Meer focus op de zakelijke markt. Minder op de consumentenmarkt met het verlaten van de ‘low end’ pc-markt. Dat die koerswijziging gepaard kan gaan met een daling van omzet en marktaandeel nemen ze er bij Fujitsu, de nieuwe naam van het vroegere Fujitsu-Siemens Computers, desnoods bij. "Al zou België dit jaar wel zijn omzet kunnen […]

Advertentie

Meer focus op de zakelijke markt. Minder op de consumentenmarkt met het verlaten van de ‘low end’ pc-markt. Dat die koerswijziging gepaard kan gaan met een daling van omzet en marktaandeel nemen ze er bij Fujitsu, de nieuwe naam van het vroegere Fujitsu-Siemens Computers, desnoods bij. "Al zou België dit jaar wel zijn omzet kunnen zien toenemen."

De nieuwe strategie van Fujitsu, vanaf april de nieuwe naam van de groep, situeert zich duidelijk meer op die van de professionele diensten. Ontslagen sluit Pierflippo Roggero, vicepresident voor Zuid- en West-Europa, niet uit: “De belangrijkste focus voor onze producten en diensten worden de grote bedrijven, samen met de kmo-markt die we via partners zullen benaderen”, vertelt hij. Fujitsu blijft naar eigen zeggen wel actief in de consumentenmarkt, maar gaat de focus daar wat verminderen, en onder meer de markt van erg goedkope modellen, van minder dan 500 euro, links laten liggen.

Ferrari
Door de strategiewijziging zijn ontslagen, ook in ons land waar ongeveer 350 mensen werken, niet onvermijdelijk. Pierflippo Roggero vergelijkt het met een race. “Als je van wagen verandert, heb je nu eenmaal andere mensen nodig om ermee te rijden. Een rallypiloot is nu eenmaal niet de meest geschikte om met een Ferrari te rijden”, vergelijkt hij. Al zou het in totaal qua bezetting wel om een neutrale operatie kunnen gaan. De kans bestaat dat er mensen moeten vertrekken uit de consumentendivisie maar er zullen er ook nieuwe bijkomen, onder meer voor de diensten aan bedrijven rond infrastructuur.

Dat die koerswijziging gepaard kan gaan met een daling van omzet en marktaandeel in de diverse landen, schat men bij Fujitsu al haast als onvermijdelijk in. “Al zou België dit jaar wel zijn omzet kunnen zien toenemen. In dat land is Fujitsu minder afhankelijk van de consumentenhandel.” In ons land haalt de groep een jaarlijkse omzet van 350 miljoen euro.

Toch heeft Fujitsu ook steile ambities. In de servermarkt wil het, zeker in het segment van de X86-servers, ook in ons land nummer twee worden. “Dat wordt dan vooral een strijd met IBM”, weet Roggero. “We willen op de short list van de beslissingsnemers komen. In ons land heeft het bedrijf in die markt een aandeel van 9 procent, en dat wil ik dus nog zien toenemen.

Dat het IT-dienstenbedrijf Fujitsu Services, Roggero noemde het een "broederbedrijf", een geprivilegieerde partner wordt voor FSC, staat overigens als een paal boven water. “Ze zijn nu al onze first choice-partner. En we zullen in de toekomst heel nauw blijven samenwerken”, bevestigt hij. Maar een echte integratie, zoals bij HP en EDS, komt er niet. Voorlopig toch niet.