[Case] Verhoogde efficiëntie en ROI bij marketing en sales door SAS Visual Analytics.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Wat als marketing & sales teams bestaande en potentiële klanten konden benaderen op een meer doelgerichte, precieze manier? Niet alleen bereik je dan het hoogst mogelijke rendement, ook de interne prestaties en de workload worden geoptimaliseerd. De oplossing volgens energiebedrijf Electrabel? Datavisualisatie.
 
Voor Electrabel is het nog steeds een gigantische uitdaging om hun positie op de energiemarkt in stand te houden. Bovendien is het bedrijf volop bezig met het testen van nieuwe digitale kanalen en het ontwikkelen van nieuwe energie-gerelateerde diensten. Daarom wil Electrabel de communicatie met de klant ook efficiënter laten verlopen. Danny Noppe, Reporting Architecture & Development Manager bij Electrabel’s Marketing & Sales, over de nieuwe aanpak en de voorlopige resultaten:
 
“Hoe beter we de klant kennen, hoe groter de kans op succes. Vandaar dat we klantinformatie vanuit verschillende bronnen combineren: telefoonverkeer, online vragen, tekstberichten en e-mail campagnes. Deze verbeterde kennis vormt immers een extra voordeel in onze competitieve markt.”

Eén waarheid

Electrabel’s Marketing & Sales departement gebruikte voor hun rapportages verschillende platformen en tools. Het resultaat? Cijfers die vaak voor velerlei uitleg vatbaar waren. Bovendien zorgde de enorme hoeveelheid aan data voor vertraging op het netwerk. SAS Visual Analytics (SAS VA), met in-memory technologie, maakt komaf met deze beperkingen en biedt slechts één duidelijke versie van de waarheid. “De oplossing biedt ons ook de nodige autonomie en flexibiliteit. Per slot van rekening is snel kunnen rapporteren een vereiste voor actie-georiënteerde departementen zoals marketing & sales.”

Efficiënter werken, lagere kosten

“Initieel waren we gestart met een pilootproject: een rapport met een duidelijke datastructuur waarop enkel de SAS presentatie-template gebouwd moest worden. Snel daarna ontwikkelden we een set van rapportages voor een visuele voorstelling van de facturatie bij B2B customers. Het voorbereiden van een dergelijke dataset duurt trouwens vandaag zo’n 2 uur, vroeger 2 dagen. Onze manier van werken is met andere woorden enorm verbeterd, alsook de kwaliteit van onze data en onze rapportages. En dit allemaal aan een serieus verlaagd kostenplaatje.”
 
Ondertussen ontwikkelde het departement nog vijf extra rapporten in SAS VA. Een van die vijf focust op workload management binnen de operationele teams. “Het rapport houdt bijvoorbeeld de lijst bij van uitgevoerde taken alsook de invoer van nieuwe taken. Dankzij de link met alle beschikbare data, kunnen team managers op basis van dit rapport de workload bij het team evalueren op wekelijkse basis of analyseren over een langere periode. Deze manier van werken verhoogt onze efficiëntie.”

Volledige automatisering

“Met de implementatie van de nieuwe versie van SAS VA, is het voor ons mogelijk om ook meer inzicht te krijgen in het digitale gedrag van klanten. We combineren klantgegevens van web analytics, e-mail, social media met onze eigen back-end systemen. Ons toekomstplan? De arbeidsintensieve rapportering volledig vervangen door de geautomatiseerde oplossing in SAS VA zodat we meer tijd krijgen voor andere uitdagingen. Zoals de tool beschikbaar maken op mobiele toestellen zodat account managers aanpasbare, inzichtelijke en actuele rapporten kunnen tonen aan klanten, waar ze elkaar ook ontmoeten.”