"Traditionele platformen schieten te kort op gebied van snelheid en flexibiliteit"

[Partnerinfo] Anno 2016 is een groot deel van de Belgische bedrijfswereld klaar om de stap naar de cloud te zetten, maar er is nog veel behoefte aan advies en begeleiding. Daarom heeft Synergics zich ontwikkeld tot “Cloud change agent”.

 
“We helpen onze klanten om veranderingen in de markt en toenemende concurrentie het hoofd te bieden door hun ICT-infrastructuur én werkplekken over te zetten naar de cloud”, zegt Stijn Eyckmans, sales- en marketingmanager bij Synergics.

Stijn Eyckmans, Sales & Marketing Manager, Synergics
“Daarbij houden we telkens rekening met de specifieke behoeften van de klant én hanteren we de hoogste kwaliteitsnormen. Het ultieme doel is: ervoor zorgen dat de activiteiten van de klant optimaal ondersteund worden door een vlot draaiend ICT-systeem, zodat hij zich daar alvast geen zorgen over hoeft te maken.”

Oplossingen op maat

Dit jaar viert Synergics zijn tienjarig bestaan. Vandaag staan ruim veertig medewerkers dagelijks klaar om de klanten van Synergics te “ontzorgen” inzake hun operationele ICT-taken, zodat deze bedrijven zich maximaal kunnen focussen op hun kernactiviteiten.
 
Synergics levert innovatieve en flexibele managed cloud-oplossingen aan kmo’s en grote bedrijven. Ze begeleiden hun klanten naar de cloud en zorgen voor het beheer van de centrale IT- en/of cloud-infrastructuur. Daarvoor gingen ze een strategisch partnership aan met Microsoft. Zo was Synergics de eerste Microsoft Cloud OS Partner in België. Vanuit hun datacenter kunnen ze onder andere hybride cloud-oplossingen aanbieden die kunnen worden geïntegreerd met Microsoft Azure Cloud. Daarnaast bieden ze ook oplossingen voor het beheer van werkplekken, waarbij de eindgebruikerstevredenheid tevredenheid centraal staat.

Transformatie

De keuze voor de cloud is vooral ingegeven door een toenemende nood aan snelheid en flexibiliteit, aan eenvoudige oplossingen met een duidelijk kostenplaatje – en op dat vlak schieten de traditionele platformen vaak te kort.
 
“Daarnaast merken we dat heel wat bedrijven voor een digitale transformatie staan”, zegt Eyckmans. “Binnen heel wat domeinen zie je veel zogenaamde disruptieve modellen ontstaan: concurrenten die dezelfde diensten leveren als de klant, maar eenvoudiger, efficiënter en vaak tegen een veel lagere kost dan traditionele business modellen. Ook die uitdaging kun je niet het hoofd bieden met traditionele oplossingen.”
 
Daardoor wordt de rol van ontwikkelaars binnen organisatie steeds belangrijker. Om hun taken optimaal te kunnen uitvoeren, moeten developers bovendien interactief kunnen werken en agile development omarmen. “Dat wil zeggen: starten met een aantal specificaties die essentieel zijn, die ontwikkelen en onmiddellijk daarna in productie gaan”, legt Eyckmans uit. “Op het einde van zo’n cyclus gaan we terug naar het begin en het product wordt steeds verbeterd.”
 

 
Maar hoe lever je nu dit platform als bedrijf? Met uitzondering van startups gaan alle bedrijven gefaseerd evolueren naar de cloud. In een eerste instantie gaan ze hun bestaande omgeving uitbreiden met clouddiensten, om dan pas in tweede instantie een volledige transitie te doen naar de cloud.
 
“Opgelet, die laatste fase zal voor sommige bedrijven niet haalbaar of nodig zijn”, voegt Eyckmans eraan toe. “Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat een fabriek de software van de productielijn liever toch lokaal blijft draaien. Dat is uiteraard best verdedigbaar.”

De rol van Synergics

Synergics helpt bedrijven bij deze cloud-transformatie, zoals bijvoorbeeld een migratie naar Office 365. “Wij vullen de gekozen cloudoplossing altijd aan met de nodige support en services. Afhankelijk van de behoefte kiezen we voor een public cloud – lees: Microsoft Azure – of een private cloud, al dan niet met lokale datacenters. Ook de combinatie van beide, een zogenaamde hybrid cloud-omgeving, is natuurlijk mogelijk. De klant bepaalt zelf op zijn eigen tempo wat al klaar is voor de cloud en wat niet. Daarbij helpen wij uiteraard ook met vraagstukken over data: wat met de confidentialiteit en de beschikbaarheid? Allemaal zaken waar we niet licht over mogen gaan.”
 
Dankzij het partnership met de firma Nutanix beschikt Synergics over een snel opgezette cloud-in-a- box, waarmee het migratieproces bijzonder snel en relatief goedkoop kan worden afgewerkt. “Een klassieke servermigratie voor een kmo duurt al snel een viertal weken en brengt vaak enorme kosten met zich mee”, zegt Eyckmans.
 
“Een cloudmigratie, zeker als je dat geautomatiseerd kunt laten verlopen is op enkele dagen afgerond en is veel goedkoper, aangezien je bij een on-premise installatie toch nooit de volledige capaciteit benut.”

Public cloud versus hybrid cloud

De public cloud is nog vrij nieuw, maar toch er al veel bedrijven op vertrouwd mee. Het biedt twee belangrijke voordelen: een kost die afhangt van het gebruik (en dus “eerlijker” is) en een virtueel onbeperkte schaalbaarheid. Op die manier kunnen klanten hun IT-kosten beter relateren aan hun bedrijfsresultaten. Met andere woorden: de capaciteit, bandbreedte en rekenkracht verhogen in tijden van groei, maar ook snel en kosteloos reduceren in kalmere periodes.
 
De public cloud wordt nog altijd het meest gebruikt voor applicaties die met minder sensitieve data werken of niet zo’n hoge mate van garantie nodig hebben. Momenteel beantwoordt overigens alleen Microsoft Azure aan de voorschriften van de Europese privacywetgeving. Recent zien we dat de public cloud steeds vaker gebruikt wordt voor nieuwe, innovatieve applicaties en andere toepassingen met een korte go-to-market.
 
Helaas levert public cloud vaak in op customer service. Voor sommige bedrijven is dit niet erg, maar anderen hebben dan weer behoefte aan een nauwere relatie met partners waaraan ze hun data toevertrouwen.
 

 
Synergics geeft daarom de voorkeur aan de hybrid cloud, wat een mix is van de verschillende vormen. Door deze combinatie kan de juiste technologie worden toegepast voor de juiste noden. Het klinkt ingewikkeld, maar met behulp van enige expertise kan dit goed opgezet worden, en nog tegen betaalbare prijzen ook.
 
Er moet eerst een overzicht gemaakt worden van welke data en applicaties waar het beste thuis horen. Men kijkt na of er mogelijkheden zijn voor een applicatief model, want dit biedt een enorm gebruiksgemak. Vervolgens wordt dit in de praktijk omgezet en kan de klant zich zorgeloos focussen op zijn core business. Zoals eerder al gezegd: ontzorgen is enorm belangrijk is voor Synergics.

Customer Intimacy, Operational Excellence en Continuous Improvement

De klant staat écht centraal bij Synergics. “Customer Intimacy is een van onze belangrijkste waarden”, stelt Eyckmans. “Dat wil zeggen dat we elke klant en zijn business grondig kennen én begrijpen, want daar is een duidelijk verschil in. We omarmen en ondersteunen de klant met warmte en met zorg; we gaan absoluut voor de ontzorging van de IT-afdeling en willen dat doen op een zo professioneel en aangenaam mogelijke manier. Customer Intimacy is bij ons bovendien gekoppeld aan Operational Excellence: het werk dat we leveren moet ook van de hoogste kwaliteit zijn.”
 
Elke organisatie zal zeggen dat de klant enorm belangrijk is, maar in de structuur van die organisatie valt dat niet altijd terug te vinden. Bij Synergics zit het overal; in de verschillende processen, in hoe ze de service garanderen en zelfs in hun verloningsbeleid.
 

 
Het begint zelfs al vóór iemand bij Synergics aan de slag gaat. Tijdens de selectieprocedure primeren namelijk niet meteen de technische competenties. Synergics stelt de persoonlijkheid, de attitude en de soft skills voorop. Pas als het op die vlakken goed zit, gaat men verder kijken naar de hard skills. Na de aanwerving is er een permanente vorming van de medewerker met een focus op de klant.
 
Dit noemen zij Continuous Improvement: de medewerker kijkt kritisch naar zichzelf, naar zijn werk en naar de organisatie. In functie van de klant zoekt men naar verbeteringen om steeds een win-win-win situatie te hebben – voor de medewerker, voor Synergics en voor de klant dus.

De klant succesvoller maken

Veel bedrijven waarmee Synergics in contact komt, worden overweldigd door informatie over de cloud waardoor zij door het bos de bomen niet meer zien. Synergics is er om een helder en duidelijk verhaal te creëren, een oplossing aan te bieden en dit op een tempo dat voor de klant aangenaam en realistisch is. Zij bieden oplossingen aan volgens de eigenheid van de klant. Die oplossing moet een meerwaarde betekenen en Synergics gaat mee op zoek naar die meerwaarde.
 
Hoe kan de klant het potentieel van cloud ten volle benutten om zijn eigen business te herwerken? Vele vragen worden gesteld om een zo gericht mogelijk antwoord te bieden. Zij denken aan de lange-termijnrelaties die ze wensen op te bouwen met de klanten, maar ook met hun eigen medewerkers. Iedereen bij Synergics heeft eenzelfde doel: de effectiviteit van onze klanten verhogen zodat zij correct business kunnen voeren met hun klanten. Die slogan “We help our customers to improve their competitive position!” is dus niet toevallig gekozen.
 

 
“Het is belangrijk om de zaken niet uitsluitend vanuit een IT standpunt te benaderen, maar altijd te kijken vanuit het standpunt van de klant, en vooral van de eindgebruikers”, aldus Eyckmans.
Momenteel staat Synergics al heel sterk in drie sectoren: de zogenaamde AEC-cluster (Architecture, Engineering & Construction), Healthcare en HR. Daarnaast zijn ze ook heel erg vertrouwd met ledenorganisaties (federaties) en ngo’s, en met retail- en productiebedrijven.
 
“Heel wat HR-afdelingen gaan tegenwoordig verder dan de personeelsadministratie”, licht Eyckmans toe. “Ze worden bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de productiviteit van de werknemers, en zelfs voor hun welzijn. Ervoor zorgen dat hun job hen gelukkig maakt en geen burn-out bezorgd, is wat hen wordt verwacht. Het juiste gebruik van data kan daartoe bijdragen, maar ook zorgen voor de nodige hulpmiddelen om hun taken uit te voeren.
 
Ook daar kan de cloud bij helpen. De IT-afdeling hoeft maar een nieuw toestel te bestellen bij een online shop en als dat geleverd is, kunnen wij er doorgaans binnen enkele uren voor zorgen dat de gebruiker ervan toegang heeft tot alle diensten en gegevens die hij nodig heeft. Productiviteit betekent tegenwoordig namelijk niet langer méér werken, maar altijd en overal kunnen werken wanneer men dat zelf wil.”
 
Disclaimer: Voor de gegevens op deze pagina zijn enkel de adverteerders verantwoordelijk.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business