e-commerce boom voorbij?
Image: iStock

Amazon heeft er een slecht kwartaal opzitten met teleurstellende verkoopcijfers voor de webwinkel. Een teken aan de wand voor e-commerce?

Amazon maakte vannacht zijn financiële resultaten bekend voor het eerste kwartaal van 2022. Een van de slechtste kwartalen in jaren voor Amazon, waarin ze zelfs afklokten op een negatieve eindbalans van 3,7 miljard dollar. Het meest opvallende cijfer was echter de verkoopinkomsten voor Amazons belangrijkste dienst, de gelijknamige webwinkel. De totale inkomsten uit online verkoop daalde met 3% in vergelijking met de winter van 2021. Gelukkig voor Amazon kon de clouddivisie AWS wel een sterk kwartaal noteren, waardoor de schade beperkt blijft.

Een slecht kwartaal kan iedereen eens overkomen, maar Amazon ziet maar weinig redenen voor een snel herstel. Vooral de webwinkel lijkt moeilijke tijden tegemoet te gaan door verminderde (online) koopwoede en hogere kosten om het platform te onderhouden. “We hebben te maken met ongeziene uitdagingen”, licht CEO Andy Jassy die pessimistische vooruitblik toe. Een uitspraak die Amazon straks een paar procenten op de beurs zal kosten. In hun kielzog slepen ze ook concurrerende e-commerceplatformen mee de dieperik in. Online retailers lijken voor een moeilijke periode te staan. Wat betekent dit voor de e-commerce in België?

Oude gewoontes roesten niet

De coronapandemie zette wereldwijd een e-commerce boom in gang. Omdat winkels noodgedwongen moesten sluiten, werd je als consument naar webshops geduwd. Tijdens de eerste maanden van de pandemie leerden veel consumenten én retailers de voordelen van online (ver)kopen ontdekken. Ook in ons land, al zagen we hier dat de echte groei zich pas in 2021 doorzette, mede omdat e-commerce begin 2020 nog wel een inhaalbeweging te maken had in België.

Gelukkig hebben we in 2022 niet meer te maken gekregen met zulke extreme coronamaatregelen dat de niet-essentiële winkels moesten sluiten. Dat betekent dat consumenten dus weer vrij zijn om fysiek te gaan winkelen. Om te onderzoeken of het winkelgedrag van consumenten blijvend veranderd is tijdens de pandemie, organiseerde Klarna eind 2021 een bevraging bij 12.000 willekeurig geselecteerde consumenten uit verschillende leeftijdscategorieën. Ook 1.000 Belgen deden mee aan de enquête.

Uit de enquête kwamen grote verschillen in winkelgedrag naar boven. Zo zijn consumenten jonger dan 40 jaar sneller geneigd om producten online te blijven kopen, waar de oudere leeftijden terug snakken naar het fysiek winkelen. Ook geldt de regel dat bepaalde producten geschikter voor online verkoop blijken te zijn. Zo kopen alle leeftijden al sneller kledij of elektronica online, terwijl voor dagelijkse boodschappen ook jongeren liever naar de lokale supermarkt afzakken. De fysieke winkel blijft dus een aantrekkingskracht hebben op consumenten die de online winkel niet snel gaat kunnen vervangen.

online shoppen
Kledij wordt het vaakst online gekocht. Image: iStock

Een logistieke tijdbom

We zoomen nog eens in op de uitspraak van Andy Jassy. Met ‘ongeziene uitdagingen’ heeft hij het waarschijnlijk over de logistieke druk waar een retailer als Amazon al twee jaar onder gebukt gaat. Die druk voelt Amazon zowel van binnen als van buitenaf. Magazijnmedewerkers moesten de klok rond werken om al onze aankopen verwerkt te krijgen en stonden tijdens de piekmaanden van de pandemie onder ongeziene druk wanneer werknemers ziek uitvielen. Dat resulteerde wel eens in akkefietjes met de directie omdat die het verwijt kreeg te weinig beschermende maatregelen te nemen.

Als verdeler van producten van externe retailers vervult Amazon een centrale pion in de globale supply chain. En in veel sectoren barst die keten stilaan uit zijn voegen. Veel fabrikanten hebben op een gegeven moment wel eens hun productieband moeten stilleggen en voelen daar tot vandaag de gevolgen van. Het voorbeeld bij uitstek is natuurlijk de chipindustrie, waar al twee jaar een nijpend tekort aan onderdelen bestaat. Omdat de chipfabrikanten aan het begin van de keten staan, beïnvloeden zij ook hun klanten. Schuim maar eens een paar webwinkels af op zoek naar een PlayStation 5. Je zal bijna overal de melding ‘Tijdelijk niet beschikbaar’ zien staan. Wanneer er geen fysieke voorraden aanwezig zijn, dan blijven ook de digitale winkelrekken leeg.

Strenge lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne gooien alleen nog extra olie op het vuur. Tel daar nog eens de stijgende benzineprijzen bij die de transportkosten opdrijven voor de retailers en je krijgt een logistieke tijdbom die op ontploffen staat.

chips
Een tekort aan chips zorgt voor voorraadproblemen bij webwinkels die elektronica verkopen. Image:: iStock

Dalende koopkracht consumenten

Amazon en co kunnen ervoor opteren om die hogere kosten door te rekenen in de verkoopprijs van de producten, maar daarmee dreigen ze alleen het volgende dominosteentje om te duwen. Eentje dat niet enkel de e-commerce zal treffen. Je voelt het wellicht ook aan je portemonnee dat het leven duurder wordt. Energieprijzen swingen de pan uit, telecomproviders trekken hun tarieven op en zelfs in de supermarkt betaal je meer. Met 8,3% heeft de inflatie in België het hoogste peil sinds 1983 bereikt. Veel consumenten zullen toch eens goed nadenken alvorens een product te kopen dat men misschien niet dringend nodig heeft. En dat is wel slecht nieuws voor e-commerce in het bijzonder, aangezien men eerder luxeproducten online koopt dan essentiële producten.

E-commerce in België

Er zijn op dit moment nog geen actuele cijfers over hoe e-commerce zich in België heeft standgehouden tijdens de eerste maanden van 2022. BeCommerce en SafeShops brengen daar regelmatig cijfers over uit. Ook de kwartaalrapporten van grote e-commercespelers zoals een Coolblue zullen een indicatie kunnen geven hoe het de online retail op dit moment vergaat. E-commerce heeft zich de voorbije twee jaar wel sterk ingeburgerd in België. Tegen eind 2021 gebeurde ongeveer één op de vijf aankopen online. De online retail zal dus ook niet zomaar ineenstuiken. Maar de economische onzekerheid zal zich ongetwijfeld wel in de cijfers laten voelen, nu of in de volgende kwartalen.

Lees ook: 6 tips voor een succesvolle webshop

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here