Tech Data heeft in de Benelux naam gemaakt als een van de meest veelzijdige IT-distributeurs in de lage landen. Met technologie-topmerken als Microsoft, Hewlett Packard Enterprise, Cisco, Dell, HP Inc. en Apple, is het logisch dat al meer dan 5000 klanten in België en Luxemburg vertrouwen op hun expertise. Bovendien is het bedrijf op zowel de B2C- als de B2B-markt actief. Country Manager Patrick Steenssens legt uit waar Tech Data voor staat.

Advertentie

 
“Als distributeur wordt ons businessmodel geruggesteund door twee grote groepen: enerzijds de vendor community die technologieën op de markt brengen en anderzijds de resellers die producten verkopen. Wij helpen die twee elkaar op een vlotte manier te vinden,” vertelt Patrick Steenssens. Bovendien speurt Tech Data voortdurend naar potentiële innovatie. “Heel veel van de technologie op de markt is afkomstig van bestaande partners, maar daarnaast gaan we op zoek naar technologiebedrijven die op de Belgische markt actief zijn en proberen wij nieuwe producten te verdelen wanneer ze klaar zijn voor de markt.”
 

Onestopshop

Tech Data is de “onestopshop” voor iedere reseller. Met dit model wilt het bedrijf een alternatief bieden voor de overvloed aan distributeurs waar resellers mee te maken krijgen. “Wij nemen de specifieke go-to-markets van vendoren op in onze modellen om te zorgen dat de resellers eenvoudig toegang krijgen tot de technologie die ze zoeken,” legt Patrick Steenssens uit. “Op die manier kan een reseller vermijden dat hij met honderd verschillende leveranciers moet samenwerken. Als ‘onestopshop’ kan hij bij ons op één plaats terecht om de technologie te vinden die hij nodig heeft.”
 
Tech Data bekleedt hiermee een unieke positie. Dankzij het brede portfolio is Tech Data immers de IT-distributeur met de meest diverse productlijn op de Belgische markt. Met gespecialiseerde businessunits kan het bedrijf bovendien uitblinken in elke sector: Azlan biedt enterprise producten, networking en security-oplossingen, Maverick staat in voor audio- en video-oplossingen, Tech Data Mobile voor mobiele oplossingen, zoals smartphones en tablets, Datech behandelt designsoftware en Consumer Electronics omvat ten slotte consumentenelektronica voor de B2C-markt.
 

 
Kortom: het aanbieden van het ruimste technologische aanbod, een uitmuntende service, doorgedreven expertise en een vlotte logistieke afhandeling maakt van Tech Data een waardevolle businesspartner voor elke IT-reseller.
 

Van het datacenter tot de huiskamer

Met de overname van Technology Solutions van Avnet Inc (NYSE:AVT), begin 2017, versterkt Tech Data nogmaals zijn positie als value added distributeur. “Het toevoegen van Technology Solutions verruimt significant Tech Data’s added value distributie business. Het biedt ons bedrijf de mogelijkheid om zich verder toe te spitsen op next-generation technologie en versterkt onze go-to-market met aanvullende skills en een nog uitgebreider vendor portfolio,” zegt Patrick Steenssens.
 
Door de combinatie onstaat een hoogwaardige en wereldwijde IT-distributeur met ongeëvenaarde mogelijkheden en de meest uiteenlopende end-to-end oplossingen, van het datacenter tot de huiskamer.
 

Oog op nieuwe technologie

“De toekomst biedt een aantal uitdagingen, maar ook heel wat kansen,” vertelt Patrick Steenssens. Zo is de transformatie in de wereld van IT zeker niet aan Tech Data voorbijgegaan. “We zien dat, in plaats van eigen servers, of een serverpark, toepassingen meer en meer in de cloud worden uitgerold. Die beweging naar de cloud heeft een onmiskenbare impact op onze businessmodellen, net zoals op die van onze klanten. Het Internet of Things en security zijn twee andere veranderingen die we in het oog houden, waarbij we streven naar nieuwe oplossingen die de technologie toegankelijker maken. Daarnaast neemt het belang van het beveiligen van systemen en data alsmaar toe door de nieuwe GDPR-wetgeving.” Het mag duidelijk zijn dat Tech Data steeds één oog op de toekomst gericht houdt.
 
“De cloud, de opkomst van het Internet of Things, security en services, dat zijn zaken waar wij onze aandacht aan besteden. Uiteraard moeten we die evoluties volgen. We willen in de gaten houden welke technologie klaar is voor commercialisatie en wie de nieuwe partners van de toekomst zijn,” laat Patrick Steenssens weten. “Daarenboven trachten we om al onze tools en interacties te blijven verbeteren en vereenvoudigen, zodat alles op een vlotte manier kan blijven lopen. Dat is ons ultieme doel.”

Advertentie