veerkracht

Elke organisatie zal veerkracht moeten tonen om de uitdagingen van vandaag en morgen te overwinnen. We stellen vijf pijlers op voor het verhogen van je veerkracht.

Advertentie

Dat we in zeer uitdagende tijden leven, is eigenlijk nog een understatement. De coronapandemie heeft ons leven volledig omgegooid. Ook bedrijven, ongeacht hun grootte of sector waarin ze actief zijn, hebben hun organisatorische structuur moeten heruitvinden. Waar innovatie, agility en klantgerichtheid doorgaans de belangrijkste strategische prioriteiten vormden, kwam de focus nu vooral op het verhogen van de veerkracht.

Ook lang na de pandemie zullen organisaties veerkracht nodig hebben om in de nieuwe realiteit te blijven groeien. SAS, globale marktleider in analytics software en services, stelt vijf fundamentele pijlers voorop waarmee elke organisatie structureel veerkracht kan inbouwen.

Analytics vormt de basis voor veerkracht

Wat houdt het concept ‘veerkracht’ nu precies in? We zien dat ingrijpende gebeurtenissen zoals de coronapandemie niet iedereen in gelijke mate treft. Sommige sectoren kampen al maanden met een voorraadtekort, terwijl in andere sectoren de productie in een mum van tijd weer op volle toeren draaide. Het ene bedrijf zit door de pandemie met het water aan de lippen, andere bedrijven draaien nu juist een recordomzet.

Er spelen altijd factoren mee waarover bedrijven minder controle hebben. Maar net wanneer die optreden moet je als organisatie veerkrachtig genoeg zijn om die obstakels te overwinnen. Veerkracht is dus de mate waarin je als bedrijf kan omschakelen wanneer het even tegenzit. Dit wordt mee bepaald door je leiderschap, visie en flexibiliteit, maar de echte basis van veerkracht is analytics. Wie zich tijdens een crisis laat leiden door betrouwbare data en datagedreven analyse, zal sneller de juiste beslissingen kunnen nemen om de crisis door te komen.

5 pijlers voor het verhogen van je organisatorische veerkracht

Die analytische besluitvorming moet ook op de lange termijn een blijvend effect hebben op de veerkracht van je organisatie. Aan de hand van deze 5 pijlers van SAS leg je de basis om je organisatorische veerkracht structureel te verhogen:

1. Integreer en beveilig data

De pandemie heeft veel inefficiënte oplossingen ontmaskerd waar organisaties uit noodzaak naar grepen om hiaten in hun databases op te vullen. Veerkracht vereist dat je te allen tijde snel toegang hebt tot je gegevens, of ze nu in de cloud of lokaal bewaard zijn. Bedrijven moeten meer inzicht krijgen in hoe beheerde gegevens in de hele organisatie kunnen gebruikt en geanalyseerd worden. Het bouwen van een dergelijke datastrategie zorgt ervoor dat je analyses veerkrachtig zijn, ongeacht de aard van de disruptie binnen je sector.

2. Beperk financiële risico’s en fraude

Elke dag moet je waakzaam omgaan met je kapitaal en persoonlijke informatie. Tijdens een crisissituatie is het nog meer van belang om financiële interacties over de gehele cyclus grondig te evalueren om het risico op identiteits- of digitale fraude te verkleinen. Analytics kan veranderingen in het gedrag van klanten monitoren die kunnen wijzen op een verhoogd risico en zo de inzichten aanleveren die alle betrokken partijen van de transactie beschermen.

3. Verhoog je voorspellende vaardigheden

Organisaties die al competenties hebben opgebouwd op het gebied van prognoses en voorspellende modellering (predictive modeling), weten waar ze antwoorden kunnen vinden. Geavanceerde analytics versterken dit proces door de prognosemodellen meer herhaalbaar en controleerbaar te maken.

4. Evalueer je supply chain

Het vinden van je ‘optimale’ supply chain is een continu proces. Probeer aan de hand van analyse verschillende scenario’s op te stellen van hoe verstoringen in je supply chain de beschikbaarheid van producten, inkomsten en totale kosten kunnen beïnvloeden. Bepaal bedrijfsplannen die consistent zijn in de hele onderneming en operationele beslissingen kunnen helpen nemen om de verschillende doelstellingen in evenwicht te houden. Maak een reeks consistente en gesynchroniseerde plannen voor alle supply chain-componenten.

5. Analytisch onderlegd leiderschap

Deze laatste pijler is misschien wel de belangrijkste. Het is de uitdaging van elke manager om de weg voorwaarts te bepalen, nog meer wanneer onzekerheid heerst. Bedrijven gebruiken analytische tools om verschillende scenario’s te voorspellen, maar zelfs de meest accurate voorspelling zal altijd een foutmarge hebben. De bereidheid om die prognoses uitvoerig te testen en daaruit te leren is van fundamenteel belang voor succes. Goede leiders dragen met hun communicatie en acties de veerkracht over op de rest van de organisatie.

Het is op dit moment nog onmogelijk om de nasleep van de pandemie op onze economie volledig in te schatten. Wellicht zal niet elke sector aan hetzelfde tempo herstellen. Wat wel zeker lijkt, is dat het nieuwe normaal van vandaag ook het normaal van de komende jaren zal zijn. Nu een goede basis leggen voor data-analyse is daarom voor elke organisatie belangrijk om sterker en veerkrachtiger te zijn in de toekomst.

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met onze partner.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Heere Blokhuis (SAS): “We moeten digitaal comfortabel leren worden”

Digitale transformatie verandert de manier waarop we met technologie omgaan. Volgens Heere Blokhuis ligt de sleutel tot digitaal comfort bij data literacy.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here