Hootsuite helpt je efficiënter met je klanten te communiceren via sociale media. Zo ga je er mee aan de slag.

Advertentie

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het is dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat je als onderneming aanwezig bent op die sociale media. Ze vormen een snelle manier om je klanten te informeren, met hen in interactie te gaan en je merkidentiteit naar een groot publiek uit te dragen. Zo hou je je klanten ook buiten de openingsuren betrokken bij je organisatie.

Maar die sociale mediakanalen onderhouden kan een tijdrovende bezigheid zijn, zeker wanneer je op meerdere platformen actief tracht te zijn. Een socialmediakanaal waar niets op gepost wordt kan juist een negatieve perceptie vormen bij (potentiële) klanten. Niet elk bedrijf heeft de middelen of het personeel om een social media manager aan te nemen.

Dat hoeft ook helemaal niet als je Hootsuite gebruikt. Deze van oorsprong Canadese marketingtool stroomlijnt je digitale communicatie. Je kan er je meerdere sociale media vanuit één centraal platform mee onderhouden. Hoe ga je er mee aan de slag? In deze workshop zetten we je op weg.

Stap 1 / Kies een formule

Een account aanmaken doe je via de website van Hootsuite. Hootsuite biedt verschillende formules. Je hebt keuze tussen het Professional-plan (39 euro per maand), Team-plan (109 euro per maand) en het Business-plan (599 euro per maand). Hootsuite staat ook open om een plan op maat voor jouw specifieke noden te creëren. Afhankelijk van welk plan je kiest, zal je een bepaald aantal accounts en gebruikers kunnen toevoegen en krijg je extra marketingfeatures ter beschikking. Een uitgebreide vergelijking van de formules vind je hier terug.

Zit je wat krap bij kas? Geen nood, je kan elke formule sowieso dertig dagen gratis uitproberen om te zien of het voldoet aan je wensen. Hootsuite heeft ook een gratis versie. Deze is logischerwijs wel iets beperkter.

Alle communicatie verloopt via het dashboard van Hootsuite.

Stap 2 / Koppel je accounts

Het geschikte plan gevonden? Maak dan een account aan. Meer dan een gebruikersnaam en wachtwoord is daarvoor niet nodig. Heb je een gratis versie of het goedkoopste abonnement, dan kan je slechts één accountbeheerder toewijzen. De duurdere formules kunnen tot vijf beheerders hebben (Business, Team is begrensd tot drie).

Log in om naar je dashboard te gaan. Dit is het centrale punt van je socialmediabeheer van waaruit je alles gaat regelen. Bovenaan zie je Add Social Network staan. Hiermee koppel je je accounts aan Hootsuite. De tool biedt ondersteuning voor zes populaire socialmediaplatformen: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Met de gratis versie kan je wel maar een handvol accounts integreren. Voor Professional ligt de limiet op 10 accounts, voor Team op 20 en voor Business op 35. Maak via Add Stream voor elk account een stream aan voor je dashboard: dit is een overzicht van alle posts per platform plus likes en reacties van je volgers.

Op welke sociale media ben jij actief?

Stap 3 / Maak een post

Nu is het tijd om iets te gaan publiceren. Via het potloodicoon in je taakbalk kan je een post schrijven of een Pinterest-post maken. We schrijven een post die we op Facebook en LinkedIn gaan zetten. In de balk Post To kies je de juiste kanalen uit; Hootsuite toont je ook welke je het vaakst gebruikt. In Text schrijf je logischerwijs de tekst, en met Media kan je nog bestanden toevoegen. Is je bericht klaar, klik je op Post Now, maar je kan via Schedule for later je post ook voor een later tijdstip inplannen. Je kan met elke betalende formule een onbeperkt aantal berichten inplannen. Ingeplande posts vind je terug in het de menuoptie Publisher.

Stap 4 / Ontdek overige features

Hootsuite is veel meer dan een tool om berichten te schrijven. Je krijgt van Hootsuite elke maand een advertentiebudget dat inbegrepen zit in je abonnement. Daarmee kan je betalende advertenties aanmaken en die uitsturen naar een doelgroep die je zelf instelt. Dat budget varieert van 500 euro tot 2000 euro per maand.

Publisher helot je het overzicht bewaren.

Is het niet altijd duidelijk wie instaat voor het socialmediabeheer in je bedrijf? In het menu Assignments kan je taken verdelen tussen verschillende teams. Hootsuite kan dus evengoed fungeren als een samenwerkingsplatform.

Tenslotte heb je nog het menu Analytics. Een cruciaal menu voor je marketingafdeling. Bereik je op je sociale media wel de beoogde doelgroepen? En waarom lokken je posts maar weinig engagement uit? Via Analytics kan je gedetailleerde prestatierapporten opvragen van je socialmediakanalen. Zo kan je op basis van objectieve metingen je communicatieplan gericht bijsturen.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Hootsuite neemt Limburgse sectorgenoot Sparkcentral over

Met de overname van het Limburgse bedrijf Sparkcentral bevestigt Hootsuite haar positie als marktleider in digitaal CRM-management.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here