Nieuws

Fujitsu Siemens laat onduidelijkheid achter zich

Eens de overname van de Siemens-aandelen door Fujitsu in Fujitsu Siemens Computers achter de rug, zal de reseller alleen baat ondervinden van deze transactie. Alle onduidelijkheid is weggewerkt,en de resellers krijgen toegang tot een breed gamma aan producten. Dat is alvast de overtuiging van Hans-Dieter Wysuwa, Senior Vice President bij FSC.

“Een reseller kan bij geen enkel bedrijf zo goed zitten als bij het nieuwe bedrijf,” zegt Wysuwa wanneer we hem op het Canalys Channels Forum ontmoeten. “Bij Fujitsu krijgen de resellers toegang tot een heel breed gamma aan producten dat ze aan alle soorten klanten kunnen verkopen, of het nu gaat om bedrijven die alleen maar technologieproducten willen, of om klanten die managed services willen.” Het nieuwe bedrijf blijft zweren bij een indirect kanaal, al zullen hele grote klanten als een Daimler of Europese instellingen wel nog rechtstreeks aankopen bij Fujitsu Siemens. “Maar dat is ook zo bij andere spelers in de markt.”
 
Volgens Wysuwa hebben de twijfels rond de toekomst van Fujitsu Siemens als Duits-Japanse joint venture het bedrijf zeker marktaandeel gekost. “Maar het is goed dat dat nu achter de rug is. We hebben nu goede producten, een goed en gelukkig kanaal en goede medewerkers die ook weer helemaal gelukkig zijn. De irritatie uit het verleden is nu weg. De reseller weet nu ook dat hij samenwerkt met een grote IT-speler, niet met een bedrijf dat ook wasmachines en kerncentrales bouwt.” Wysuwa zelf werkte vroeger bij Fujitsu, ging dan over naar FSC, en voelt zich nu al weer helemaal thuis in het nieuwe bedrijf. “Het is geen overname zoals er zoveel Amerikaanse gebeuren, Fujitsu respecteert echt onze eigenheid.” Wysuwa wijst er ook op dat een deel van de R&D verder in Europa zal gebeuren, met name op het vlak van x86 servers en opslag.

 

Op zich zal er voor de reseller niet zo veel veranderen, en ook niet voor de eindklant. Wel wordt het productgamma iets meer gestroomlijnd: er komt één enkele reeks PC’s voor zowel de consumenten- als voor de professionele markt. “Het hele boek daarover is geschreven, nu komt het er op neer de hoofdstukken één voor één uit te rollen. In ieder geval zal er veel meer synergie mogelijk zijn, al zullen er wel nog verschillende modellen zijn met diverse eigenschappen die meer de professionele gebruiker of meer de consumenten zullen aanspreken.” Het nieuwe bedrijf behoudt wel zijn volledig breedte aan producten. “Ook in de low end pc’s van minder dan 500 euro blijven we aanwezig, al zullen we er misschien minder de nadruk op leggen.” Wysuwa wil wel niet garanderen dat ook de Solaris-lijn aan high end Unix servers een lang leven beschoren is. “De Unix-server markt is nu nog goed voor 7% van de hele servermarkt, en daar zijn heel wat spelers op actief: IBM, HP, Sun, FSC,… Daar zit nog een hele consolidatie aan te komen, want voor een dergelijke kleine markt is niemand geïnteresseerd om grote investeringen te doen om de productlijn naar een nieuw niveau te brengen.”

Dat er straks verschillende onderdelen van Fujitsu naast elkaar bezig zullen zijn, stoort Wysuwa niet. “We moeten eerst zelf ons huiswerk doen en zien dat onze zaak rendeert, dan kunnen we nog gaan kijken waar een nauwere samenwerking zinvol is. Misschien mag je zelfs zo ver gaan te zeggen dat de scanner-afdeling van Fujitsu misschien nooit zo succesvol zou geweest zijn indien ze niet al die tijd zelfstandig geopereerd had.” En hetzelfde kan gezegd worden van Fujitsu Services.
 
In de marge van het Canalys Channels Forum vingen we nog op dat Fujitsu Technology Solutions de nieuwe naam van het bedrijf zou worden. Voor de officiële aankondiging is het echter nog wachten tot begin april.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business