[Partnerinfo] Online handel evolueert razendsnel. De hype van vandaag is morgen alweer oud nieuws. Als advocaat zijn we daarbij altijd een beetje buitenstaander. De hype zelf gaat in grote mate aan ons voorbij, maar de juridische vragen die nieuwe toepassingen met zich meebrengen belanden vroeg of laat altijd op ons bureau.


Zo zagen we de voorbije jaren dat in online marketing big data plots alles was wat de klok sloeg. We keken ernaar met het idee dat het privacyrecht toch wat beperkingen meebrengt voor wie met big data aan de slag wil gaan. Na de big data hype waren begin 2016 realtime- en triggerbased-marketing de nieuwe modewoorden, met dezelfde juridische bedenkingen overigens.

Als online ondernemer moet je op een of andere manier constant op de hoogte zien te blijven van de shift naar mobile, van de mogelijkheden die ibeacons voor jou kunnen bieden, naar nieuwe toepassingen in NFC of mobiele betalingen. Voor eigenaars van kleinere webshops, die geen gans marketingteam kunnen inschakelen, is het haast onbegonnen werk om steeds opnieuw mee te zijn met de laatste nieuwe snufjes.

Wij als internetadvocaten zien bovendien dagelijks dat ondernemers niet enkel rekening moeten houden met technologische evoluties, maar dat zij ook nog overstelpt worden met een constante vloed aan nieuwe wetten die met de beste bedoelingen door de overheid ingevoerd worden. Het gevolg is dat webshopuitbaters op juridisch vlak al snel helemaal het noorden kwijt raken. De jaarrapporten van de FOD Economie vertalen dat in cijfers: 75% van de Belgische webshops voldoet niet aan alle wettelijke verplichtingen die op hen rusten…


Een en ander zal er de komende jaren niet op verbeteren. Er komen immers tussen vandaag en 2021
nog heel wat nieuwe regels de richting van de online wereld uitgewaaid. De voorbije twee jaar zagen we al nieuwe regels voor verkoop op afstand, nieuwe regels voor cross border BTW bij diensten, de cookiewet, regels voor foodlabeling online. Dit jaar kwamen daar ook nog eens nieuwe regels rond alternatieve geschillenbeslechting bij.

 

Online ondernemers worden overstelpt met een constante vloed aan nieuwe wetten en raken al snel helemaal het noorden kwijt. 75% van de Belgische webshops voldoet daardoor niet aan alle wettelijke
verplichtingen …

 

Voor 2017 zal de nieuwe “privacyverordening” alle aandacht opeisen: élk bedrijf dat met persoonsgegevens in aanraking komt (en dat is eigenlijk élk bedrijf, offline of online) staat voor een zwaar parcours om tegen mei 2018 privacy compliant te raken. We kunnen daarbij vanuit onze praktijk enkel maar vaststellen dat veel bedrijven de omvang van de taak die hen wacht nog niet bevatten en daardoor nog niet van start gegaan zijn met de hoognodige voorbereidingen.

Spijtig genoeg voor online handelaars stopt een en ander niet met de nieuwe privacyregels. Europa
lanceerde immers dit jaar een heel pakket aan toekomstige wetgeving gericht op e-commerce, in het
kader van de ‘Digital Single Market strategie’, waarmee men op korte termijn een échte eengemaakte
Europese markt voor online diensten wil creëren. De e-commerce sector mag zich verwachten aan nieuwe –strengere- regels rond garantieplichten, aan nieuwe regels rond de levering van digitale diensten, aan een verordening die geo-blocking aan banden moet leggen, aan een sterkere samenwerking tussen de controleoverheden in de verschillende lidstaten en last but not least aan een nieuw en op het eerste zicht vereenvoudigd systeem van BTW-aangiften bij cross border levering van goederen dat eind november publiek gemaakt wordt en tegen 2021 in werking zal treden.

Een en ander is zelfs voor juristen en advocaten nog moeilijk om volgen en het is niet verwonderlijk dat ondernemers door de bomen het bos niet meer zien op den duur. Ondernemers doen er dan ook goed aan om plaats te maken op hun prioriteitenlijstje tussen de ibeacons, het internet of things en de triggerbased-marketing voor een geregeld juridische update. De beste investering die webshops kunnen doen in hun juridische veiligheid is in onze ervaring zorgen voor een goed kwaliteitslabel dat voorziet in jaarlijkse vernieuwde controles en updates zoals bijvoorbeeld SafeShops.be. Een kleine moeite voor de webshop kan zo snel en eenvoudig de nodige juridische veiligheid met zich meebrengen.

 

Bart Van den Brande is Managing partner bij Sirius Legal.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here