De Belgische partijen zijn allemaal aanwezig op internet, maar zijn niet altijd even interactief en innovatief. Door de band genomen zet de sp.a de bezoeker het meest centraal zet op het web, terwijl de FDF het minst interactief en gebruiksvriendelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van het consultancybureau TrendQ, in samenwerking met Smart Business Strategies, […]

Advertentie

De Belgische partijen zijn allemaal aanwezig op internet, maar zijn niet altijd even interactief en innovatief. Door de band genomen zet de sp.a de bezoeker het meest centraal zet op het web, terwijl de FDF het minst interactief en gebruiksvriendelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van het consultancybureau TrendQ, in samenwerking met Smart Business Strategies, naar het web 2.0-gehalte van veertien Belgische politieke partijen en hun jongerenafdeling.

De verscheidenheid op internet is alvast groot. "Sommige politici vind je terug op elk sociaal netwerk, blog en forum. Andere helemaal niet", stelt An De Jonghe van TrendQ vast. Hetzelfde fenomeen geldt voor de politieke partijen. "Hoewel de meesten tenminste een minimale aanwezigheid hanteren op dergelijke sites, wordt er hier nog geen integraal communicatiebeleid gehanteerd." Opmerkelijk is dat de jongerenafdelingen van de meeste partijen achterop hinken ten opzichte van de moederpartij. "Technisch gezien zijn ze vaak minder vooruitstrevend en er zijn ook weinig links met content die elders op internet wordt gepost, zoals op blogs en sociale netwerken."

Obama

Toch is er ook goed nieuws te melden: de voorbije veertien maanden hebben verschillende Belgische politieke partijen hun site al een stuk interactiever en ‘web 2.0-vriendelijker’ gemaakt, met dus meer ruimte voor interactie met de kiezer. Zo hebben, naast sp.a, ook Open VLD, Lijst Dedecker en MR intussen heel wat interactieve elementen ingebouwd. Terwijl, naast FDF, de partijen Groen, Ecolo en CDH dat nog veel minder of bijna niet doen.

Van een zogenaamd Obama-effect is bij ons dus nog geen sprake. De kersverse Amerikaanse president had onder meer zijn eigen sociale netwerk, dat sympathisanten toeliet om lokale groepen te creëren en makkelijk fundraising te kunnen organiseren. Obama had ook zijn eigen iPhone-applicatie en was actief op een twintigtal sociale netwerken. Bovendien gebruikte hij Twitter om zijn achterban te laten weten waar hij op dat moment campagne aan het voeren was.

In een notendop: het Web 2.0-rapport van de Belgische partijen

Behoorlijk interactief:
– sp.a
- Open VLD
– MR
- Lijst Dedecker

Minder interactief:
– FDF,
- Groen
- Ecolo
- CDH

 

 

Advertentie