Op de Plugg-conferentie in Brussel mochten gisteren twintig technologie start-ups hun project voorstellen. Er waren opvallend veel cloud computing en SaaS-projecten uit de B2B-sfeer. Maar initiatieven voor de wereld van onderzoek en onderwijs gingen met de hoofdprijs lopen. De Start-Ups Rally is traditioneel de smaakmaker op de start-upsrally van Plugg. Twintig Europese start-ups worden geselecteerd. […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Op de Plugg-conferentie in Brussel mochten gisteren twintig technologie start-ups hun project voorstellen. Er waren opvallend veel cloud computing en SaaS-projecten uit de B2B-sfeer. Maar initiatieven voor de wereld van onderzoek en onderwijs gingen met de hoofdprijs lopen.

De Start-Ups Rally is traditioneel de smaakmaker op de start-upsrally van Plugg. Twintig Europese start-ups worden geselecteerd. Zij mogen gedurende twee minuten hun project voorstellen, waarna het publiek en een jury van investeerders bepaalt welke ‘elevator pitch’ de beste was.

Uit de drie overblijvende projecten kwam Mendeley, een bedrijf dat zich focust op software voor onderzoekers aan universiteiten en researchinstellingen, als winnaar uit de bus. Myngle, een soort van eBay voor taaldocenten die thuis vanachter hun pc lesgeven, sleepte de publieksprijs in de wacht. Opvallend was dat er, in tegenstelling tot vorig jaar, veel meer initiatieven rond B2B cloud computing en software as a service zijn. Start-ups rond consumentensites daarentegen waren dit jaar veel dunner gezaaid.

Eerder op de dag had Jo Caudron van ONE Agency overigens het webplatform ‘Glowbox’ aangekondigd, om sneller en betere Web2.0-sites te kunnen afleveren aan klanten. Het platform zal onder meer gebaseerd zijn op Drupal, dat eveneens op Plugg present gaf. Drupal-uitvinder Dries Buytaert maakte tijdens zijn presentatie gewag van "ettelijke honderdduizenden" websites die intussen met zijn open source toepassing zijn ontwikkeld.