Het Luikse Celem vult de eigen productie van notebooks aan met de Vaio’s van Sony. Celem zal de Vaio’s ook configureren op maat van de klant, en onderhouden. Celem is één van de grootste Belgische computerbouwers, met een productie van tussen de 5.000 en 10.000 pc’s per jaar. Het gaat hierbij in hoofdzaak om desktops, […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Luikse Celem vult de eigen productie van notebooks aan met de Vaio’s van Sony. Celem zal de Vaio’s ook configureren op maat van de klant, en onderhouden.

Celem is één van de grootste Belgische computerbouwers, met een productie van tussen de 5.000 en 10.000 pc’s per jaar. Het gaat hierbij in hoofdzaak om desktops, en daar wringt net het schoentje: in de markt worden tegenwoordig net zo veel notebooks als desktops verkocht. “Ons eigen notebook gamma was te beperkt en speelde niet altijd in op de behoeften van de klant,” zegt general manager Bruno Desdemoustier van Celem. Zo kon het bedrijf bijvoorbeeld zelf geen 11 toestellen bouwen bij gebrek aan beschikbare barebones. “Daardoor verloren we marktaandeel, en we gingen op zoek naar een groot merk dat die leemte kon opvullen.” Dat merk is nu dus gevonden bij Sony. Met onmiddellijke ingang treedt Celem op als verdeler van de Vaio-notebooks van Sony.  Daarbij blijft het ook zijn eigen notebooks verder produceren, al vreest Desdemoustier wel dat de verkoop van Sony-toestellen zijn eigen gamma wat kan beconcurreren.
 
Celem wil de notebooks ook zelf configureren op maat van de klant, en zal ook instaan voor het onderhoud. “Onze technici hebben opleidingen gevolgd bij Sony en kregen Sony-certificering. Naar eigen zeggen komt het zelden voor dat Sony een derde partij de autorisatie geeft om Vaio-notebooks te configureren, en is Celem de enige partij in België die zelf configuratie en onderhoud mag verzorgen. Eén van de redenen waarom eindgebruikers notebooks van Belgische makelij kopen, is net omwille van de nabijheid van het servicepunt.
 
Celem wil de Vaio’s in de eerste plaats bij grote klanten afzetten en hoopt dit jaar tussen 1500 en 2000 exemplaren te verkopen. Op die manier wil Celem ook nieuwe marktaandelen veroveren. 
 
Celem zal de Viao’s ook leveren aan de resellers waarmee het samenwerkt. “De reseller kan dus voor zijn Sony Vaio niet alleen terecht bij distributeurs als Tech Data, maar ook bij ons,” zegt Desdemoustier.
 
Overigens broedt Celem nog steeds op plannen om naast Wallonië en Brussel ook de Vlaamse markt aan te pakken. “We hebben met drie-vier bedrijven over een overname gepraat, maar de vraagprijs was te hoog. We hebben onszelf drie jaar gegeven om de uitbreiding naar heel België te verwezenlijken, nu een aantal bedrijven het misschien moeilijk zullen krijgen, verhoogt dat allicht onze kansen om een overname af te ronden.”

&nbnbsp;