Nieuws

Belgische e-commerce profiteert van crisis

 

Belgische webwinkels zagen in 2008 het aantal transacties met 42 procent toenemen. De omzet van e-commerce in ons land ging bijna 30 procent omhoog. "In tegenstelling tot geluiden die wij ontvangen vanuit de VS, ondervindt de Belgische webwinkelier dus nog geen grote hinder van de economische crisis", beaamt Pierre Willaert, CEO van Ogone, dat de meeste Belgische webwinkels van online betaaloplossingen voorziet. "Integendeel, consumenten gaan op internet op zoek naar goedkopere producten en vinden die daar ook."

Het gemiddelde bedrag per transactie bedroeg vorig jaar 92 euro, zowat 10 procent lager dan in 2007. "Het online aanbod is vandaag gewoon meer divers", geeft Willaert als verklaring. "Naast onder meer reizen en elektronica, gaan consumenten ook online zoeken naar muziek of tickets voor concerten, bioscoopfilms en treinritten." De meeste van die aankopen gebeuren nog via de kredietkaart, al wint de debetkaart wel stilaan terrein. Offline overschrijvingen zijn bij bedrijven nog altijd populair als betalingsmiddel, geeft Willaert toe: "Al moeten ze toch stilaan aan belang inboeten."

Net zoals bij de ‘gewone’ eindejaarsaankopen stelden veel consumenten hun online aankoop uit. "Deels ook omdat klanten meer vertrouwen hebben in de logistieke capaciteiten van hun e-shop. Ze gaan ervan uit dat het toch op tijd zal aankomen." Ook de stormloop naar de koopjes begin januari was bij webwinkels goed te merken door een stijging van het aantal transacties. "Al kan het nog beter. In onze buurlanden trekken webwinkeliers veel meer de kaart van de solden."

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business