[Partnerinfo] Als sociaal secretariaat is het niet eenvoudig om je te differentiëren van je concurrenten. Zeker voor het winnen van nieuwe klanten vormt dit een uitdaging, in een nu al verzadigde markt. Het gericht inzetten van analysetools kan dan het verschil maken.

 
Neem bijvoorbeeld Partena, de derde grootste beheerder van loonadministratie in België, die bedrijven van alle groottes voorziet van een hele waaier aan administratieve en HR-diensten, van het opstarten van nieuwe ondernemingen en het beheren van de sociale verplichtingen van zelfstandigen over loon- en andere administratie voor werknemers tot medische controles, opleidingen, consultancy en legaal advies.
 
Ondanks dit breed pakket van diensten met toegevoegde waarde is het voor Partena niet evident om zich te differentiëren van de concurrentie, stelt Wim Demey, Customer Intelligence Manager bij Partena, vast: “Vele sociale secretariaten fuseren om de stijgende kosten te beperken, die gepaard gaan met het invoeren van de steeds veranderende wetgeving. Bovendien hebben de meeste Belgische bedrijven en werknemers al een sociaal secretariaat, wat het werven van nieuwe klanten extra moeilijk maakt.” Liever dan mee te gaan in een prijzenslag, besloot Partena zich toe te leggen op een hogere kwaliteit van diensten. “Maar dat kan enkel als je behoeften en wensen van je klant door en door kent”, zegt Wim Demey, “vandaar onze zoektocht naar de juiste partner om ons deze noodzakelijke inzichten te bezorgen.”
 
Deze partner moest wel in staat zijn om de klanteninformatie uit het Salesforce cloud CRM-systeem te koppelen aan diverse andere bronnen met klantengegevens, in alle mogelijke formaten en omgevingen, zodat Partena niet alleen kon identificeren wanneer een werknemer in twee verschillende databases (voor verschillende diensten, bijvoorbeeld) was opgenomen maar ook zicht kreeg op welke informatie van belang was voor de onderneming. “We wilden een systeem dat verder kon kijken dan het voorbije kwartaal, dat historische patronen kon ontdekken en relevante correlaties kon leggen tussen parameters”, aldus nog Wim Demey.
 
Partena koos hiervoor SAS software. “Toen kon de fun beginnen”, vervolgt Wim Demey: “Dankzij SAS konden we zowel verwachte als onverwachte correlaties en patronen in onze data ontdekken. En we weten dat we coherente data hebben waarop we kunnen voortbouwen. Dit vormt het startpunt om de behoeften van onze klanten per individu te identificeren.” En de intuïtieve interface biedt het management een uitstekende hulp om in een mum van tijd relevante en inzichtelijke rapporten te bouwen.
 
Last but not least: dankzij SAS’ analytics software bouwt Partena nu een tool waarmee hun klanten alle data rond absenteïsme kunnen verzamelen en vergelijken met het nationale en internationale gemiddelde.  Demey: “Dit biedt onze klanten relevante inzichten in hun eigen bedrijfsvoering, op basis van data die er eigenlijk altijd al waren.” Partena overweegt om deze tool in de toekomst als afzonderlijk product ter beschikking te stellen.