Luc Opdebeeck

[Advertorial] In deze editie van ‘Manager aan het woord’ geven we het woord aan Luc Opdebeeck. Hij is Managing Director bij HP BeLux.

Advertentie

 
In de rubriek ‘Manager aan het woord’ geven wij CEO’s en andere leidinggevenden de mogelijkheid om hun visie op de ICT-sector anno 2015-2016 uitvoerig toe te lichten. IT-trends, maar ook zakelijke evoluties komen hier aan bod. 

Luc Opdebeeck, Managing Director HP BeLux

Luc Opdebeeck, General Manager Enterprise Group en Managing Director HP BeLux, windt er geen doekjes om: er zijn weinig bedrijven die zo’n breed productportfolio kunnen voorleggen als HP, zowel op het vlak van hard- en software als diensten. “En met een vernieuwde klemtoon op innovatie zijn wij meer dan ooit een rots in de woelige IT-branding”, beklemtoont hij.
 
Luc Opdebeeck staat sedert december vorig jaar aan het hoofd van de Belgische vestiging van computerreus Hewlett-Packard. Weinigen zijn zo goed geplaatst om de waarde van het bedrijf juist in te schatten, want Opdebeeck heeft een indrukwekkend parcours in de IT-industrie achter de rug, van Apple, Microsoft en Sun Microsystems in België tot Vice President Europe voor Sun. Hij was vervolgens een van de drijvende krachten achter de integratie van Sun na de overname door Oracle (waar hij dan ook nog bijna drie jaar als Senior Vice President EMEA de hardwarestrategie mee uittekende).

Investeren in R&D

“En ondanks het feit dat ik de IT-sector door en door ken en uiteraard ook vertrouwd was met HP, was ik in december enorm positief onder de indruk toen ik op het HP Discover event voor EMEA grondiger met het bedrijf kennismaakte”, geeft hij toe. “Zowel de portfolio als de sfeer en de cultuur hebben mij verrast, het is duidelijk dat er bijna een nieuw HP is opgestaan sedert Meg Whitman het bedrijf onder haar hoede heeft genomen.Vooral het feit dat zij opnieuw stevig in R&D heeft geïnvesteerd, werpt nu onmiskenbaar vruchten af want de nieuwe producten die nu op de markt komen, vertegenwoordigen echte doorbraken die radicaal breken met oude concepten. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de HP Sprout, een unieke combinatie van desktop PC met aanraakscherm, een aanraakmat met een virtueel klavier, een scanner, een dieptesensor, een hogeresolutie camera, en een projector. Een totaal nieuwe dimensie van personal computing”.
 
De HP Sprout is voor Luc Opdebeeck het beste voorbeeld van de nieuwe wind die sedert enige tijd door HP waait. “Wij willen absoluut bij HP terug de focus leggen op innovatie, van bij de start onze sterkte, en ons dan vooral positioneren als de innovatieve partner in de transformatie naar de “new style of business”. Bij bezoeken aan klanten en partners is het me trouwens opgevallen dat men HP niet alleen waardeert voor de betrouwbaarheid maar ook en vooral voor de innovatieve producten in segmenten als servers, storage, netwerking en software. In netwerking zijn we overigens nu de nummer twee qua marktaandeel, en we hebben aangekondigd dat we Aruba overgenomen hebben wat ons een zeer complementaire portfolio geeft want Aruba is meer georiënteerd naar WiFi en mobility waar wij meer op de LAN focussen. Onze netwerking- en softwareteams doen het trouwens ontzettend goed in België, zij kennen een groei van 25 tot 40 % als naargelang het kwartaal. Jonge teams, heel dynamisch”.

The new IT en Big Data

Het is voor Luc Opdebeeck wel zonneklaar dat die “new style of business” ook een “new style of IT” zal vereisen. “We evolueren zeer snel naar een on-demand IT-infrastructuur waar bedrijven afstappen van het kopen van pure capaciteit en meer en meer infrastructuur-as-a-service gaan aankopen. Dat vind je dan ook in onze vier strategische accenten terug: enabling an on-demand IT infrastructure, protecting digital assets met security en data management, creating the most productive workplace ondermeer via ons partnership met Microsoft, en de data-driven enterprise waar Big Data en analytics thuishoren”.
 
Op dat laatste vlak heeft HP de voorbije jaren enkele belangrijke overnames uitgevoerd met Vertica en Autonomy waardoor het nu een sterk aanbod heeft in het cloud en Big Data-verhaal. Opdebeeck: “Bij Big Data is het vooral belangrijk de juiste data te filteren uit al wat je binnenkrijgt en daar dan analytics op los te laten voor je besluitvorming. Vertica en Autonomy hebben een stevige reputatie op dat vlak, ze worden vandaag op heel wat domeinen ingezet, in security, healthcare, wearables, smart cities, noem maar op. Ook al in heel veel toepassingen die betrekking hebben op het Internet of Things waar allerlei dingen onderling beginnen te communiceren en raw data genereren en waar filtering dus zeer belangrijk wordt”.

Begeleiding

Speciaal om bedrijven op weg te helpen met Big Data voorziet HP ook in trajectbegeleiding. “Big Data is een verhaal waar een bedrijf zich gemakkelijk kan in verliezen, zeker als het met Hadoop aan de slag gaat en massa’s informatie binnenkrijgt. Het sluit ook aan bij onze educational services waarbinnen we assessment en opleidingstrajecten aanbieden voor bedrijven die hun mensen willen begeleiden naar de “new style of IT”, aldus Opdebeeck.
Die begeleiding is er ook voor bedrijven die naar de cloud willen stappen, legt hij uit. “Als je vandaag met CIO’s praat, dan hoor je steeds weer hetzelfde verhaal: de budgetten zijn beperkt, ze moeten meer doen met minder, en dus gaan ze automatisch proberen hun efficiëntie te verbeteren. Virtualisatie hebben ze al toegepast, en dus kijken ze naar het “as-a-service” concept. We geven CIO’s altijd de raad te zoeken naar oplossingen op basis van OpenStack om een lock-in te vermijden want veel leveranciers zullen proberen je in hun cloud te krijgen, en de vraag is dan hoe gemakkelijk je nog kan migreren naar andere oplossingen. Met Helion heeft HP een heel belangrijke building block voor cloud solutions in huis, inclusief connectors om gelijk welke omgeving in Helion onder te brengen – en alles beheerd met één enkele managementtool”.

The Machine

Big Data houdt ook in dat je over flink wat rekenkracht en opslagcapaciteit moet beschikken, en dus heeft HP ook hier serieus geïnvesteerd in innovatieve oplossingen zoals de grote Converged Systems en de eind vorig jaar aangekondigde Integrity Superdome X voor de gegevensverwerking, en de 3PAR Storagesystemen voor de opslag. En intussen wordt ook al reikhalzend uitgekeken naar “The Machine”, een totaal nieuwe computerarchitectuur die door de bollebozen van HP Labs uitgebroed wordt. “Met The Machine stappen we compleet weg van wat op dit moment gebruikelijk is”, zegt Luc Opdebeeck. “Waar bijvoorbeeld vandaag alle onderdelen op een moederbord verbonden zijn via koperbanen, willen wij in de toekomst silicon photonics gaan gebruiken om de gegevens via licht over te dragen – veel sneller en minder warmte-ontwikkeling. Er wordt ook gewerkt aan een nieuw soort geheugen, memresistors, sneller en efficiënter dan flash en bestand tegen stroomuitval. En bovenop komt nog een totaal nieuw besturingssysteem. Uiteindelijk zou je dan de complete servertechnologie op een printplaat kunnen onderbrengen, daar waar je enkele jaren geleden nog een grote highend machine nodig had. Maar voorlopig is dat nog even toekomstmuziek, er kleeft nog geen lanceringsdatum op”.

Geen solo slim

Zelfs in de oertijd van de mainframes had een computerleverancier nog behoefte aan partners om mee samen te werken, en HP is daarop geen uitzondering. Het heeft in België een sterk partnerprogramma uitgewerkt met een dozijn of wat grotere partners die voor de bulk van de business zorgen, aangevuld met heel wat distributeurs en kleinere resellers. “Daarnaast zijn er twee grote softwarepartners waar we wereldwijd mee samenwerken, Microsoft en SAP. Voor SAP doen we zeer veel implementaties rond HANA en ook oplossingen rond Big Data, voor Microsoft zijn we wereldwijd de grootste OEM-partner en implementeren we ook lokaal oplossingen rond Office 365 en Lync. En we werken ook samen met grote en kleine serviceproviders”.
 
Speciaal om klanten te helpen bij de overstap naar nieuwere producten heeft HP een “assessment package” ontwikkeld. Luc Opdebeeck: “We beschikken over een consultancy groep die ter plaatse zo’n assessment doet en een voorstel uitwerkt om een probleem op te lossen, hetzij met een van onze partners hetzij rechtstreeks. Zo wordt bijvoorbeeld een grote bank met 27.000 gebruikers van Lotus Notes gemigreerd naar Microsoft 365. Er zijn ook banken waar we de volledige helpdesk verzorgen, 38.000 calls per jaar voor heel Europa. Begin 2015 heeft HP bij Smals nieuwe HP 3PAR StoreServ storage arrays geleverd. Hiermee helpen we Smals om een storage-as-a-Service-oplossing aan te bieden voor overheidsinstellingen. De overheidsinstellingen werken aan een geconsolideerde IT infrastructuur, genaamd; G-Cloud (Governmental Cloud). Smals wil een platform aanbieden waar het kan factureren op basis van het verbruik. Via monitoring houden wij dan de verbruiksstatistieken in de gaten, zien we dat het sterk stijgt, dan zullen wij materiaal bijplaatsen zonder dat Smals betaalt, dat gebeurt pas op het moment dat het gebruikt wordt”.
 
De grote trend vandaag is natuurlijk alles aan te bieden “as-a-service” en dat is de reden waarom HP met Proximus in zee is gegaan voor een KMO-project. “Samen met Proximus willen we KMO’s begeleiden naar het nieuwe werken en de eerste stap is alle tools aanreiken”, legt Opdebeeck uit. “De KMO betaalt een huurprijs per maand en kan daarvoor alles kiezen – telefoons, tablets, laptops, zelfs de software. Samen met Proximus gaan wij dat voor hen beheren, tot en met een helpdesk. Een van de voordelen voor de klanten is dat het veel gemakkelijker financieel meetbaar wordt, met een vaste maandelijkse prijs”.

Naar een nieuw HP

In oktober vorig jaar kondigde CEO Meg Whitman aan dat HP zou opgesplitst worden in twee afzonderlijke beursgenoteerde bedrijven, HP Inc voor de PC- en printeractiviteiten, en Hewlett-Packard Enterprise voor de datacenteractiviteiten (servers, storage, netwerking), voor software en diensten en voor het OpenStack Helion cloudplatform. Het moet zowat de bekroning worden van de heropstanding die Whitman enkele jaren geleden ingezet heeft en die volgens haar de nieuwe bedrijven nu de nodige onafhankelijkheid, focus, financiële middelen en flexibiliteit moet geven om zich snel aan te passen aan de nieuwe dynamiek van de markt.
 
“Veel zal dat voor ons niet veranderen”, verwacht Luc Opdebeeck, “want in principe werken we vandaag al zo. Onze business unit PC en printing presteert zeer sterk, met een goede cashflow. En onze enterprise unit is opnieuw goed uit de startblokken gekomen, vooral ook door de intensieve samenwerking met onze partners die voor meer dan de helft van onze business zorgen – en dat zal zo blijven, vermoed ik”.
hp

Advertentie