jochen-maertens

[Advertorial] In deze editie van ‘Manager aan het woord’ geven we het woord aan Jochen Maertens. Hij is CEO bij Synergics.

Advertentie

 
In de rubriek ‘Manager aan het woord’ geven wij CEO’s en andere leidinggevenden de mogelijkheid om hun visie op de ICT-sector anno 2015-2016 uitvoerig toe te lichten. IT-trends, maar ook zakelijke evoluties komen hier aan bod. 

Jochen Maertens, CEO Synergics

Volgend jaar zal Synergics zijn 10-jarig bestaan vieren. Vandaag staan een 40 tal IT engineers dagelijks hun klanten bij het ontzorgen van hun operationele ICT taken waardoor zij zich maximaal kunnen focussen op hun core activiteiten. Met enthousiasme weet Jochen Maertens, CEO van Synergics, zijn team te motiveren om steeds de noden van de klant centraal te stellen, welke nood de klant ook heeft . Customer Intimacy staat dan ook centraal bij Synergics.

Oplossingen op maat

Synergics levert KMO’s en grote bedrijven innovatieve en flexibele managed cloud oplossingen. Oplossingen voor het beheer van werkplekken waarbij de eindgebruikerstevredenheid tevredenheid centraal staat. Daarnaast begeleidt Synergics zijn klanten naar de cloud en zorgen zij voor het beheer van de centrale IT-, cloud infrastructuur. Vanuit hun strategisch partnership met Microsoft levert Synergics als eerste Cloud OS Partner in België vanuit zijn datacenter hybride cloud oplossingen geïntegreerd met Microsoft Azure Cloud. Dit stelt Synergics in staat IT van klanten te aligneren, te synchroniseren met de business. Synergics is klaar voor de toekomst. Hun experten zijn gepassioneerd door ICT en zorgen samen voor continue verbetering en innovaties om klanten hun concurrentiële positie te verbeteren.

Bewustwording

Wat stellen we nu vooral vast? “Op menselijk vlak zien we dat de nieuwe generaties gewend zijn om diensten te gebruiken, te huren i.p.v. ze te bezitten, te komen, kijk maar naar het succces van Spotify en Netflix. Men wilt meer en meer de tools en/of werkmiddelen gebruiken op de werkvloer die men kent vanuit dagelijks gebruik. Wanneer deze generatie op de werkvloer komt en zij met ‘old school’ materiaal moeten werken, zal er weerstand zijn. Deze generatie heeft talenten die optimaal moeten inzetten. Zij wensen deze correct te benutten en verder te ontwikkelen. Zij wensen mobiliteit, flexibiliteit, constante beschikbaarheid en eenvoudige platformen toegankelijke platformen. Deze uitdaging is de druk die momenteel op de schouders van vele bedrijven rust.”
Maertens is van mening dat bedrijven een bewustwording moeten ondergaan en voluit moeten gaan voor het leveren van flexibiliteit, beschikbare en eenvoudige oplossingen, en deze vind je niet meer bij de traditionele platformen, omgevingen.

Transformatie

“Daarnaast merken we op dat heel wat bedrijven voor een digitale transformatie staan. Binnen heel wat domeinen zie je veel ‘diruptieve’ modellen: modellen die dezelfde diensten te leveren, maar eenvoudig, efficiënter en vaak tegen een veel lagere kost dan traditionele business modellen. Maertens gelooft dat applicatie ontwikkelaars, developers hun rol binnen organisatie belangrijker wordt. Business is zeer veeleisend en wenst snel op de markt in te spelen. Om dit te kunnen realiseren moeten developers interactief kunnen werk en en ‘agile’ kunnen developen: starten met een aantal specificaties die essentieel zijn, die developen en onmiddellijk daarna in productie gaan. Op het einde van zo’n cyclus gaan we terug naar het begin en het product wordt steeds verbeterd.
Maar hoe lever je nu dit platform als bedrijf? Met uitzondering van de startups, gaan alle bedrijven in een soort gefaseerde manier evolueren naar de cloud wat betreft hun business core applicaties. In een eerste instantie gaan ze hun bestaande omgeving uitbreiden met zaken in de cloud om dan in tweede instantie een volledige transitie te doen naar de cloud.

De rol van Synergics

Synergics helpt bedrijven bij deze cloud transformatie, zoals bijvoorbeeld een migratie naar Office365. Maertens: “Wij bieden een volledige support en service organisatie bovenop de cloud oplossing. Wij leveren oplossingen die performant zijn, dit kan zowel vanuit een public cloud omgeving als vanuit een private cloud en de combinatie van beide, hybrid cloud omgeving, al dan niet met lokale datacenters. Wij stellen die cloud resources ter beschikking, alsook de services. De klant bepaalt zelf op zijn eigen tempo wat reeds klaar is voor de cloud en wat niet. Wij helpen IT te transformeren. Tevens helpen wij met vraagstukken over data: wat met de confidentialiteit en de beschikbaarheid? Allemaal zaken waar we niet licht over mogen gaan.”

Public cloud versus hybrid cloud

Public cloud is nog vrij nieuw, maar toch zijn er reeds vele bedrijven op de hoogte. Het biedt twee belangrijke voordelen: een kost die afhankelijk is van het gebruik en een virtueel onbeperkte schaalbaarheid.
 
Helaas levert public cloud vaak in op customer service. Voor sommige bedrijven is dit niet erg, maar anderen hebben dan weer behoefte aan een nauwere relatie met hun partners waaraan ze hun data toevertrouwen.
 
Public cloud wordt vaak gebruikt door bedrijven die minder sensitieve data hebben of een hoge mate van garantie nodig hebben. Het wordt vaak gebruikt voor nieuwe, innovatieve applicaties en andere toepassingen. Voor Public cloud is er echter wel meer wetgeving, momenteel valt alleen Microsoft Azure binnen de Europese privacywetgeving.
Synergics geeft de voorkeur aan Hybrid Cloud wat een mix is van de verschillende vormen. Door deze combinatie kan de juiste vorm worden toegepast op de juiste zaken. Dit klinkt ingewikkeld, maar met behulp van enige expertise kan dit goed opgezet worden aan betaalbare prijzen.
 
Er moet eerst een overzicht gemaakt worden van welke data en applicaties waar het beste thuis horen. Men kijkt na of er mogelijkheden zijn voor een applicatief model, want dit biedt een enorm gebruiksgemak. Vervolgens wordt dit in de praktijk omgezet en kan de klant zich zorgeloos focussen op zijn core business. Opnieuw komt het verhaal van ontzorgen aan bod, het is een verhaal dat enorm belangrijk is voor Synergics.
 
De focus wordt gelegd op de bedrijven met 100 tot 1000 eindgebruikers.

Customer Intimacy, Operational Excellence en Continuous Improvement

De klant staat ‘echt’ centraal bij Synergics. Maertens: “Wij hebben Customer Intimacy in het leven geroepen bij ons. Wat wilt het nu exact zeggen? De klant en zijn business kennen en begrijpen, want daar is een duidelijk verschil in. We omarmen en ondersteunen de klant met warmte en met zorg; we gaan absoluut voor die ontzorging van de operationele IT en willen dat doen op een zo professioneel en aangenaam mogelijke manier. Customer Intimacy is bij ons gekoppeld aan Operational Excellence: het is belangrijk dat we ons werk steeds kwalitatief leveren.”
 
Elke organisatie zal zeggen dat de klant enorm belangrijk is maar als je dan vraagt hoe je dit kan terug vinden in de structuur van die organisatie, dan is het zoeken naar een antwoord. Bij Synergics zit het overal; in de verschillende processen, in hoe ze de service garanderen en in hun verloningsbeleid.
Tijdens de selectieprocedure primeert niet meteen de technische competenties. Synergics stelt de persoonlijkheid, de attitude en de soft skills voorop. Pas na een grondige analyse ervan gaat men verder naar de hard skills. Na de aanwerving is er een permante vorming van de medewerker met een focus op de klant. Dit noemen zij Continuous Improvement: de medewerker kijkt kritisch naar zichzelf, naar zijn werk en naar de organisatie. In functie van de klant zoekt men naar verbeteringen om steeds een win-win-win situatie te hebben, dus voor de medewerker, voor Synergics en voor de klant.

De klant succesvoller maken

“Op technologisch vlak doen wij niets noemenswaardigs speciaal wat cloud betreft”, zegt Maertens. “Wij proberen het vooral heel goed te doen. Het verschil zit in onze aanpak en in onze services. We willen weten op welke manier we te werk moeten gaan en vooral, kan het op een innovatieve manier?”
 
Veel bedrijven waarmee Synergics in contact komt, worden overweldigd door informatie over de cloud waardoor zij door het bos de bomen niet meer zien. Synergics is er om een vooral helder en duidelijk verhaal te creëren, een oplossing aan te bieden en dit op een tempo dat voor de klant aangenaam en realistisch is. Zij bieden oplossingen aan volgens de eigenheid van de klant. Die oplossing moet een meerwaarde betekenen en Synergics gaat mee op zoek naar die meerwaarde. Hoe kan de klant het potentieel van cloud ten volle benutten om zijn eigen business te herwerken? Vele vragen worden gesteld om een zo gericht mogelijk antwoord te bieden. Zij denken aan de lange termijn relaties die ze wensen op te bouwen met de klanten, maar ook met hun eigen medewerkers. Iedereen bij Synergics heeft eenzelfde doel: de effectiviteit van onze klanten verhogen zodat zij correct business kunnen voeren met hun klanten. Die slogan – We help our customers to improve their competitive position! – is bewust gekozen, wij willen de klant succesvoller maken en dat zorgt ook voor ons succes.
 
“Het is belangrijk om niet zozeer vanuit IT standpunt alles te benaderen, maar steeds te kijken vanuit een klantstandpunt en vooral de eindgebruikers niet te vergeten”, aldus Maertens.
Synergics-logo

Advertentie