2022
Image: iStock

De afgelopen twee jaar stonden in het teken van de pandemie, lockdowns en vaccinaties. Het is tijd om na te denken over wat het afgelopen jaar heeft gebracht, maar ook om vooruit te blikken naar de toekomst. Ook 2022 zal voorlopig nog in het teken staan van het virus.

Advertentie

Inmiddels beginnen we te wennen aan dit nieuwe normaal en komen andere problemen en uitdagingen weer bovendrijven: klimaatverandering, ransomware, grote veranderingen in de e-commerce – en natuurlijk zijn we nog lang niet aan het einde van de digitale transformatie, zoals de hype rond cryptocurrencies en NFT’s bewijst.  

Wat zal 2022 brengen? Komen er oplossingen voor deze problemen en uitdagingen? We hebben enkele van onze meest vooruitstrevende EMEA-experts gevraagd om hun trends en voorspellingen voor 2022 met jullie te delen. 

SAS top 6 voorspellingen voor 2022

1. Ethische AI – droom of nachtmerrie?

In april 2021 presenteerde de Europese Commissie het nieuwe wetsvoorstel om AI-projecten te reguleren. Het is geen verrassing meer – AI is overal en zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Een van de belangrijkste maatschappelijke discussies over dit onderwerp blijft het gebruik van high-risk AI en de ethische grenzen van AI (racisme, gezichtsherkenning, vrouwenhaat…).

“AI-toepassingen en -systemen duiken vandaag in een snel tempo op. De versnelde invoering en toepassing van AI gaan gepaard met een dringende behoefte aan ontwikkeling van verantwoorde AI, gesteund door een gepaste regelgeving. In 2022 zal de focus verschuiven van de ontwikkeling, implementatie en promotie van louter performante Artificiële Intelligentie naar de creatie van duurzame, robuuste en betrouwbare AI, het inbouwen van transparantie in bedrijfsmodellen en een eerlijke behandeling van individuen. Bedrijven die vanaf het begin verantwoorde AI in hun processen hebben geïntegreerd, zullen een concurrentievoordeel hebben.” Véronique Van Vlasselaer – Analytics & AI Lead, SAS

Regelgeving op het gebied van AI biedt de EU echter ook een kans om een voorloper te zijn op internationaal niveau. “Het grote plaatje voor de Europese Unie in één zin is: we willen meer data in Europa. We willen data pools, we willen innovatie en we zullen wetten creëren om dat mogelijk te maken. Momenteel zijn de Verenigde Staten en China de grote spelers en Rusland is opkomend. De Europese Unie wil een omgeving waarin innovatie mogelijk is, maar waar mensen ook beschermd worden.” – Kalliopi Spyridaki, Chief Privacy Strategist, SAS

ethical AI

2. Uitdagingen in de bevoorrading

Brexit, COVID-19, de opstopping in het Suez-kanaal, chip-tekorten en de politieke situaties in landen als Polen, China en Taiwan. Allemaal verstoringen en verschuivingen in de wereld die zorgen voor een uiterst complex en diffuus beeld, waardoor het voor retailers en e-commerce bedrijven steeds moeilijker wordt om accurate verkoopvoorspellingen te doen.

De negatieve effecten van verstoringen in de supply chain en inaccurate verkoopvoorspellingen worden nog verder uitvergroot in drukke periodes zoals Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Het resultaat is producten die te laat worden geleverd en dus niet op het juiste moment op voorraad zijn, met ontevreden klanten en een misgelopen omzet als gevolg.

“Retailorganisaties en Consumer Goods companies kunnen hierop inspelen door de manier waarop ze verkoopvoorspellingen doen aan te passen. Door het combineren van historische data met real-time data of openbare data zoals consumentenvertrouwen en inflatiecijfers kunnen retailers accuratere verkoopvoorspellingen doen. Daarnaast kunnen organisaties supply chain processen optimaliseren, zoals levering en voorraden, om het juiste evenwicht te vinden tussen enerzijds kostenbesparingen, en anderzijds de flexibiliteit om verstoringen het hoofd te bieden.”– Ronald Breedveld, Retail & CPG Director, SAS

3. Fraudeurs maken misbruik van problemen in de toeleveringsketen

Inkoopteams van overheidsinstellingen en andere organisaties zijn verantwoordelijk voor het beheer van soms wel miljarden euro’s aan overheid- of bedrijfsuitgaven. Fouten, verspilling en misbruik door deze teams kunnen echter enorm in de papieren lopen. En wanneer fraudeschandalen de pers halen, kan de reputatieschade zeer ernstig zijn. Inkoopteams moeten daarom in staat zijn om snel onregelmatigheden te signaleren en controleren.

“Technologie kan de inkoop- en auditteams van overheidsinstellingen en organisaties helpen bij het opsporen van fouten en misbruik helpen voorkomen. Zo kunnen bedrijfsregels, sociale netwerkanalyse, voorspellende modellen, machine learning en neurale netwerken worden toegepast om aanbestedingsfraude, verspilling en fouten bij aanbestedingen aan het licht te brengen.”Eugène van Kampen, senior customer advisor en fraude-expert, SAS

4. Klimaatverandering – wanneer gaan we het leren?

Wat is het eerste dat in je opkomt als je COP26 hoort? Denk je ook aan nieuwe richtlijnen en afspraken? Na weer een jaar vol met natuurrampen zoals de overstromingen in Duitsland, Nederland en België, de bosbranden in Griekenland en de orkanen in de US, zou één vraag de boventoon moeten voeren: wanneer gaan we van klimaatverandering écht een prioriteit maken en onze strategieën afstemmen op een duurzamere toekomst? 

Naast de impact op de natuur heeft klimaatverandering ook grote gevolgen voor kredietverlening en investeringen. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft in september de ondubbelzinnige resultaten gepubliceerd van haar allereerste klimaatstresstest die op de Europese banken en hun grootste klanten is toegepast.  

“De tijd van praten is voorbij. 2022 wordt het jaar van actie voor de meeste bedrijven en financiële instellingen in Europa. Nieuwe eisen inzake informatieverstrekking over klimaat en duurzaamheid worden van kracht, samen met specifieke regelgeving voor klimaatrisico’s in de bankensector. Zelfs een EU-brede stresstest voor klimaatrisico’s is in de maak. Dit vergt aanzienlijke inspanningen op het gebied van data en analytics. Het verzamelen van nieuwe data, het ontwikkelen van nieuwe modellen, het produceren van nieuwe rapporten en het uitvoeren van nieuwe simulaties onder nieuwe toekomstscenario’s is nodig voor de naleving van de regelgeving en strategische planning.” Peter Plochan, EMEA Principal Risk Management Advisor, SAS

klimaatverandering

5. Klantervaring en een wereld zonder cookies

De snelle digitale transformatie in 2021 heeft geleid tot een hybride klantenbinding model dat bepaalt hoe merken superieure klantervaringen (CX) vormgeven, beheren en leveren. Als je daar het verlies van de third-party cookie bij optelt, moeten marketeers dubbel zo hard inzetten op de data die ze wel hebben: hun eigen first-party data. Eén ding is zeker: ambitieuze datastrategieën zullen zegevieren.

“Slimme technologieën. Meeslepende belevenissen. Digitaal vertrouwen. Automatisering en levering. Door COVID zijn deze verschuivingen versneld naar een digital-first economie waarin consumenten echt op maat gemaakte ervaringen verwachten – allemaal gevoed door contextuele klantgegevens. In 2022 zullen geavanceerde analyses (zoals AI) en geautomatiseerde besluitvorming in marketing nog belangrijker zijn bij het transformeren van reactieve naar proactieve klantervaringen. En tegen 2030 zullen merken die nog niet in deze richting begeven steeds verder achterop raken.” – Michiel Kleijn, Principal Business Solutions Manager, SAS.

6. Een nieuwe aanpak voor een meer flexibele werkomgeving

Wanneer je aan je vrienden en collega’s vraagt wat de voorspellingen voor 2022 zijn, zal al snel een meer flexibele werkomgeving of hybride werken ter sprake komen. Door deze  nieuwe manier van werken, zijn de verwachtingen verschoven. Flexibiliteit is het buzzword. Daarnaast is sprake van krapte op de arbeidsmarkt wat gepaard gaat met een enorme uitstroom van personeel.

Er is echter ook een nieuwe vaardigheid die een belangrijke rol speelt bij het oplossen van bedrijfsuitdagingen zoals personeelsbehoud, werktevredenheid, aantrekken van nieuwe medewerkers en creëren van een innovatieve werkomgeving. Uit het recent gepubliceerde SAS [email protected] rapport blijkt dat nieuwsgierigheid wereldwijd een onderscheidende factor is voor het succes van organisaties

“Nieuwsgierigheid bevordert innovatie, productiviteit en het oplossen van problemen. Nieuwsgierigheid zal in 2022 de meest gewilde vaardigheid zijn, omdat nieuwsgierige werknemers helpen de algehele werkhouding te verbeteren, zelfs tijdens een gecompliceerde werksituatie.” – Elena Panzera, VP Human Resources, SAS


Dit artikel werd geschreven door onze partner. De redactie van TechPulse Business is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here