Nieuws

Nog geen verklaring voor Proximus-panne

Bijna alle vier miljoen Proximus-klanten waren gisteravond telefonisch onbereikbaar. Door een probleem op het netwerk van de operator konden de meeste klanten niet meer bellen of sms’en vanaf kwart na zes. Tegen middernacht waren de problemen zo goed als opgelost.

Proximus weet waar het defect zit, maar heeft de oorzaak van de storing nog niet gevonden. Het gaat om een overbelasting bij één van de twaalf HLRI’s (Home Location Register Intelligence). Die apparatuur houdt informatie van de gebruiker bij, zoals het nummer of de locatie.

“Om 18.15 uur is één van die machines in overload gegaan”, zegt Proximus-woordvoerder Jan Margot. “Normaal nemen de andere elf dan over, maar er is uiteindelijk een sneeuwbaleffect ontstaan.”

Niet overal problemen
In het begin van de avond breidde de storing uit tot ongeveer zestig procent van het klantenbestand. Rond 21 uur besloot Proximus daarom zijn systeem te herstarten. Tegen 23 uur werkte het netwerk weer voor negentig procent van de klanten.

Volgens Proximus is het netwerk nooit volledig uit de lucht geweest en was er nog steeds dertig procent van de gewoonlijke netwerktraffiek. Zo was bellen van mobiel naar vast soms wel mogelijk. Ook wie binnen het bereik van zijn zendmast van voor de panne bleef, kon nog worden gelokaliseerd door het netwerk.

Geen menselijke fout
Wat het probleem precies veroorzaakte, blijft onduidelijk, al sluit Proximus wel enkele dingen uit. Na een nachtelijke spoedvergadering, waarop ook netwerkleverancier Nokia-Siemens aanwezig was, werd duidelijk dat er niet handmatig werd ingegrepen op het netwerk. Ook een eerder uitgevoerde software-update sluit het bedrijf uit als aanleiding, omdat die al een eerste netwerkpiek had doorstaan.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business