Visitekaartjes zijn een van de oudste en meest effectieve vormen van direct marketing. Maar zijn visitekaartjes niet wat ouderwets in een tijd waarin technologie en netwerksites een groot deel van de marketing heeft overgenomen? Helemaal niet, ze blijven juist een belangrijk onderdeel van ieder bedrijf en dienen als handig hulpmiddel voor potentiële klanten om je te onthouden en contact met je op te nemen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Een visitekaartje als gratis marketing

Is het je eens overkomen dat je naarstig op zoek gaat naar een stukje papier en een pen om het nummer van die persoon op te schrijven? Of dat je even een moment moet nemen om te herinneren hoe je een nieuw contact in je mobiele telefoon opneemt? Het is niet de meest professionele aanpak naar nieuwe klanten toe. En dat is juist de reden waarom een visitekaartje zelfs in deze technisch geavanceerde wereld nog steeds onmisbaar is. Je steekt je hand in je zak en tovert zo een visitekaartje tevoorschijn met alles wat nodig is om jou te contacteren. Op een persoonlijke manier kan je mensen intrigeren met een zakelijke, humoristische of creatieve visitekaartje.

Business Card, Hand, Business, Card, White, Blank

Tips voor een effectieve visitekaartje  Denk buiten de gebaande paden bij het ontwerpen. Beeld: Pixabay.

Visitekaartjes drukken, waar moet je nu op letten? Het doel van een visitekaartje is dat men contact met je opneemt. Het belangrijkste is dus dat er duidelijk staat weergegeven wie je bent en hoe zij contact met je kunnen opnemen. Vermeld daarom je naam, functie, telefoonnummer, e-mailadres, adres en links naar je website en sociale mediakanalen. Ook kan je er een kleine pitch opzetten; een korte tagline kan mensen helpen herinneren om even contact met je op te nemen zodra ze achter de computer zitten.

Naast het traditionele visitekaartje, kan je ook wat creatiever te werk gaan. Laat mensen bijvoorbeeld in één oogopslag zien welke diensten je biedt. Geef je yoga-lessen, dan kan je kiezen voor een opgerolde yogamat waar je aan de binnenkant je contactgegevens neerzet. Een fietsenmaker kan een kleine mini-tool maken die de klant daadwerkelijk op zijn fiets kan gebruiken; iedere keer dat de tool gebruikt wordt, ziet hij/zij de naam van jouw bedrijf.

Welke fouten moet je juist vermijden

De grootste fout die gemaakt kan worden bij het drukken van een visitekaartje, is om de contactgegevens te vergeten. Controleer daarom altijd dat deze er juist (!) opstaan. Gebruik een duidelijk lettertype. Een visitekaartje dat niet leesbaar is, is ook niet effectief. Je wilt niet dat je klant te veel moeite moet doen om te lezen wat er nu eigenlijk staat. Zorg ervoor dat het papier van hoogwaardige kwaliteit is met mooie kleuren, een duidelijk lettertype en een fraaie lay-out. Ook als je geen logo op je visitekaartje plaatst, is het vaak niet direct duidelijk welke diensten je biedt en bovendien help je zo niet om jouw bedrijf herkenbaar te maken bij potentiële klanten.

Hoewel je misschien al een profiel hebt op LinkedIn, of een zakelijke Facebook-pagina hebt geopend, kan je deze niet uitdelen als je iemand persoonlijk ontmoet. Een visitekaartje waaraan aandacht is geschonken blijft daarom een effectieve manier om nieuwe klanten te werven en jouw bedrijf herkenbaar en onvergetelijk te maken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here