[Advertorial] Capgemini is een bekende naam op de markt van IT-diensten en consulting. Een gesprek met vice-president Kris Poté naar aanleiding van de nominatie voor de Smart Business Awards.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Met 180.000 mensen wereldwijd, waarvan 720 medewerkers in België, is Capgemini een bekende naam op de markt van IT-diensten en consulting. Kris Poté is al zestien jaar Vice President Marketing & Communication en Corporate Responsibility & Sustainibility Officer bij Capgemini. “Tijd genoeg om Capgemini uit te zien groeien van Europese tot wereldwijde speler,” verzekert hij.

Focus op samenwerking

Capgemini kan zich vooral onderscheiden door de Collaborative Business Experience, waarbij nauw wordt samengewerkt met de klant. “Het belangrijkste is voor ons de dialoog met de klant. In overleg kijken we waar we kunnen helpen en waar we in de IT- en business-processen verbeteringen kunnen aanbrengen, zodat zij meer competitief in de markt staan. We willen onze klanten de mogelijkheden bieden om alle kansen op de markt te benutten en daarnaast kostenefficiënt te werken.” Daarbij worden verschillende methodes gebruikt. Zo kan er beroep worden gedaan op bestaande pakketten van partners als SAP of Oracle. “Welke technologie we gebruiken doet er minder toe. Wat Capgemini écht kenmerkt is het woord samenwerking.”
 
In 2015 kon Capgemini een aanzienlijke groei optekenen. Dit grotendeels door de acquisitie van IGATE. “De aanwinst deed ons wereldwijd fel groeien,” laat Kris Poté weten. Maar ook in België kende Capgemini een organische groei met een aantal nieuwe klanten uit de IT- en retailsector. “Door aanzienlijke klanten die erbij gekomen zijn, kunnen we een stevige groei optekenen; een groei die bovendien boven het marktgemiddelde zit.”

De juiste oplossing

Het zakelijke applicatielandschap evolueert razendsnel. Bedrijven gaan op zoek nieuwe technologieën die steeds sneller kunnen evolueren en applicaties moeten meteen aangepast kunnen worden naar de noden van de klant. Capgemini probeert hen daarvoor de geschikte oplossingen aan te reiken.
 
“Wij gaan hen begeleiden in hun project om in de digitale wereld meer succes te bereiken. Dat begint met het optimaliseren van processen, waardoor de stap naar bijvoorbeeld cloud computing daarna vlotter verloopt.” Door een personeelsbestand in meer dan veertig landen wordt het bedrijf bovendien geschraagd door talent en middelen van over de hele wereld: een wereldwijde expertise die lokaal kan worden toegepast.

Disruptief denken

Om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan spitst Capgemini Belgium zich toe op enkele specifieke richtingen. “Ten eerste concentreren we ons op oplossingen om IT-operaties te optimaliseren,” legt Kris Poté uit. “Daarnaast brengen we klanten dichter bij de cloud en richten we ons op beveiliging en controle. Ten slotte willen we de klant helpen om hun bedrijf op een andere manier te bekijken en andere tools te gebruiken om dat inzicht te verwerven.” Kris Poté onderscheidt zes centrale thema’s in de IT-sector die ervoor zullen zorgen dat bedrijven hun model moeten heruitvinden: Social Media, Mobile, Analytics, Cloud, Internet of Things en Security. “Heel dat geheel van tendensen maakt het noodzakelijk om bedrijven op disruptieve manier te laten nadenken: om te breken met het huidige model en ook in de toekomst succesvol te zijn,” beaamt hij. “Want het bedrijf dat de dag van vandaag niet denkt in termen van verandering, dat gaat de markt uit.”
 
Capgemini is genomineerd in de categorie Services & Outsourcing (Applications) van de Smart Business Awards 2016. Stemmen voor deze awards kan vanaf half april. Ondertussen kan u alle genomineerden alvast bekijken op www.smartbusinessawards.be.