Gezien de alomtegenwoordigheid van internet en mobiele telefoons, en een generatie jongeren die niet zonder de twee kan, zou het maar een kwestie van tijd zijn voordat mobiel internet doorbreekt. Het was tot nu toe nochtans geen groot succes. Maar marketeers zijn een optimistisch volkje en zien daar verandering in komen. Grote redder is de […]

Advertentie

Gezien de alomtegenwoordigheid van internet en mobiele telefoons, en een generatie jongeren die niet zonder de twee kan, zou het maar een kwestie van tijd zijn voordat mobiel internet doorbreekt.

Het was tot nu toe nochtans geen groot succes. Maar marketeers zijn een optimistisch volkje en zien daar verandering in komen. Grote redder is de nieuwe generatie smartphones, met de iPhone voorop.

Gebruiksvriendelijkheid
Een van de grote problemen die mobiel internet tot nu toe plaagden, was namelijk het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid van gsm’s als het op surfen aankomt. Maar dat kan wel eens verleden tijd zijn. "We krijgen nu de eerste internetcentrische gsm’s", weet Paul Golding, mobile 2.0-specialist en schrijver van Next generation wireless applicationsé.

"Met die toestellen heb je voor het eerst een goede usability om te surfen op het internet. En als je die gebruiksvriendelijkheid hebt, zullen mensen ook meer mobiel internet gebruiken." 

iPhone
Qua gebruiksvriendelijkheid lijkt vooral Apple de winnende formule te hebben gevonden, vindt Marc Vanlerberghe, directeur mobile productmarketing bij Google. "De iPhone is de eerste telefoon met een volledige browser. Mensen gebruiken op de iPhone de gewone webversie van sites, terwijl ze op de andere smartphones de mobiele sites gebruiken."

Die mobiele sites zorgen voor een aantal problemen. Daarom is een volwaardig mobiel internet vooral belangrijk vanuit het standpunt van de aanbieders. "Een mobiele website maken is geen sinecure", meent Danny Lein van Mobileweb. "Er zijn heel veel verschillende toestellen, die niet allemaal volgens dezelfde standaarden werken. Je moet een mobiele website dan ook voor elk van die toestellen toegankelijk maken."

Normale browser
Iets wat verleden tijd zou zijn wanneer alle mobiele toestellen gewoon met een ‘normale’ browser het internet op zouden kunnen. "Voor gebruikers maakt het niet zoveel uit, maar het is voor een programmeur veel makkelijker om voor het web te programmeren dan voor mobiele toestellen", aldus Vanlerberghe. "Dat betekent dat je sneller op de markt kunt komen met nieuwigheden, omdat je minder versies moet maken. Je kan ook sneller upgraden."

Google zet zwaar in op het mobiele internet. Het bedrijf doet dat op een nogal ongewone manier. Het lanceerde een openbron-besturingssysteem voor mobiele toestellen, Android, waar het naar eigen zeggen niets aan verdient. "We hebben geen commercieel model voor Android", zegt Vanlerberghe. "Het OS zou Google alleen op een onrechtstreekse manier ten goede komen. We gaan ervan uit dat er meer gesurft zal worden, waardoor wij ook meer zoekopdrachten krijgen."

Geen weg terug
"We denken dat de markt van de smartphones nog groter wordt", zegt Jeroen Van Hees, Windows Mobile Business Group Lead bij Microsoft. "Er is ook geen weg terug. Zodra mensen die connectiviteit hebben, kunnen ze die niet meer missen. Er zijn nu nog redelijk wat mensen die gsm’s bewaren. Ze liggen dan ergens stof te verzamelen in een lade, omdat er een sms’je opstaat dat emotionele waarde heeft, of er staat een foto op en ze weten niet hoe ze die eraf krijgen. Maar zodra je een smartphone hebt, maak je foto’s en zet je ze meteen op Facebook."

Advertentie