tips voor een webshop
Image: iStock

Met een goede webshop creëer je veel waarde voor je klanten. Dit zijn de 6 gouden basisregels voor het succesvol uitbouwen van een webwinkel.

Advertentie

Een webshop is een cruciale schakel in je digitale strategie. Met een webwinkel biedt je klanten de kans om informatie over je producten op te zoeken, alternatieven met elkaar te vergelijken en producten te kopen waar en wanneer ze dat willen. De omzet die Belgische webshops draaiden steeg in 2020 tot 8,8 miljard euro (bron: E-commerce barometer SafeShops). Een webshop is dus een krachtig middel om je online aanwezigheid te vergroten, klanten aan te trekken én je verkoopinkomsten te doen stijgen. Je onlinewinkel is immers 24/7 open.

Maar hoe begin je nu met e-commerce? Deze 6 tips helpen je op weg bij het uitbouwen van een succesvolle webshop.

6 tips voor een succesvolle webshop

  1. Bepaal je strategie
  2. Customer journey
  3. Breng je producten tot leven
  4. Communicatie met klanten
  5. Zorg dat je webshop gevonden wordt
  6. Gebruik een webshop-builder

Bepaal je strategie

Een goede planning is het halve werk, zegt men altijd, en dat is bij een webshop zeker niet anders. Als je ondoordacht in e-commerce stapt, zal het niet lang duren vooraleer je tegen de lamp loopt. Bij online verkopen komt namelijk heel wat logistieke planning kijken. Denk dus eerst goed na waar de webshop precies zou passen in je bredere verkoopstrategie:

  • Aanbod: welke producten zijn geschikt om online te verkopen? Hoeveel stock kan je van elk product aanleggen?
  • Leveringen: kan je samenwerken met een koerierdienst om producten bij klanten thuis te laten leveren of werk je met een ‘click & collect’-systeem?
  • Verpakking: hoe ga je de producten verpakken? Hoe doe je dit op een goedkope, maar ook ecologische manier?
  • Bereik: wil je focussen op de Belgische markt of koester je internationale ambities?
koerier webshop

Daarnaast moet je ook goed op de hoogte zijn van de wettelijke spelregels voor e-commerce. Zo vermijd je niet alleen dure boetes, je wint er ook het vertrouwen van klanten mee. Dit zijn enkele regels die gelden voor webshops in België:

  • Algemene informatie geven over je zaak is verplicht; klanten moeten weten bij wie ze kopen.
  • Prijzen moeten altijd transparant zijn en alle bijkomende kosten voor levering, etc. vermelden.
  • Je moet de GDPR-wetgeving volgen bij het registreren van klantgegevens en het plaatsen van cookies.
  • De wettelijke levertermijn voor onlinebestellingen is 30 dagen. Daarnaast hebben klanten recht op een bedenktermijn van 14 dagen.
  • Bij B2B-webshops voorziet de wetgeving iets meer speelruimte omdat je een contract aangaat met een businesspartner.

Verzorg de customer journey

Het klinkt als een cliché, maar je bouwt een webshop voor je klanten. Je webwinkel moet gedurende het hele aankoopproces, in vaktermen de customer journey genoemd, een aangename ervaring bieden. Dat begint al bij de algemene lay-out van je webshop. Hou die eenvoudig en overzichtelijk, zodat klanten meteen zien waar elk product te vinden is. Niemand heeft zin om je hele catalogus te moeten doorbladeren op zoek naar één specifiek product; dan zullen ze dat wel ergens anders kopen. Je kan je klanten helpen door je aanbod in duidelijk te onderscheiden categorieën te verdelen en een zoekfunctie in te bouwen. Stem het design ook af op verschillende apparaten. Consumenten shoppen steeds vaker met hun smartphones, maar er zijn nog te veel websites die verre van smartphonevriendelijk zijn. Met een fijne mobiele ervaring kan je wel degelijk het verschil maken.

Eens een product geselecteerd is, mag het afrekenen van het product nog slechts een kwestie van enkele muisklikken zijn. Het product toevoegen aan de winkelmand, de gewenste leveroptie selecteren, de juiste gegevens invullen en ten slotte betalen moet allemaal in één vlotte beweging gaan. Onderschat in geen geval de waarde van een vlotte betaalervaring. Klanten zullen het waarderen als je voldoende betaalmogelijkheden ondersteunt (Bancontact, Payconiq, Visa, PayPal, achteraf betalen, …).

De basis is hier eigenlijk nog het belangrijkste: je website moet 24/7 bereikbaar zijn. Elke seconde downtime kost je klanten en inkomsten; niemand zal geduldig wachten tot je webshop weer online is. De back-end van je webshop moet stevig genoeg zijn om fluctuaties van klantenstromen te kunnen dragen, zeker op die momenten dat je uitpakt met een leuke kortingsactie. Hier is je webhostingprovider voor verantwoordelijk.

Breng je producten tot leven

Het grootste nadeel aan online shoppen is dat je de producten niet eerst zintuiglijk kan ervaren vooraleer je ze koopt. Als webshopuitbater is het de kunst om je producten ‘tastbaar’ te maken voor je klanten. Dat doe je door bijvoorbeeld voldoende aandacht te besteden aan de foto’s van de producten. Beter een paar goede en duidelijke foto’s dan een hele reeks vage beelden die niets over het product zeggen. Ook korte video’s waarin je de producten toont en/of praktische tips geeft bij de installatie of gebruik ervan kunnen wonderen doen.

Een andere zeer belangrijke bron van informatie bij online shoppen zijn klantenreviews. Consumenten laten zich sterk leiden door de ervaringen die eerdere kopers met een product ondervonden hebben. Voorzie daarom de optie voor klanten om een korte review achter te laten; het toont dat je niets te verbergen hebt.

recensies

Wees bereikbaar voor je klanten

In een onlinewinkel kan je het winkelpersoneel niet even aanklampen om een vraag te stellen over het product. Je moet dus ook hier op zoek naar digitale alternatieven die de fysieke winkelervaring zo goed mogelijk nabootsen. Zorg ervoor dat je op verschillende manieren altijd bereikbaar bent voor je klanten, en maak het voor hen ook duidelijk waar en hoe ze je kunnen bereiken. Dat kan door een telefoonnummer achter te laten waar klanten naar kunnen bellen en/of Whatsappen, een algemeen mailadres voor vragen (tip: laat dit bij je webhostingprovider aanmaken), een chatfunctie op je sociale media etc. Neem dan ook de tijd om die vragen zorgvuldig te beantwoorden en ook wanneer je even geen tijd hebt, kan je met een automatisch antwoord je klanten geruststellen dat hun vraag goed bij jou is terechtgekomen en dat ze spoedig een antwoord mogen verwachten.

Een communicatiemiddel dat sterk in opkomst is, zijn chatbots. Dit is een vleugje artificiële intelligentie dat ter aanvulling kan dienen van je fysieke klantendienst. Chatbots zijn een laagdrempelig middel om standaardvragen snel te beantwoorden en hebben als voordeel dat je ze 24/7 kan inzetten. Voor het beantwoorden van moeilijkere of situatiegerichte vragen komt de technologie voorlopig nog echter te kort. Maak van een chatbot dus zeker niet je voornaamste communicatiekanaal. Wanneer puntje bij paaltje komt, praten mensen nog altijd liever met een medemens dan met een machine.

Zorg dat je webshop gevonden wordt

Je webshop kan maar een succes zijn als klanten hun weg naar je winkel vinden. Een digitale marketingstrategie moet je webshop ondersteunen en je online zichtbaarheid vergroten. Gebruik hiervoor alle online tools die je ter beschikking hebt: Google, sociale media, etc.

chatbots communicatie

Gebruik een webshop-builder

Je eigen webshop vanaf nul opbouwen is een flinke klus, zeker wanneer je niet over een uitgebreide technische en grafische kennis bezit. Het gebruik van een webshop-builder neemt echter heel wat obstakels weg. Een webshop builder is te vergelijken met een website-builder, maar dan specifiek gericht op het ontwerpen van een webshop.

Een handige webshop builder is bijvoorbeeld ShopBuilder van Combell. Deze tool stelt je kant-en-klare templates ter beschikking voor je webshop, waar je natuurlijk nog je eigen touch aan kan geven en die je kan optimaliseren voor verschillende types apparaten. Met een eenvoudige bulk-importfunctie kan je eenvoudig een onbegrensd aantal producten toevoegen aan je catalogus. Je zet de belangrijkste productdetails in een CSV-bestand en ShopBuilder doet de rest. De tool ontlast je ook van heel wat logistieke kopzorgen door achter de schermen je voorraden mee in de gaten te houden en de volledige customer journey zit tot en met de verzending verpakt in eenvoudig te implementeren modules.


Dit artikel komt uit het e-book “Dossier digitalisering: je zaak online uitbouwen”. Het volledige e-book kan je hier gratis downloaden.


Gerelateerde artikelen

De ecologische impact van e-commerce

Sinds het begin van de coronapandemie kopen we veel meer producten online. Welke impact heeft die online (ver)koopwoede op het klimaat?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here