[Advertorial] Salesforce is specialist in bedrijfssoftware via de cloud. Een bedrijfsprofiel naar aanleiding van de nominatie in de Smart Business Awards.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Salesforce werd opgericht in 1999 in San Francisco, en telt nu al meer dan 19.700 werknemers wereldwijd. Het bedrijf werd voor het 5e jaar op rij door Forbes vermeld als één van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, en naar verwachting treedt het volgend jaar toe tot de top-4 van de grootste Enterprise Software bedrijven ter wereld. Hieronder leest u waarom.

Cloud versus legacy on-premise: snelheid als concurrentieel voordeel

De wereldwijde overschakeling naar de cloud heeft de deur geopend voor nieuwe en innovatieve ‘social’ en ‘mobile’ toepassingen en heeft daarmee ongekende groei gecreëerd in de cloud investeringen van Europese bedrijven. Volgens IDC zal de cloud software markt in Europa bijna 12 keer sneller groeien dan andere IT segmenten. Geen enkel ander cloud bedrijf biedt de breedte en diepte van het Salesforce Customer Success platform aan, dat alle domeinen dekt van sales, service, marketing, community, analytics en apps. Salesforce is ook de enige met zulk sterk eco-systeem van systeemintegratoren en ISV’s.
 
Elke onderneming en industrie kan de vruchten plukken van de zogenaamde 4e technologische revolutie: het samensmelten van cloud, social, mobile, data science en IoT. Dit kan op vele vlakken:
 
– connecteren met klanten op een geheel nieuwe manier;
– bedrijfsvoering via smartphone mogelijk maken;
– 1:1 gepersonaliseerde trajecten opstellen voor interactie met klanten en prospecten;
– slimmere, meer voorspellende applicaties ter beschikking stellen aan werknemers en klanten.
 
De grootste uitdaging voor vele bedrijven om volop die technologische revolutie te kunnen omarmen is vaak de aanwezigheid van legacy on-premise systemen zoals Oracle of SAP, die handenvol geld kosten en die nieuwe ontwikkelingen complex en traag maken. Terwijl bedrijven net ernaar moeten streven om sneller dan hun concurrent deze nieuwe revolutie aan te pakken. Met een cloud-omgeving zoals het Salesforce platform dat integreert met die legacy systemen, kunnen bedrijven snel concurrentieel voordeel halen uit die nieuwe technologische revolutie.

Salesforce Belux: een blijvende groei

EMEA is de snelst groeiende regio binnen Salesforce, met 32% groei. Salesforce investeert dan ook sterk in de regio, met twee nieuwe Europese datacenters operationeel en een derde dat verwacht wordt in de eerste helft van dit jaar.
 
Ook Salesforce Belux is verder gegroeid sinds Bob Vanstraelen een jaar geleden country manager werd. Onder de klanten vinden we klinkende namen als AB InBev, dat het afgelopen jaar zijn samenwerking met Salesforce wereldwijd gestandaardiseerd heeft na een succesvolle start in Europa, SD Worx, dat een toekomstgericht CRM-platform zocht dat beter integreert met bestaande systemen en een verbeterde gebruikerservaring biedt, en Barry Callebaut, een bestaande klant die blijft innoveren met het Salesforce Customer Success Platform, zoals onlangs voor het stroomlijnen van de klantenervaring bij het plaatsen van online orders, met 8% omzetgroei tot gevolg.
 
Ook het komende jaar blijft de onderneming groeien. Zo kondigde Salesforce onlangs aan dat het in EMEA op zoek is naar 1.200 nieuwe mensen. Ook Salesforce Belux, dat overigens dit jaar haar 10jarig bestaan in België viert, is op zoek naar mensen om het team verder te versterken (zie salesforce.com/belgium). Tegelijk wordt het ecosysteem verder opgezet met preferred partners en worden industrie-specifieke oplossingen gecreëerd op basis van het Salesforce1 Platform zoals Financial Cloud en Healthcare Cloud, die nu ook in België worden gelanceerd.
 
Zo wil Bob Vanstraelen het Belgische marktaandeel van Salesforce verder uitbreiden, en ook een belangrijke impact hebben op de lokale economie. Voor Nederland heeft IDC de totale voordelen becijferd van de Salesforce-economie op circa 1 miljard dollar in 2018 en meer dan 4.400 directe en 6.800 indirecte banen. Dit is ook de ambitie in België, aldus Vanstraelen.
 
Salesforce is genomineerd in de categorie Software (Business Software) van de Smart Business Awards 2016. Stemmen voor deze awards kan vanaf half april. Ondertussen kan u alle genomineerden alvast bekijken op www.smartbusinessawards.be.