Met iOS 11 verbetert Apple de multitask-functionaliteit van zijn iPad, maar het toestel blijft nog steeds waardeloos als laptopvervanger.

Advertentie

 
Apple blijft wanhopig proberen om je wijs te maken dat de iPad Pro een zakelijk productiviteitstoestel is. De Amerikaanse hardwarespecialist lanceerde enkele video’s waarin nieuwe functies van iOS 11 uit de doeken worden gedaan. De afgelikte video’s tonen hoe Apple er als geen ander in slaagt om beslist niet-revolutionaire ontwikkelingen als geniaal voor te stellen. De iPad Pro krijgt -houdt je vast- een bestandsverkenner en een applicatiedock. Je herkent beiden van Android 4, ongeveer vier jaar geleden.
 
Apple probeert hard te maken dat de iPad een laptopvervanger kan zijn, maar niets in de software-update suggereert verbetering op dat vlak. De iPad Pro biedt niet meer werkfunctionaliteit dan een gelijkaardige Androidtablet. De bètaversie van iOS 11, waarmee iedereen al aan de slag kan, bevestigt dat de marketingvideo’s van Apple niet meer zijn dan dat.
 

Gebrek aan visie

Het probleem schuilt in de visie. Iedere fabrikant dacht een tijd geleden dat een tablet ook een laptop kon zijn, als je er maar een toetsenbord en een pen bij verkocht. Alle Androidversies waren miskleunen waar je vandaag niemand meer mee ziet rondwandelen. Dat je af en toe wel iemand in het wild ziet die zijn iPad Pro karig op zijn toetsenbord heeft geklikt en zich gedraagt alsof hij een echte laptop heeft, is meer te danken aan de kracht van Apple als merk dan de kracht van de iPad Pro als tablet.
 
De vormfactor is immers inherent vervelend. Je kan het tabletscherm niet kantelen op het toetsenbord en zit zo opgescheept met een hybride combinatie die zowel op het vlak van software als op het vlak van hardware inferieur is aan een vijf jaar oude laptop.
 
Er valt iets te zeggen voor het comfort van een tablet in combinatie met de kracht van een laptop. Uit die gedachte vloeiden de hybride laptops mee. Toestellen als de Surface Pro van Microsoft, of de Spectre x360 van HP. Beide voorbeelden van een hybride hebben displays die je onder iedere kijkhoek kan plaatsen. Toetsenbord en scherm vormen een geheel en komen samen in een besturingssysteem dat écht gemaakt is om mee te werken.
 
iOS (en ook Android) zijn mobiele besturingssystemen. Een toestel als de iPad Pro als zakelijke machine is in mijn ogen compleet overbodig en Apple slaat een mal figuur door iets anders te suggereren. Als het zijn klanten graag een hybride ervaring biedt, dan moet Apple maar een versie van de Macbook met 360°-display uitbrengen, in combinatie met een volwaardige versie van Mac OS. De ooit zo revolutionaire hardwareboer is trouwens één van de laatste fabrikanten die nog geen dergelijk product aanbiedt.
 

Teleurstelling

Van de fabrikant die eigenhandig de smartphone zoals hij vandaag bestaat uitvond, de tablet populair maakte en jarenlang als enige kwaliteit en design kon combineren in een laptop, had ik meer verwacht dan enkele trieste video’s waarin Apple je toont hoe je een foto vanuit een map naar je mailprogramma kan slepen. De fabrikant loopt op dit vlak hopeloos achter op Android als mobiel besturingssysteem, en heeft met de iPad Pro geen zake in de wereld van de echte laptops. In dat opzicht is de campagne bijna een belediging: alsof één weldenkende professional na het zien van een bestandsbrowser op een iPad plots zou denken dat hij daar nu voor werkgerelateerde doeleinden mee aan de slag kan. Probeer maar eens te verbinden met de lokale bestandsserver op kantoor…
 
De waarheid is dat er niets speciaals is aan de iPad Pro, tenminste als laptop-equivalent. Apple maakte hier wel een fantastische tablet die na de software-update nog iets beter wordt, maar meer niet.
 
https://www.youtube.com/watch?list=PLHFlHpPjgk70sZEnlg5jv9ypNiL73XH5a&v=q8EGFVuU0b4

Advertentie