Vorig jaar werden in de hele wereld miljoen draagbare navigatiesystemen verkocht. Dat is een groei met 18 procent in vergelijking met 2007. In omzet gezien daalde de markt echter met 16%. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Britse Canalys. Volgens Canalys situeert de groei zich vooral in de Verenigde Staten. In het vierde kwartaal van […]

Advertentie

Vorig jaar werden in de hele wereld miljoen draagbare navigatiesystemen verkocht. Dat is een groei met 18 procent in vergelijking met 2007. In omzet gezien daalde de markt echter met 16%. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Britse Canalys.

Volgens Canalys situeert de groei zich vooral in de Verenigde Staten. In het vierde kwartaal van vorig jaar gingen de verkopen van draagbare navigatiesystemen er met 20% op vooruit, over het hele jaar was er zelfs een groei met 44%. Dat staat in scherp contrast met de Europese markt, waar in het vierde kwartaal 26% minder toestellen verkocht werden. Deze cijfers slaan allemaal op het aantal verkochte stuks, in omzet gemeten is de markt er over heel vorig jaar 16% op achteruit gegaan. Volgens Canalys heeft er een echte prijzenoorlog gewoed in deze markt. “Het probleem van iedereen die draagbare navigatiesystemen verkoopt is dat de consument nu gewoon geworden is aan lage prijzen,” zegt analiste Caroline Chow. Dit maakt het moeilijk om in te spelen op de eisen die de gebruiker stelt. Volgens Chris Jones van Canalys willen gebruikers van navigatiesystemen vooral beschikken over recente verkeersinformatie, maar zijn ze niet langer bereid daarvoor fors meer te betalen.
 
Uit de cijfers van Canalys blijkt dat Garmin wereldwijd de nummer één blijft, met een marktaandeel van 37 procent. TomTom is tweede met 30% van de markt. De top vijf wordt verder vol gemaakt door Mio, Navman en Nextar.
 
Canalys verwacht voor deze traditionele namen wel stevige concurrentie uit de hoek van de smartphones, die ook steeds meer navigatiemogelijkheden ingebouwd krijgen.