Een goede domeinnaam is de sleutel tot online succes. Naast een goede naam, is ook de keuze voor een geschikte extensie belangrijk.

Advertentie

Een domeinnaamextensie (ook topleveldomein of TLD genoemd) is het laatste stukje na de punt van je webadres. Hoe kies je de beste extensie uit meer dan 1.000 mogelijkheden?

Goede indruk

Iemand die je website nog niet kent, krijgt een eerste indruk op basis van je domeinnaam. Dat gebeurt wanneer we googelen, maar ook wanneer we een domeinnaam op een flyer of in een e-mailhandtekening zien. Kortom: de keuze voor een domeinnaamextensie moet er recht op zitten.

Extensie van je doelstellingen

Dat er ruim 1.000 verschillende domeinnaamextensies beschikbaar zijn, maakt kiezen niet eenvoudig. Om je te helpen, heeft nomeo een tool ontwikkeld die je in 5 stappen helpt een extensie te vinden op maat van jouw doelstellingen.

  1. Welke naam wil je registreren?

Vooraleer je een domeinnaamextensie kiest, moet je weten welke naam je wil vastleggen. Het kan voorvallen dat je favoriete naam beschikbaar is voor registratie in de ene extensie, maar niet in een andere.

Net zo belangrijk is dat je domeinnaam logisch opgebouwd is, zodat mensen de opeenvolging van je naam en de extensie begrijpen en goed onthouden.

  1. Commercieel of informatief?

Je doet er ook goed aan je extensie aan te passen aan de invulling van je website. Je domeinnaam is een eerste indicatie van wat bezoekers mogen verwachten. Verwachtingen die je wil inlossen.

Bekende extensies zoals .be, .com en .eu doen het goed voor zowel commerciële als informatieve websites. Een topleveldomein zoals .org is niet geschikt voor commerciële websites, omdat we die met non-profitorganisaties associëren. Andersom is .shop minder toepasselijk voor een website die alleen wil informeren.

  1. Lokaal of internationaal?

Wil je een Belgisch publiek bereiken, dan is .be helemaal perfect. Maar je kan nóg regionaler mikken met .vlaanderen of .brussels. Met een .eu- of .com-domeinnaam geef je dan weer aan over de landsgrenzen heen te spelen.

Elk land, continent en zelfs heel wat regio’s en grootsteden hebben hun eigen extensie. Die kunnen handig zijn om een specifiek publiek te targeten. Let wel: iemand die een .be-domeinnaam ziet, verwacht een Nederlandstalige website. Voor .uk is dat weer anders. De regio waar je mensen wil bereiken en de taal waarin je dat wil doen, zijn dus belangrijke factoren in je keuze.

  1. Zakelijk of recreatief?

Een domeinnaam hoef je niet alleen te registreren voor een professionele website. Misschien wil je wel een persoonlijke blog of kleine webshop lanceren. Ook dan komt een domeinnaam goed van pas.

Toch is het onderscheid tussen zakelijk en recreatief belangrijk. Extensies zoals .pizza en .cool roepen een luchtiger gevoel op, en dat kan minder geschikt zijn voor een zakelijke website. Je kan even stilstaan bij het gevoel dat jij krijgt bij een bepaalde domeinnaamextensie en of dat past bij de website die je voor ogen hebt.

  1. Branche?

Nu er honderden nieuwe domeinnaamextensies zijn bijgekomen, is er voor elke branche wat wils.

Het voordeel van die specifieke extensies, is dat je mensen in één oogopslag laat weten wat ze van je website mogen verwachten. Zie je .coffee? Dan weet je meteen waarover de website gaat. Dat geldt ook voor .store of .immo.

Je website en business moet natuurlijk wel aansluiten bij een branche. Een nieuwe domeinnaamextensie kan helpen extra op te vallen omdat ze erg origineel zijn. Maar je website moet de gewekte verwachting ook beantwoorden.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here