patrick-steenssens

[Advertorial] In deze editie van ‘Manager aan het woord’ geven we het woord aan Patrick Steenssens. Hij is Country Manager bij Tech Data Belux.

Advertentie

 
In de rubriek ‘Manager aan het woord’ geven wij CEO’s en andere leidinggevenden de mogelijkheid om hun visie op de ICT-sector anno 2015-2016 uitvoerig toe te lichten. IT-trends, maar ook zakelijke evoluties komen hier aan bod.

Patrick Steenssens, Country Manager Tech Data Benelux

Bij iedereen die de afgelopen jaren actief is geweest in de ICT-wereld of in de technologiesector, doet de naam Tech Data wel een belletje rinkelen. Dat is het logische resultaat van elk jaar samen te werken met meer dan 5000 verschillende partners, zowel resellers als leveranciers. Dat referentiekader is enerzijds een sterk uitgangspunt om zich te kunnen positioneren als marktleider. Maar het vormt anderzijds dan ook weer een serieuze uitdaging om jaar na jaar die leidersplaats te kunnen bekleden en te blijven opeisen.
 
In de wereld van de technologie is dit enkel een haalbare kaart voor wie zichzelf in vraag stelt, dag na dag, kwartaal na kwartaal. Dat is immers de instelling die nodig is om er continu te staan.
 
Dankzij zijn diversificatiestrategie is Tech Data erin geslaagd om vandaag meer dan 40% van zijn omzet te realiseren in technologieën die 7 jaar geleden zelfs nog niet eens bestonden of die Tech Data als klassieke IT-distributeur toen zelfs nog niet eens in zijn gamma had. Het is een heuse uitdaging om zichzelf keer op keer opnieuw te definiëren en uit te vinden. De beloning smaakt echter des te zoeter wanneer we met fierheid kunnen vaststellen dat we er telkens in slagen om meer en nieuwe resellers aan ons te binden.

Diversificatiestrategie

In 2007 is Tech Data begonnen met de uitrol van zijn diversificatiestrategie. De volgende jaren werden verschillende bedrijven opgekocht of opgestart: Source (enterprise business – nu omgevormd naar TD Azlan), TD Maverick (audio/video), MCC (Mobility – nu omgevormd naar Tech Data Mobile), TD Triade (consumer electronics) en Man&Machine en ProDesk (nu omgevormd naar TD Datech). Zo hebben we in korte tijd onze ‘Collection of Specialists’ opgebouwd die vandaag instaan voor meer dan 40% van onze omzet. Die acquisities maakten het voor Tech Data ook mogelijk om vandaag een breed portfolio van technologieën te distribueren.

Transformatie in de technologiemarkt

Wat ons vandaag echter het meeste opvalt in de markt is dat de technologiemarkt een enorme transformatie aan het ondergaan is. Er zijn een aantal trends waar al lang over gesproken wordt en die de meesten onder ons al lang kennen, zoals Mobility, Cloud, Big Data, BYOD, Social Media. Dit zijn termen die door velen zelfs een “afgezaagd Buzz Word Label” hebben gekregen. De digitale transformatie is echter wel een belangrijke driver voor innovatie en veranderingen in het bedrijfsleven. We stellen echter vast dat het pas de afgelopen 12 tot 18 maanden is dat deze trends ook daadwerkelijk resulteren in een aanpassing van de businessmodellen in de IT-markt.
 
Overal rondom ons zien we bedrijven die hun businessmodel aan het bijsturen zijn en die aan hun “weg” aan het timmeren zijn om ook in de toekomst nog succesvol te zijn. De transformatie is dus nu aan het gebeuren. We zien dan ook heel veel partners in het kanaal die aan het “vervellen” zijn. Ze meten zich een andere huid aan en beginnen ook hun organisatie te herorganiseren om klaar te zijn voor deze nieuwe toekomst.
 
Wat ook interessant is, maar tegelijkertijd best ook wel een uitdaging vormt, is dat we te maken krijgen met vele nieuwe bedrijven. De fakkel van de “Tech Leaders” in de markt wordt na een lange periode doorgegeven aan een groep van nieuwe fabrikanten of vendoren die er een totaal nieuwe businessbenadering op na houden. Dit resulteert in een situatie waarin iedereen, inclusief wij als distributeur, de markt moeten aftasten en bekijken wat onze toekomstige rol zal worden. Het is net deze setting die onze “speeltuin” is waarin we ons begeven. Bovendien zien we rondom ons dat technologie een steeds meer belangrijke rol in onze maatschappij begint in te nemen en een grotere impact heeft. We zitten middenin een digitale transformatie. Zowat elke business krijgt te maken met zijn digitalisering, ook al is er op het eerste zicht geen band met pure technologie. Deze digitalisering zal de komende jaren een drijvende motor vormen die ieder van ons verder zal sturen in de richting van transformatie. Wie als bedrijf de digitale transformatie omarmt, zal heel wat businessopportuniteiten ontdekken.

Oplossingen zijn key

Als distributeur zien we ook duidelijk onze rol verschuiven: van de klassieke kerntaak van een distributeur om producten en services te leveren naar een uitgebreide focus op het aanbieden en aanleveren van technologische oplossingen. Het is zeker geen evidentie om onze rol als trusted advisor een duidelijke vorm te geven. We zijn dan ook continu op zoek hoe we onze organisatie hiervoor moeten optimalizeren, optuigen en ad hoc omvormen.
 
Zoals u kan zien, is Tech Data duidelijk klaar om verdere stappen te zetten in de richting van zijn toekomstige rol. Een interessante trip waarin we samen met onze businesspartners, zowel vendoren als resellers, naar nieuwe synergieën en samenwerkingsverbanden zullen evolueren.
 
Wij kijken er alvast met veel “goesting” naar uit!
techdata-logo

Advertentie