Hoe beter de partners zijn opgeleid en getraind, des te hoger hun winstgevendheid. Dat is de achterliggende boodschap van de nieuwe “Partner Univeristy,” een online platform dat VMware aan zijn partners gaat aanbieden.   Op de partnerdag van VMworld Europe in Cannes werd het concept voorgesteld. Het gaat om een online platform waar alle […]

Advertentie

 

Hoe beter de partners zijn opgeleid en getraind, des te hoger hun winstgevendheid. Dat is de achterliggende boodschap van de nieuwe “Partner Univeristy,” een online platform dat VMware aan zijn partners gaat aanbieden.
 
Op de partnerdag van VMworld Europe in Cannes werd het concept voorgesteld. Het gaat om een online platform waar alle partners de meest actuele informatie omtrent de producten, services en opleidingsprogramma’s van VMware kunnen terugvinden. Op één online locatie.
 
Volgens marketindirecteur Ben Matheson stelt de Partner University de partners in staat om zich te verdiepen in gebieden van VMware’s portfolio die voordien vrij onbekend voor hen waren. Dat zou hen in staat stellen om nieuwe klanten aan te trekken, en een breder pakket aan bestaande klanten te verkopen.
 
De opleidingstrajecten zullen in verschillende thema’s worden opgesplitst. Salestraining, technische training en post-sales training zijn er enkele van, maar ook solutions als desktopvirtualisatie, servervirtualisatie en disaster recovery zullen eigen opleidingsmodules krijgen.
 
Het gebruik van de Partner University is volledig gratis, maar het behalen van certificaten blijft een betalende zaak. Toch denkt Matheson dat de gratis opleidingsmodules een “uitzonderlijk koopje” zijn, ook al moet je nog steeds betalen voor de certificering.
 
De VMware Partner University is onmiddellijk beschikbaar voor alle VMware partners.
 
Meer dan licenties verkopen – ook aan KMO’s
 
Tijdens een besloten sessie met de pers benadrukte EMEA Products Director Reza Malekzadeh dat VMware licenties verkopen maar een fractie van het hele verhaal is. “Per VMware-licentie die een partner verkoopt, zijn er tien andere zaken die hij tegelijk aan de man brengt,” klinkt het. Volgens hem brengt een verkoop van 10.000 dollar aan licenties in totaal zelfs 225.000 dollar in het laatje.
 
EMEA channel director Andy Hunt benadrukte nogmaals het belang van het partner-ecosysteem van VMware. “Meer dan 90 procent van al onze omzet in Europa behalen we via onze partners,” stelt Hunt.
 
Dat partnernetwerk is in 2008 sterk gegroeid, met het oog op KMO’s, zo blijkt. “Het aantal channel partner is in 2008 geëxplodeerd, en die partners willen we gebruiken om de KMO-markt aan te spreken. En elk bedrijf dat niet meer dan 50 servers in het datacenter heeft staan, wordt volgens Hunt als KMO beschouwd. In die markt zet VMware niet in op de grote integratoren, maar op “kleinere, lokale spelers, die op regionaal vlak een belangrijke rol spelen,” aldus nog Hunt.
 
Ondertussen gonst het op de vloer van VMworld van de geruchten dat het bedrijf de KMO-markt wel eens zou kunnen verliezen aan de rivalen Citrix en Microsoft. Beiden hebben de handen in mekaar geslagen om een gratis virtualisatiepakket aan te bieden. Zo kondigde Citrix vlak voor de start van VMworld aan dat het de hypervisor Xenserver gratis ter beschikking gaat stellen.

 

Advertentie