Reviews

Zeven ideeën om innovatie te stimuleren

Kent u het verhaal van die twee mannen in de bergen van Canada? Ze treffen een hongerige grizzlybeer op hun pad. Waarna één van de twee meteen zijn rugzak afgooit en vlug zijn sportschoenen aan trekt. “Wat doe je nu?”, vraagt de andere. “Je kunt echt niet sneller rennen dan die beer”. Waarop de eerste antwoordt: “Weet ik, maar ik hoef enkel sneller te lopen dan jij.”

Dit verhaal, waarmee het boek ‘Best Practices zijn Dom’ van innovatie-expert Stephen Shapiro begint, toont de essentie van innovatie aan. Innovatie gaat niet over nieuwe producten, nieuwe diensten of zelfs nieuwe ideeën. Het gaat erom dat u de concurrentie voor blijft, zodat u niet opgegeten wordt.

Shapiro bundelt zijn visie in veertig tips, verdeeld over het innovatieproces, het meten, de strategie, de mensen en de creativiteit. Soms zijn het tips die tegen uw gevoel ingaan, en de beste willen we u niet onthouden.

Tip 1. Naar ideeën vragen is een slecht idee
In een poging om innovatiever te worden, vragen veel bedrijven eerst aan hun werknemers om ideeën. Denk maar aan de klassieke ideeënbus. Maar de input die uiteindelijk verkregen wordt is meestal onpraktisch en voegt weinig waarde toe.

“Vaak krijgt u wel goede ideeën, maar is er binnen de organisatie geen basis om ze in te voeren”, weet Shapiro. Waardoor de ideeën niet gebruikt worden, en in de kiem worden gesmoord. Wilt u als organisatie input van de werkvloer, dan moet u zich op voorhand sterk maken dat er voldoende ideeën worden doorgevoerd om uw werknemers enthousiast te maken. Alleen is dat niet evident.

Tip 2. Neem geen voorbeeld aan Edison
Nadat hij met veel moeite de gloeilamp had uitgevonden, sprak Thomas Edison de beroemde woorden: “Er is geen sprake van zevenhonderd mislukkingen. Ik ben elke keer geslaagd, en wel door te bewijzen dat die zevenhonderd andere manieren niet werken.”

Innoverende mensen omarmen deze uitspraak, omdat het herhalen van een onderzoeksproces alle geïnvesteerde tijd, moeite en geld rechtvaardigt. Maar zorgden al die mislukkingen van Edison echt voor zoveel toegevoegde waarde?

Een alternatief is om successen en mislukkingen op hetzelfde moment te laten plaatsvinden. Bijvoorbeeld door een uitdaging op internet te zetten en meerdere mensen tegelijk aan het werk te zetten.

Tip 3. Marktonderzoek is waardeloos
Innovatoren die zich baseren op input van consumenten, moeten begrijpen dat die consument niet altijd zijn gedrag kan verklaren. Een doorsnee persoon is zich slechts van ongeveer 5 procent van zijn gedachten en gevoelens over een bepaald onderwerp bewust, aldus de auteur.

“Als hij er rechtstreeks naar gevraagd wordt, zal de consument uiteraard antwoorden. Maar die antwoorden kunnen in het beste geval incompleet en in het slechtste geval behoorlijk misleidend zijn.”

Tip 4. Innoveer daar waarin u zich onderscheidt
In zijn boek Animal Farm schrijft George Orwell dat “alle dieren gelijk zijn, maar sommige meer gelijk dan andere.” Bij innovatie is dat precies hetzelfde. Een organisatie innoveert niet elke potentiële vaardigheid op dezelfde manier. En ook de manieren van uw concurrenten kunnen grondig verschillen, omdat hun focus en vaardigheden anders zijn.

Is voor het ene verzekeringsbedrijf het verzekeren zélf het belangrijkste, dan richten concurrenten zich bijvoorbeeld op het uitkeren van claims, op hun distributienetwerk of op hun klantenservice.

Tip 5. Vereenvoudiging is de beste innovatie
Veel bedrijven en hun productontwikkelaars geloven dat perfectie betekent dat u zoveel mogelijk onderdelen en functies toevoegt.

“Microsoft Office is hier een uitstekend voorbeeld van”, meent Stephen Shapiro. “Terwijl 99 procent van de functionaliteiten van de software ongebruikt blijft, vertragen deze ingewikkeldheden de pc en verminderen ze het gebruiksgemak”, vindt hij.

“In staat zijn om alles te doen voor iedereen, is niet hetzelfde als perfectie.” Daarom is het voor bedrijven vaak aangewezen om zich in de plaats daarvan te richten op het toegankelijker maken van hun producten. Die toegankelijkheid kan overigens verschillende betekenissen hebben.

“Denk bijvoorbeeld aan zelfbeoordelingsmiddelen die de nood aan consultants verminderen. Of aan een online dienst die techneuten in staat stelt om pc’s op afstand te repareren in plaats van de toestellen naar de winkel te brengen.”

Tip 6. Neem mensen aan die u niet aardig vindt

In tegenstelling tot de volkswijsheid trekken tegenpolen elkaar niet aan. Ze wekken eerder afkeer op. “Als tegenpolen elkaar zouden aantrekken, zou het Amerikaanse systeem met Democraten en Republikeinen niet zo’n rommeltje zijn”, schrijft de auteur.

“Iemand die anders is dan jij, kan van tijd tot tijd vervelend lijken. Maar bedenk dat deze persoon jou aanvult en vaardigheden en zienswijzen heeft die voor een balans kunnen zorgen.”

Kortom, als u in uw bedrijf alleen mensen aanwerft die in uw plaatje passen, dan bereikt u op een gegeven moment uw plafond. Diegene die u het minst aardig vindt, is vaak diegene die u het hardst nodig hebt.”

Tip 7. Best practices zijn dom
De laatste tip, en tegelijk ook de titel van het boek van Stephen Shapiro. Ook al is het misschien de meest omstreden tip uit het boek. Want best practices, het gebruik maken van methodes en de aanpak van anderen, kunnen wel degelijk nuttig zijn.

Bij ondersteunende vaardigheden bijvoorbeeld. En soms kunt u ook wel een best practice ‘eervol stelen’ van buiten uw branche. Zo hebben ziekenhuizen nieuwe inzichten verworven door de incheckprocedures van hotels te bestuderen.

Maar in de kern hebben best practices niets te maken met innovatie. Bij innovatie moet u juist uniek zijn, en u niet baseren op anderen. Als u iemands ‘best practice’ kopieert, blijft u niet voorlopen, maar doet u eerder een inhaalrace. Wat ons meteen terug brengt bij de grizzlybeer van in het begin, waarbij de ene man sneller wil lopen dan de andere.

Al eindigt het verhaal van de twee wandelaars daar niet. Het gaat verder met de tweede wandelaar die zegt: “Oh ja, probeer het eens.” Waarna hij stokstijf stil blijft staan, terwijl de andere wegrent en … met haar en huid wordt opgepeuzeld. Simpelweg omdat de tweede wandelaar wist dat beren slecht zien en alleen maar achter een prooi aangaan die wegrent.

“Zo is het met bedrijven ook”, vindt Shapiro. “Ze willen hun innovatiepogingen alsmaar versnellen, maar meer dan eens rennen ze in de verkeerde richting.”

Stephen Shapiro, Best Practices zijn Dom, Spectrum, 2012, 224 pagina’s, ISBN: 9789000309023

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business