[Partnerinfo] Remco Boer is een van de bestuurders van Mollie, een payment service provider die inmiddels meer dan 27.000 bedrijven bedient met haar innovatieve en betrouwbare betaalplatform.

Advertentie

De medewerkers van Mollie hebben het afgelopen jaar niet stilgezeten, wat onder andere geresulteerd heeft in een aantal nieuwe betaalproducten, een nieuw dashboard en talloze kleine verbeteringen. Hierdoor is het aantal klanten in de Benelux en daarbuiten in 2016 sterk gegroeid. Ook is het aantal verwerkte transacties meer dan verdubbeld. Ook het komende jaar heeft Mollie de ambitie om dit groeiniveau vast te houden. De betaaldienstverlener wil dit realiseren door innovatieve producten te bouwen en verder uit te breiden naar het buitenland, maar ook door te investeren in de betrouwbaarheid en kwaliteit van haar dienstverlening.

Kan je uitleggen wat Mollie precies doet?

Mollie biedt online betaaloplossingen voor ondernemers. Ons betaalplatform maakt het mogelijk om via internet betalingen te ontvangen. De meest voor de hand liggende klantengroepen zijn de webwinkels en bijvoorbeeld websites voor het bestellen van bezorgmaaltijden, maar online betalingen worden tegenwoordig ook gebruikt door dienstverleners zoals de fysiotherapeut of de pianostemmer.

Inmiddels verwerkt Mollie internetbetalingen voor meer dan een derde van de webwinkels in de Benelux. De afgelopen twee jaar hebben we telkens onze klantenportefeuille verdubbeld, zijn met succes uitgebreid naar België en zijn eerder dit jaar van start gegaan in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. We bedienen in België ondertussen gevestigde organisaties zoals Belfius Bank, Tomorrowland, Unicef, Douwe Egberts en mega Pharma. Maar ook start-ups zoals Teamleader CRM en het relatief nieuwe initiatief “Rode Neuzen Dag” maken gebruik van ons betaalplatform.

 

Wij hebben pas omzet als onze klant dat ook heeft: wel zo eerlijk denken wij

 

Hoe komt het dat Mollie zo succesvol is?

Ons succes komt denk ik voort uit de passie die we voor ondernemen hebben. We begrijpen dat een
ondernemer gefocust is op zijn eigen bedrijf en zijn eigen klanten. Wij spelen daarop in door kwaliteit, service en transparantie te bieden in het afhandelen van zijn betalingen. Onze technische oplossingen zijn hoogstaand en innovatief, maar toch eenvoudig te integreren en reeds gekoppeld aan de meeste gangbare systemen. Bij Mollie is slechts één overeenkomst en één technische connectie voldoende om alle gangbare betaalmethoden van West Europa te ontsluiten en je kunt dus snel van start. Bovendien kent Mollie geen aansluit- of abonnementskosten en rekenen we alleen een tarief voor succesvolle betalingen. Wij hebben pas omzet als onze klant dat ook heeft: wel zo eerlijk denken wij.

Welke trends zie je momenteel terug binnen e-commerce?

De moderne ondernemer ziet zich geconfronteerd met een aantal forse uitdagingen. Technologie verandert snel en consumenten verwachten ondertussen van iedere online ondernemer het gemak en
de dienstverlening die ze van Facebook en Zalando kennen. Consumenten oriënteren en vergelijken
producten en prijzen ook over de landsgrenzen heen en kopen daar steeds vaker. Ze gebruiken zowel
hun smartphone en tablet als de pc en verwachten dat ze door de ondernemer gekend worden in hun
voorkeuren. Op basis van onze marktpositie in de Benelux nemen we een aantal trends in de e-commerce waar.

E-commerce blijft doorgroeien. Consumenten kopen steeds vaker online maar kopen ook meer verschillende producten online. Niet alleen kleding en elektronica, maar ook de verkoop van bijvoorbeeld dierenvoeding en medicijnen verschuift naar het internet. Daarnaast zijn het niet langer alleen consumenten die online kopen en betalen, maar ook bedrijven kopen steeds vaker in bij de (internationale) groothandel via het internet. Bovendien gaat het niet alleen om de verkoop van producten, maar ook abonnementen, facturen en giften worden elektronisch afgerekend.

Internationalisering. Consumenten kopen en winkeliers verkopen steeds vaker over de grens. Vooral bij Belgische ondernemingen zien we duidelijk dat zij in grote getalen consumenten uit Nederland, Frankrijk en de rest van Europa aantrekken. Luxegoederen en echte specialiteiten vinden ook een weg naar consumenten in de VS en in mindere mate zelfs het Midden-Oosten en Azië.

Gemak. De koper wil gemak in de aanschaf, de levering en het betalen. Dit uit zich op verschillende
manieren, waaronder het bestellen en betalen vanaf de mobiel, betalen met een bekend betaalproduct,
achteraf betalen, betalen via een abonnement en zogeheten one-click payments waarmee betalen
letterlijk één druk op de knop wordt. Achter de schermen merken we sterk dat bedrijven
door de felle concurrentie gedwongen worden om efficiënter te werken. Men wil retourzendingen en de retourbetaling automatisch afhandelen, de boekhouding integreren en facturen online laten betalen en geautomatiseerd laten reconciliëren.

Wat zijn je verwachtingen voor 2017?

De groei van e-commerce zal in 2017 zeker doorzetten, maar niet voor alle sectoren even snel. We
denken dat winkels zich duidelijker gaan onderscheiden en zich gaan aansluiten bij winkelplatformen. We zien een sterke groei in de platformen die vraag en aanbod samenbrengen op allerlei gebieden, vooral gericht op de deeleconomie. Daarnaast zal de trend van abonnementen verder doorzetten. Steeds meer bedrijven bedachten abonnementsvormen waarbij klanten hun product wekelijks of maandelijks op de deurmat ontvangen. Zo zagen we abonnementen op boodschappen, sokken, mascara en scheermesjes voorbij komen, maar ook op diensten zoals bootcamplessen en sportscholen.

We verwachten dat deze trend ook in 2017 zal voortzetten. Om ondernemers die een abonnementenmodel aanbieden optimaal te ondersteunen heeft Mollie in samenwerking met een partner een speciaal product ontwikkeld onder de naam eCurring.

Verder verwachten we dat er in 2017 wereldwijd nog meer georiënteerd, geselecteerd en gekocht zal worden via de smartphone. Veel e-commercebedrijven zullen hier op inspelen door hun website volledig responsive te maken, klanten te volgen over kanalen heen en betaalmethodes te kiezen die afrekenen op mobiele apparaten vereenvoudigen.

Hoe zie jij de rol van Mollie hierin?

Ik zie het als de taak van Mollie om de ondernemer te ondersteunen in deze snel veranderende wereld.
Mollie verbetert voortdurend het eigen product om tegemoet te komen aan alle gestelde eisen en ervoor te zorgen dat de betaalstroom aansluit bij ontwikkelingen in de markt. Voor de partijen die nog sneller willen innoveren bieden we zeer geavanceerde oplossingen die het mogelijk maken om een dienst of proces te bouwen bovenop de Mollie betaaldienst. Mollie zal ook in 2017 op de trends in de markt inspelen met innovatieve producten, dus houd ons in de gaten!

 

Remco Boer is Director bij Mollie.

 

mollie_09

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here