De SEO waarde van online persberichten Wat houdt de dienst ‘gratis online persberichten versturen’ eigenlijk in? Waarom zou je een online persbericht plaatsen op verschillende websites als je rechtstreeks berichten via email kan versturen naar journalisten? Veel van de persberichten op zulke websites worden heus niet altijd gelezen door journalisten. Daarvoor komen ze simpelweg tijd […]

Advertentie

De SEO waarde van online persberichten

Wat houdt de dienst ‘gratis online persberichten versturen’ eigenlijk in? Waarom zou je een online persbericht plaatsen op verschillende websites als je rechtstreeks berichten via email kan versturen naar journalisten?
Veel van de persberichten op zulke websites worden heus niet altijd gelezen door journalisten. Daarvoor komen ze simpelweg tijd te kort. Toch is het interessant om online persberichten te schrijven voor zoekmachine optimalisatie: het is een goedkope en strategische manier om meer mensen naar je website te brengen en je SEO-positie te versterken.

SEO optimalsatie voor online persberichten

Net als bij ‘standaard’ SEO gelden voor online persberichten dezelfde SEO tips:
1. Linkbuilding
Als er iets is wat altijd werkt, dan zijn het goede links. Voeg een aantal links toe aan je persberichten die doorverwijzen naar je website maar evengoed naar externe websites. Zorg ervoor dat de inhoud van je website waarnaar je verwijst relevant is ten opzichte van het persbericht. Des te relevanter, des te beter! Hierdoor verhoogt de waarde van de link(s).

2. Relevante keywords
Het is altijd belangrijk relevante keywords te gebruiken in je content. Des te relevanter je keywords zijn, des te beter zal je gevonden worden. Een keyword onderzoek is dus een noodzakelijke stap bij het opstellen van je persberichten. De volgende tools kan je zeker gebruiken:

  • Google Search Suggestions
  • Google Adwords Keyword Tool
  • Google Insights
  • Google Analytics
  •  …

Duid keywords aan in bold en zet ze de belangrijkste in het begin van je tekst.

3. Gebruik verschillende websites
Perswebsites zijn sterke distributiekanalen. Stel voor jezelf een lijst samen van de betere websites en gebruik deze ook regelmatig om je berichten op te
plaatsen. Verwijs ook telkens naar die sites: vanop jouw site naar de
perswebsites maar ook omgekeerd.

Enkele voorbeelden van perswebsites:

  • //www.pr-post.com
  • //presscenter.nl
  • //www.pressreleasepoint.com

4. Algemene copywriting
De algemene copywriting regels blijven belangrijk:

  • Baken je onderwerp af en voeg een duidelijke titel toe (h1, h2, …!)
  • Hanteer een heldere structuur met een challenge
  • Wees duidelijk en informatief
  • Voeg visueel materiaal toe
Advertentie