Fractie van alle data wordt geanalyseerd

Van on-premise over de hybrid cloud tot de public cloud: de data van een bedrijf bevindt zich op erg uiteenlopende plaatsen. Mede daardoor analyseren firma’s slechts een fractie van al hun data.

 
Meer en meer bedrijven zetten de stap naar de cloud. Dat wil echter niet zeggen dat ze die data en de bijkomende inzichten optimaal benutten. Vaak komen ze niet eens tot een efficiënte analyse van die data. Wij spraken hierover met Jakob Olsen, Vice President Cloud Benelux  bij IBM.
 
Jakob Olsen trapt het Cloud & Cognitive event van IBM af met een keynote waarin hij IBM’s visie over data, cloud en cognitive uiteenzet. Wij polsen bij Olsen naar de stand van zaken in België vandaag. Hoe belangrijk is on-premise nog steeds voor bedrijven en welke uitdagingen brengt de transitie naar de cloud met zich mee? We zochten het uit.
 

Eigendom

Uit een onderzoek van IBM blijkt dat bedrijven vandaag ongeveer de helft van hun IT-budget besteden aan Cloud.  Er wordt verwacht dat dit tegen 2021 maar liefst bijna 70% zal zijn. (Bron: IBM, Market Development and Insights). Belgische bedrijven blijven dus voorzichtig met waar ze hun data opslaan. “Men stelt zich immers vragen bij de security van de cloud en waar hun data zich juist zal bevinden,” weet Olsen.
 
IBM vindt het dan ook heel belangrijk dat alle klantendata hun eigendom blijft. Bedrijven geven het beheer van hun datacenter dan wel uit handen, maar dat wil niet zeggen dat hun kostbare gegevens niet langer van hen zijn. Klanten van IBM bepalen wie er toegang heeft tot welke bestanden en wat er met alle data gebeurt. IBM ondertekende dan ook de Data Protection Code of Conduct for Cloud Service Providers die ze bovendien samen ontwikkelde met de Europese Commissie.
 
De markt mag dan wel evolueren, maar de overstap gebeurt niet van vandaag op morgen. “Het zou arrogant zijn te denken dat bedrijven zomaar volledig voor de publieke cloud willen gaan,” vindt Olsen. Slechts enkele bedrijven verhuizen al hun data naar de cloud; voor het merendeel van de firma’s is een hybride cloudstrategie de beste oplossing. IBM wil bedrijven begeleiden bij deze strategie. Het IBM Cloud platform werd specifiek ontworpen om zowel de ontwikkeling van cloud native applicaties als zakelijke AI-workloads mogelijk te maken. Olsen erkent dat een cloudstrategie uitwerken erg complex kan zijn. Het IBM Cloud platform biedt daarom maximale flexibiliteit tijdens elke stap naar de cloud.
 

Data

Eenmaal de data van bedrijven in de cloud staan, worden de mogelijkheden een stuk ruimer. “Slechts 1 procent van de wereldwijde data wordt geanalyseerd,” stelt Olsen. “Er is een enorme opportuniteit voor bedrijven om hun eigen goud, namelijk hun data, te ontginnen. Specifieke cloudtoepassingen, zoals IBM Watson, kunnen hen helpen om zowel hun gestructureerde als ongestructureerde data te analyseren en benutten.”
 
Naast het analyseren van data, kan artificiële intelligentie bedrijven nog op vele andere manieren ondersteunen. “KBC heeft bijvoorbeeld IBM Watson in hun nieuwe chatbot voor jongeren geïntegreerd. KBC K’ching kan nu de meeste vragen beantwoorden en begrijpt ook emoji’s, straattaal en afkortingen,” besluit Olsen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business