Het academiejaar is nu al een paar maanden aan de gang – de eerste examens zijn al achter de rug - en zowel docenten als studenten merken dagelijks nog de gigantische invloed van een minuscuul virus. COVID-19 heeft niet alleen de economie in de tang gezet, maar heeft ook onze kijk op onderwijs en leren in het algemeen voorgoed veranderd.

Advertentie

Een zaak is duidelijk: technologie heeft in deze periode de academische instellingen geholpen om, in eerste instantie, veilig te heropenen en nadien studenten volop vanop afstand te ondersteunen. Diezelfde technologie biedt werknemers die hun carrièrepad door de economische crisis verstoord zagen, vandaag ook kansen om bij te scholen of zich om te scholen om hun carrière een nieuwe wending te geven. 

Een ander gevolg van de pandemie is dat de digitale kloof duidelijker werd. Vooral dan wat toegang tot technologie betreft en de kloof om digitale skills onder de knie krijgen. De Europese Unie schat dat meer dan een op de vijf jongeren in de Unie er niet in slaagt om de digitale basisvaardigheden te beheersen. Daarom is het geen dag te vroeg dat de Europese Commissie in september haar nieuwe actieplan voor digitaal onderwijs heeft goedgekeurd. Uit de coronacrisis zijn lessen getrokken. Die neemt de Europese Unie mee in haar streven om de onderwijs- en opleidingssystemen vanaf dit jaar tot 2027 ‘klaar te maken voor het digitale tijdperk.’ Het actieplan telt twee strategische prioriteiten. Enerzijds ligt de focus op de ontwikkeling van een goed presterend digitaal onderwijsecosysteem. Anderzijds wil de Europese Commissie de digitale vaardigheden en competenties op vlak van digitale transformatie op het hele continent verbeteren.

Je zou kunnen stellen dat dit plan rijkelijk laat komt; maar toch moeten we dat ondersteunen. Want een cultuur van continue (persoonlijke) ontwikkeling cultiveren is cruciaal voor ons concurrentievermogen en voor inclusieve economieën. Het wordt steeds duidelijker dat een hogere digitale geletterdheid, het aanbieden van opleidingen en omscholingsmogelijkheden hoog op de agenda moeten staan bij zowel regeringen als bedrijven. En dan duiken er drie belangrijke vragen op:

1. Zijn jongeren voorbereid om hun weg te vinden in deze sterk veranderende wereld?

Zelfs zonder de pandemie was het al duidelijk dat er – onder meer door de digitale transformatie – een grote kloof was ontstaan tussen het aanbod van het onderwijs en de behoeften van de economie en -samenleving. Niet voor niets hebben academische instellingen en leerprogramma’s ingezet op STEM-onderwijs (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde) om carrières in die richtingen te stimuleren. Toegang krijgen tot relevante technologieën en digitale competenties kunnen ontwikkelen zullen in toenemende mate cruciaal zijn voor onderwijs en opleidingstrajecten van hoge kwaliteit.

De vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn, veranderen continu. Het is dan ook belangrijk dat docenten en de leerplannen zich in een gelijke tred blijven ontwikkelen. Volgens recent onderzoek zegt 74% van de bedrijfsleiders in Europa dat zij als gevolg van de pandemie prioriteit geven aan andere vaardigheden. Waar men in een post-COVID-wereld technische IT-vaardigheden (57%) en kennis van tools voor de digitale werkplek (43%) als de meest waardevolle vaardigheden zal blijven beoordelen, worden menselijke vaardigheden zoals emotionele intelligentie (40%) en het vermogen om samen te werken (38%) steeds belangrijker om jongvolwassenen te helpen in de veranderende wereld. 

2. Zijn werknemers in staat om te slagen in de digitale economie?

In de Vierde Industriële Revolutie heeft de urgentie naar toekomstbestendige carrières voor een ware omscholingsrevolutie gezorgd. Volgens een wereldwijd onderzoek heeft sinds het begin van de pandemie maar liefst 40% van de werknemers een carrièreswitch overwogen. Aangezien de digitale economie zich verder blijft doorzetten, hebben bedrijven niet alleen de verantwoordelijkheid om hun werknemers de mogelijkheden te bieden om zich om te scholen naar en te kiezen voor de banen met toekomstperspectief. Het is steeds meer in hun eigen belang om dit te doen.

Meer dan ooit hebben mensen toegang nodig tot de technologieën en vaardigheden om zich te verzekeren van een baan met toekomstperspectief. In 2014 lanceerden wij ons gratis online leerplatform Trailhead, met als doel het onderwijs te democratiseren en iedereen een gelijkwaardig traject in de technologie-industrie te bieden. Sinds het begin van de pandemie steeg het aantal inschrijvingen voor cursussen met maar liefst 37%. Meer dan 2,2 miljoen cursisten krijgen vandaag technische, zakelijke, partner- en soft skills. Door veelgevraagde vaardigheden aan te leren – met gecertificeerde kwalificaties – pakken we de behoeftes van de bedrijven aan en geven we mensen tegelijkertijd de tools die ze nodig hebben om te kunnen slagen.

3. Doen we wel genoeg om de digitale kloof te dichten?

Als maatschappij moeten we ons voortdurend afvragen of we wel genoeg doen om iedereen de kans te geven. En of we iedereen meekrijgen. Als we nu het onderwijs op een nieuwe manier zouden inrichten, met een leer-van-overal-ter-wereld mentaliteit, dan moeten we ervoor zorgen dat elke student van het beste onderwijs kan genieten, ongeacht de omstandigheden. Als het gaat over carrièreswitches, dan verdient iedereen de kans om zich bij te scholen of te herscholen. Als essentiële dagelijkse diensten overgaan naar een online omgeving, dan zal het verzekeren van een universele toegang tot alles – van gezondheidszorg tot sociale zorg, de echte test zijn van een inclusieve digital-first wereld.

Conclusie

De transformaties gaan snel. Hierdoor zullen we allemaal – tot op zekere hoogte – moeten blijven leren en ons bijscholen. In de digitale economie – die de voorbije maanden in een stroomversnelling kwam door de pandemie – zal voor zowel bedrijven als individuen een veranderingsgerichte mentaliteit cruciaal zijn voor hoe we zullen leven en leren. De manier waarop we jonge mensen wapenen tegen de veranderende wereld, waarop we werknemers in staat stellen vaardigheden aan te leren die ze nodig hebben en waarop we de groeiende digitale kloof aanpakken, zal bepalend zijn voor ons succes. Als economie én als samenleving.

Auteur: Max Swerdlow, Country leader van Salesforce Belux.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here