“Analytics heeft het potentieel om overal het verschil te maken”

[Partnerinfo] In deze tijden van big data, sociale netwerken en Internet of Things lijkt wel iedereen aan analytics te doen. Een mooie gedachte voor SAS, wereldwijd marktleider in analytics software, maar helaas niet helemaal correct.

 

Een gesprek met manager Jeroen Van Godtsenhoven over wat analytics wel en niet is, over het nut van analytics voor bedrijven en over hoe analytics kan bijdragen tot een betere, gezondere en veiligere maatschappij.

Wat is analytics, en – minstens even belangrijk – wat is het niet?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Alles wordt tegenwoordig analytics genoemd, zodra het ook maar iets met doorzoeken van gegevens te maken heeft. Begrijpelijk ook: met de komst van fenomenen zoals big data, de nog steeds groeiende sociale netwerken, en de opmars van het ‘Internet of Things’, begrijpt iedereen maar al te goed dat er krachtige intelligentie en gigantische capaciteit nodig is om al die gegevens op te slaan en er nuttige informatie uit te distilleren.

Jeroen Van Godtsenhoven, Managing Director SAS Belgium & Luxembourg

 

Het klopt dat analytics hierbij een belangrijke rol kan spelen. Wat niet klopt is dat je software plots de oplossing wordt omdat je het analytics gaat noemen. Nochtans is dat wat tegenwoordig al te vaak gebeurt. Maar het is niet omdat je data kan visualiseren, omdat je een database kan ‘slicen en dicen’, omdat je eenzelfde gegevenskubus vanuit verschillende hoeken kan bekijken, dat je analytics software hebt.”

 

Michel Philippens, onze Principal Business Solutions Manager, geeft dan altijd het voorbeeld van onze predictive en prescriptive analytics. Met predictive analytics kan je historische verbanden en trends onderzoeken en deze inzichten gebruiken om op individueel transactieniveau of op klantenniveau voorspellingen te maken over bijvoorbeeld de kans op fraude of de interesse in product X, Y, et cetera. Wanneer een bedrijf deze voorspellingen actief gaat gebruiken om zijn operationele beslissingen te verbeteren en te automatiseren, spreken we over “prescriptive” analytics – hier gaan de analytische inzichten grotendeels of volledig de uitkomst van de operationele beslissing bepalen.

 

Aangezien hierdoor de precisie van beslissingen fel verbeterd kan worden en gezien het vaak grote volume van dergelijke operationele beslissingen, is de ROI van dergelijke “prescriptive analytics” vele malen hoger dan minder geavanceerde vormen van analytics die vaak niet veel verder gaan dan pure rapportering, besluit Michel dan. De meeste toehoorders hebben het dan wel begrepen.”

Hoe kan analytics voor bedrijven het verschil maken?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Dat is net het mooie eraan: analytics heeft het potentieel om overal het verschil te maken. In gelijk welke sector, bij gelijk welk type van onderneming, op ieder niveau van de organisatie, binnen ieder departement en bij iedere beslissing. Van de manier waarop inzicht in HR wordt gegenereerd, de stock wordt geoptimaliseerd, online fraude gedetecteerd tot de manier waarop er met klanten wordt gecommuniceerd.

 

Een mooi voorbeeld van dit laatste is de zogeheten Customer Decision Hub. Hier wordt alle beschikbare klanteninformatie, uit verschillende types van interactie, verzameld. Online of offline, privé of zakelijk, sales-, service- of marketingdata: telkens betreft het dezelfde klant, en al die data gecombineerd bieden u een volledig overzicht van uw interactie met die klant.

 

Als deze klant vervolgens met u contact opneemt, langs welk kanaal ook, kunt u op basis van deze gegevens de best mogelijke actie bepalen. Afhankelijk van de reactie van de klant op deze actie kan dan nog real-time worden bijgestuurd. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld van hoe analytics kan toegepast worden.”

Over toepassingsmogelijkheden gesproken, in hoeverre biedt het Internet Of Things nieuw potentieel voor analytics?

“Het Internet of Things is inderdaad een groot terrein voor analytics. Een toepassingsveld waar we nu al het verschil maken. Neem bijvoorbeeld de Shell boorplatforms. Deze platforms maken allemaal gebruik van analytics om de data, die wordt verzameld uit sensoren, op te volgen en eventuele afwijkingen of mogelijke verbeteringen te ontdekken. Zo wordt veel downtime vermeden en wordt de productie geoptimaliseerd.

 

Een ander voorbeeld zijn zelflerende machines die operationele processen zelfstandig verbeteren op basis van analytics. Op die manier is ook hier geen menselijke interventie meer nodig. Maar het Internet of Things is – net als alle andere vormen van machine-intelligentie – nog altijd een grotendeels onontgonnen terrein voor analytics.”

 

 

Zijn er andere nieuwe trends merkbaar in de analytics-arena?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Volgens Thomas Davenport, research director bij onderzoeksbureau IIA, zitten we vandaag de dag in het tijdperk van Analytics 3.0. In een eerste tijdperk slaagden we er degelijk in om uit allerlei gestructureerde databases gegevens te verzamelen en die te bundelen in zogeheten ‘data marts’ of ‘data warehouses’ tot een inzichtelijk geheel dat ons hielp om gefundeerde beslissingen te nemen.

 

Toen kwam het tijdperk Analytics 2.0, met de komst van big data uit sociale netwerken en andere bronnen die ons overspoelden met grote, ongestructureerde bestanden. Deze maakten het heel moeilijk om het overzicht te behouden, maar de belofte van de pot goud aan het eind van de regenboog zorgde toch voor een massale interesse in deze big data. En in ‘data scientists’, de wonderkinderen die deze big data konden beheersen, interpreteren en er het geniale idee uit konden distilleren waarmee de concurrentie op een jarenlange achterstand zou worden geplaatst. Die geniale ideeën kwamen er niet zo vaak, maar er kwamen wel omgevingen waarin grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data samen konden worden opgeslagen, al dan niet in de cloud.

 

Vandaag beginnen we aan het Analytics 3.0 tijdperk, waarin het beste van beide vorige tijdperken wordt gecombineerd. In deze fase spelen big data nog steeds een belangrijke rol. Maar ze zijn niet langer de vreemde onbeheersbare massa ergens aan de rand van het bedrijf. Voortaan worden ze volledig geïntegreerd met de eigen al dan niet gestructureerde bedrijfsgegevens. En nog veel belangrijker: ze kunnen worden ingezet in elke mogelijke stap van de beslissingvorming en in alle operationele processen, net zoals de traditionele, gestructureerde, bedrijfseigen data. Zo worden data een geïntegreerd, onlosmakelijk verbonden gedeelte van elk proces en elke beslissing. En dit alles in (bijna) real time.”

 

Overal vind je voorbeelden van analytics die bijdragen tot een betere maatschappij.

 

Hoe speelt SAS hierop in?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Op ons Global Forum vorige maand introduceerden we SAS Viya, dat een perfect antwoord biedt op de nieuwe technologische behoeften in dit Analytics 3.0-tijdperk. Deze open, cloud-gebaseerd architectuur is een antwoord op alle mogelijke analysebehoeften voor elk type gebruiker. Met zijn eenvoudige gebruikersinterface voor zowel de eindgebruiker als administrators brengt deze architectuur analytics nog meer binnen het bereik van iedereen.

 

Het is bovendien bijzonder krachtig en uitbreidbaar zodat het moeiteloos ook big data kan integreren uit alle mogelijke bronbestanden. Dus ook input uit het Internet of Things (IoT), met mogelijk zelfs analytics op het toestel zelf dat de data genereert. Zo evolueren we verder: van de traditionele database analytics over in-memory analytics tot zelfs ‘in-device’ analytics.

 

Dit platform wordt de basis voor alle nieuwe versies van onze bestaande software en voor onze nieuwe toepassingen, zoals Visual Analytics, Visual Statistics, en de nieuwe Visual Investigator en Visual Data Mining and Machine Learning.”

Kunnen we analytics nu als volwassen beschouwen?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Eigenlijk wel. Eén van de kenmerken waarmee je de maturiteit van een technologie kan bepalen is: is een proces herhaalbaar? Bij SAS hebben we intussen alle componenten in huis om in de volledige analytics-levenscyclus te voorzien (zie afbeelding). Dan kan je ook effectief dit proces beginnen herhalen, en industrialiseren.

 

Zo wordt analytics niet langer een eenmalige of geregeld ingeplande zoektocht naar inzicht, maar een voortdurend terugkerend proces dat bedrijven helpt om de operationele processen te ondersteunen en verbeteren, om in te grijpen wanneer nodig en meer algemeen om de bedrijfsvoering steeds beter te maken.”

 

 

Tot slot: speelt analytics ook een belangrijke rol op maatschappelijk vlak?

Jeroen Van Godtsenhoven: “Meer dan ooit zelfs! Recent beschreef ik in De Tijd bijvoorbeeld nog hoe SAS heeft meegeholpen aan het Fusion Centre, het Amerikaanse overheidsinitiatief om alle intelligentie uit verschillende overheidsbronnen te bundelen om op die manier mogelijke terroristische netwerken te ontdekken en op eventuele geplande terreuractiviteiten te anticiperen. Een inspanning die technisch ook in Europa perfect mogelijk is, maar door de vele onderlinge verschillen tussen de lidstaten maar moeilijk van de grond komt.

 

Maar ook in België hebben we al heel wat analytics-projecten begeleid met een grote maatschappelijke relevantie. Denk maar aan de bestrijding van de BTW-carrousels, een initiatief waarmee België veel misgelopen inkomsten wist te recupereren en internationaal bewondering mee oogstte. Of de drugvangsten met record marktwaarden, die zonder analytics onmogelijk waren geweest.

 

Op elk mogelijk niveau en in alle Europese landen kan je voorbeelden vinden van analytics die bijdragen tot een betere overheidswerking en dus tot een betere maatschappij.”

 

Disclaimer: voor de gegevens op deze pagina’s zijn enkel de adverteerders verantwoordelijk.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business