geen positieve gebeurtenis, maar er zijn wel positieve gevolgen uit voortgekomen. Het heeft ons aangespoord om onze manier van werken te leren herdenken. Hoe moeten we de zaken nu aanpakken? We hebben snel nieuwe initiatieven kunnen opzetten rond communicatie. Fysiek samenkomen om projecten te bespreken kon niet meer, dus moest er een nieuw samenwerkingsplan geïnstalleerd worden. Ondanks de uitzonderlijke situatie hebben we op een jaar tijd grote vooruitgang geboekt in hoe ideeën worden gecreëerd en uitgewerkt. Misschien is dat juist wel dankzij de situatie.

TP: Hoe hebben de pandemie en het thuiswerken de strategie van HP beïnvloed?

Van Beneden: De pandemie zorgt ervoor dat nieuwe dingen belangrijk worden en onze producten spelen daar goed op in. 80% van onze bedrijfsactiviteiten zijn nu ‘hot’: de vraag naar pc’s en thuisprinters steeg enorm door het thuiswerken. Er zijn ook wel producten waarnaar de vraag gedaald is, bijvoorbeeld bedrijfsprinters, maar we staan voortdurend onder hoge operationele druk om aan de vraag te voldoen. Wij zitten met onze producten en diensten in het centrum van het nieuwe normaal.

TP: Hoe zou u uw leiderschapsstijl omschrijven? Hoe past deze binnen de bedrijfscultuur van HP?

Van Beneden: Ik ga de volgorde van uw vraag omdraaien en eerst over de bedrijfscultuur van HP uitweiden. Hewlett-Packard bestaat ondertussen bijna 85 jaar (het bedrijf werd gesticht op 1 januari 1939, nvdr). Thuiswerken was voor ons ook niets nieuws: al sinds de jaren 60 maakt het onderdeel uit van de bedrijfscultuur. Die is gestoeld op het geven van veel verantwoordelijkheid aan werknemers voor beslissingen rond hun persoonlijke werksituatie. Dat staat allemaal uitvoerig beschreven in het boek The HP Way van stichter David Packard.

Ik heb ondertussen al 12 jaren dienst bij HP dus ik ben als het ware ‘opgegroeid’ in die bedrijfscultuur. Dat is alleen maar gelukt omdat ik er zelf volledig achtersta. Ik vind het belangrijk om mensen aan te sporen beslissingen te nemen, de organisatie uit te dagen, en debat te stimuleren. In de wereld na covid zal alles draaien rond vertrouwen tussen werkgever en -nemer. Bijna 1 op de 6 bedrijven meet nog steeds de werktijd van werknemers die thuiswerken. Dat is niet werkbaar, de focus moet veel meer op geleverde resultaten komen te liggen. Vertrouwen is meer dan ooit de bouwsteen van samenwerken.

TP: Heeft u uw visie op leiderschap en/of uw manier van leidinggeven moeten bijsturen door de uitzonderlijke omstandigheden?

Van Beneden: Die is grotendeels hetzelfde gebleven. Inclusiviteit is een van de grootste uitdagingen, heb ik gemerkt. De nieuwe situatie zorgt er voor dat introverte mensen nog meer worden weggeduwd door extraverte mensen tijdens meetings. Als je niet in dezelfde ruimte bent, is het moeilijker om te zien wie wel en niet vaak aan het woord is. Dat probleem pak je mijns inziens het best aan door het actief te benoemen. Als je vaststelt dat bepaalde mensen wat minder aan het woord komen, vraag hen dan actief naar hun mening. Dat probeer ik ook tijdens virtuele meetings te doen.

TP: Hoe heeft HP Belgium haar partners bijgestaan bij hun digitale transformatie? En binnen welke domeinen heeft HP zelf nieuwe stappen moeten zetten in het transformatieproces?

Van Beneden: Voor onze partners vertrekken we vanuit het ‘office of the future’-verhaal. Hoe zal de werkplek van de toekomst eruitzien? Die vraag kan je heel ruim bekijken. Hoe gaan mensen bijvoorbeeld hun werklocatie kiezen? Maar door toegenomen robotisering en automatisering zal ons werk zelf er ook helemaal anders uitzien. Op basis van al die factoren moeten bedrijven een hybride werkomgeving bouwen. Wij proberen daarin een inspirerende rol op te nemen.

Het hoofdkantoor van HP in Diegem.

HP is natuurlijk zelf ook in volle verandering. Op twee gebieden zijn we als bedrijf aan het transformeren. Een eerste domein is structureel. Het bedrijf is veel ‘vlakker’ geworden, de top-down managementstructuur zijn we aan het afvlakken. Dat biedt onder andere het voordeel dat klanten een directere lijn hebben tot bij het management. Op technologisch vlak zijn we onze digitale systemen aan het herbouwen, om analytics meer te doen doordringen in de besluitvorming.

TP: Wat ziet u als de belangrijkste uitdagingen voor uzelf en uw bedrijf in 2021? Hoe plant u deze aan te pakken?

Van Beneden: We zijn in feite alles tegelijk aan het doen. Structuren die jaren gewerkt hebben moeten plots plaats ruimen. Dat is het uitdagende aan digitale transformatie. Mensen zijn een manier van werken gewoon geraakt, waardoor betere tools niet altijd onmiddellijk worden omarmd. Veranderingen doorvoeren vergt veel inspanningen van je mensen. Dat vereist veel change management, wat niet altijd makkelijk wordt gemaakt door thuiswerken.

TP: Op welke maatschappelijke thema’s wil HP dit jaar de focus leggen? Kan u voorbeelden geven van hoe HP Belgium die focus lokaal uitdraagt?

Van Beneden: Er zijn drie thema’s die voor ons heel belangrijk zijn: klimaatverandering, sociale inclusiviteit en de digitale kloof in de maatschappij. We moeten bewust zijn dat we een grote impact hebben op het klimaat met de materialen die we gebruiken, het CO2-verbruik van werknemers en de rol die we spelen in de volledige supply chain. Door een end-to-end-aanpak te hanteren hebben we de voorbije tien jaar een grote rol gespeeld. We zijn duurzame materialen gaan gebruik waar mogelijk en we lieten onze werknemers voor de pandemie al thuiswerken om hun reisafstanden te verkleinen. We zetten ook actieve campagnes op om een gedragswijziging bij onze partners te doen ontstaan. Zo bieden we de optie om bestellingen via trein in plaats van vliegtuig te laten leveren. Dat duurt misschien wat langer, maar het is wel goedkoper voor de klant. We sporen onze klanten aan om daar in hun bestellingen op te anticiperen.

Op gebied van diversiteit scoren we veel beter dan het gemiddelde in de IT-sector. Diversiteit is meer dan vrouwen op leidinggevende functies positioneren, je moet het overal in de organisatie omarmen. Een voorbeeld dat wij doen is jobomschrijvingen genderneutraal opstellen. Zo wordt onbewuste bias vanaf de eerste stap weggewerkt.

Tenslotte is er de digitale kloof, tegenwoordig een zeer actueel onderwerp. De coronapandemie creëert twee klassen in onze maatschappij: mensen die wel of geen toegang hebben tot technologie. De laatste categorie heeft het steeds moeilijker om nog mee te kunnen. Wij proberen ervoor te zorgen dat iedereen thuis toegang heeft tot technologie. Met HP Belgium willen we het onderwijs klaarstomen voor ‘the class of the future’. Wij zijn een van de grootste leveranciers voor het onderwijs.

TP: Wat is volgens u de ideale manier van werken in de toekomst? Zou die voor HP grote aanpassingen vergen in vergelijking met hoe het bedrijf nu georganiseerd is?

Van Beneden: Zowat alle studies tonen aan dat het gros van de werknemers, tussen de 50% en 80%, in de toekomst weer minder van thuis wil werken. Thuiswerken heeft voordelen voor werknemers, maar de huidige situatie toont de tekorten ook aan. Een hybride kantoor lijkt dus de perfecte tussenoplossing. Werknemers zullen veel bewuster hun takenverdeling plannen in functie van waar ze een bepaalde dag werken. Als werkgever moet je er dus voor zorgen dat alle taken van overal probleemloos kunnen uitgevoerd worden. Werkgevers gaan meer aandacht moeten hebben voor de thuissituatie van de werknemer.

HP heeft de basis voor het hybride kantoor al voor de pandemie gelegd. Onze cultuur is op vertrouwen gebaseerd en thuiswerken was al onderdeel van onze dagelijkse werking. Toch hebben ook wij moeten vaststellen dat we nog niet helemaal klaar zijn. We hebben nog wel stappen te zetten in het ondersteunen van de werknemers thuis en op kantoor zouden we nog wel wat extra werkruimtes kunnen gebruiken.

TP: Welke rol zal technologie blijven spelen in dit verhaal?

Van Beneden: Afgelopen jaar moest technologie vooral in basisbehoeften van thuiswerkers voorzien. Technologie zorgde ervoor dat werknemers van overal toegang kregen tot het netwerk en de belangrijkste tools. Een volgende stap is dat we technologie gebruiken om de kwaliteit van het samenwerken te verhogen. Sommige werknemers gebruiken nog technologieën die niet meer up-to-date zijn. Dat is ook de verantwoordelijkheid van de werkgevers. Mensen moeten voor veel evidente zaken maar hun plan trekken. Ik denk bijvoorbeeld aan printers; er wordt te veel verondersteld dat iedereen inmiddels thuis een printer heeft.

TP: Wat zijn uw globale verwachtingen voor dit jaar? Waar ligt voor HP nog veel groeimarge?

Van Beneden: De huidige situatie heeft iets wakker gemaakt dat niet meer zal veranderen. Een paar geleden zei men nog dat de pc ‘dood’ was, maar dat is nu volledig achterhaald. De vraag naar pc’s is door thuisonderwijs en -werk groter dan ooit tevoren omdat we thuis meer computers nodig hebben. De personal computer is weer echt persoonlijk. Bedrijven zullen nog lange tijd forse IT-investeringen blijven maken. Dat is positief voor de groei van de pc-markt.

“De personal computer is weer persoonlijk.”

Maar ook de printermarkt zal moeten moderniseren. Dit is nog altijd een vrij traditionele markt die nooit naar de cloud is getrokken. Digitaal printen gaat de komende jaren aan belang winnen. Ik zie vooral veel groeimarge voor 3D-printers. De coronapandemie heeft de nadelen van een globale supply chain getoond. Daardoor is lokale productie weer veel belangrijker geworden. 3D-printing is daar een duurzame oplossing voor. Wij hebben het geluk dat we in al die domeinen actief zijn.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

De duurzame missie van HP

Hoe probeert computer- en printerfabrikant HP haar impact op het klimaat te beperken? We legden het voor aan Koen Van Beneden, Managing Director van HP België & Luxemburg.

2 REACTIES

  1. TP: Hoe hebben de pandemie en het thuiswerken de strategie van HP beïnvloedt?
    -> beïnvloedt als verleden tijd: dit is maar één voorbeeld van de vele en grote taalfouten in het artikel, het ontsiert het volkomen, jammer want boeiend onderwerp

    • Dag Johan,

      Bedankt om het te melden. Foutjes die in het artikel waren blijven staan zijn er inmiddels uitgehaald.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here