Ambassify

Hoe kan je vandaag de dag organisch en op grote schaal authenticiteit en vertrouwen voor je organisatie genereren?


Millennia lang stonden handelaren in voor zowel hun verkoop, marketing en customer success. Ze dienden hun goederen ter plekke te promoten, verkopen en daarna hun klanten aan te sporen om een goed woordje te doen. Ze hadden geen andere keuze dan een uitstekende ervaring bieden, omdat de vertrouwensband met de koper van uitermate belang was om hun zaak overeind te houden. Dat vertrouwen lag immers aan de basis van de mond-tot-mondreclame die hun meer klanten zou opleveren.

Doorheen de tijd zijn er vele shortcuts bedacht om zichtbaarheid en word-of-mouth te genereren via allerlei kanalen. Van etalages tot gedrukte media, tot radio en televisie, en uiteindelijk internet en sociale media. En hoewel het authentieke vermogen van de één-op-één interactie verwaterde, maakte de winst in puur bereik dit meer dan goed.

De toekomst van duurzame marketing

Maar elk type advertising heeft te maken met verzadiging. Op een gegeven moment zijn de playbooks bekend en kopieert iedereen elkaar; op een té druk speelveld. Het internet en sociale media hebben een dergelijk punt bereikt. Paid advertising is te duur en inconsistent geworden, en social media feeds bevatten nagenoeg identieke advertenties met weinig tot geen persoonlijke touch. je technisch onderlegd en reclame-bewust publiek eist beter. De marketing van vandaag vraagt opnieuw om een frisse aanpak.


Doorheen de geschiedenis was de rode draad van overtuigende marketing het benutten van oprechte interacties om vertrouwen en bijgevolg mond-tot-mondreclame aan te wakkeren. Ook vandaag de dag blijven netwerkevents, testimonials, referrals, reviews… imens populair. Peer-to-peer marketing blijft terrein boeken. Mensen zijn gevoelig aan de mening van anderen, en mensen kunnen andere mensen overtuigen omdat mensen elkaar van nature vertrouwen – meer dan welk kanaal of technologie dan ook.

De toekomst van duurzame marketing ligt dan ook in haar roots: Word of mouth schaalbaar maken.

Advocacy als sleutel tot authentieke marketing

Het concept van “ambassadeurs” of “advocates” die je organisatie actief ondersteunen, is niet nieuw. Maar de echte game-changer op het gebied van marketing is dat, in principe, elk bedrijf advocacy kan aanwenden en kneden tot een schaalbare hoeksteen van de communicatiestrategie. Van vandaag op morgen.

Je hebt namelijk geen extra personeel nodig; deze heb je al.

Het zijn je medewerkers, partners, resellers… Iedereen die op de één of andere manier verbonden is met je organisatie. En dankzij sociale media heeft één persoon gemiddeld 800 connecties op verschillende platforms, waardoor je een enorm netwerk hebt om te benutten. Maar nog belangrijker dan de grootte is dat elk netwerk organisch is opgebouwd door middel van echte on- en offline sociale interacties. Dat authentieke, wat marketingafdelingen zo graag willen smeden, ligt in feite voor het grijpen via je medewerkers.

Het en masse delen van updates, vacatures, mijlpalen, onderscheidingen, alle soorten campagnes… Advocacy kan worden samengevat als een betaalbare, grootschalige en hoogrenderende communicatiestrategie die vertrouwde netwerken benut. Alles wordt georkestreerd via een speciaal ontwikkeld platform zoals Ambassify. Als organisatie bepaal je welke content naar buiten gaat, terwijl gebruikers hun unieke manier van communiceren kunnen behouden.

Advocacy is niet alleen perfect voor marketing, maar ook voor employer branding, recrutering, social selling en corporate social responsibility. Bijkomende voordelen zoals meer bedrijfsbewustzijn en groeiende betrokkenheid zijn meer dan alleen maar neveneffecten. Ze versterken allemaal de interne en externe overtuiging dat jouw mensen je enige echte onderscheidende factor zijn en altijd zullen blijven, ook voor de toekomst van marketing.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here