Onlinegigant Google zet een reseller programma op voor zijn online toepassingen. Resellers die door Google goedgekeurd worden, zullen vanaf eind maart Google Apps kunnen aanbieden aan hun klanten. Sinds Google Apps anderhalf jaar geleden gelanceerd werd, zijn er meer dan een miljoen bedrijven met deze online toepassingen aan de slag gegaan. “Dat is de […]

Advertentie

 

Onlinegigant Google zet een reseller programma op voor zijn online toepassingen. Resellers die door Google goedgekeurd worden, zullen vanaf eind maart Google Apps kunnen aanbieden aan hun klanten.

Sinds Google Apps anderhalf jaar geleden gelanceerd werd, zijn er meer dan een miljoen bedrijven met deze online toepassingen aan de slag gegaan. “Dat is de reden waarom we nu met dit reseller programma starten,” zegt Peter Lorant, channel-baas van Google in Europa. “Het enige wat wij doen is deze toepassing ter beschikking stellen, we geven er geen ondersteuning op, we hebben niet de organisatie om bedrijven te helpen bij migraties. Daar hebben we partners voor nodig.”
 
Volgens Lorant zijn er vier verschillende types partners. “Er zijn de traditionele systeemintegratoren die steeds meer vraag krijgen naar toepassingen ‘in the cloud’. In feite zijn zij ‘cloud integrators’ geworden. Ten tweede zijn er de typische value added resellers die klanten bijstaan bij het opzetten van mailsystemen. Zij hebben dus ervaring met Exchange of Lotus Notes. Een derde soort partners zijn de Web 2.0 bedrijven die zelf al helemaal in de cloud zitten en deze filosofie uitdragen.” De vierde soort partners zijn telecomoperatoren en internet service providers die op zoek zijn naar nieuwe vormen van dienstverlening. “Wat deze vier partijen bindt is hun wil om vernieuwend te werken en hun klanten innovaties te bieden. Google Apps is ‘a way of life’, dat moeten onze partners ook uitdragen. Onze partners moeten in staat zijn zich in te schakelen in dit nieuwe model van werken.” 

Lorant denkt niet dat de ‘traditionele’ reseller overweg kan met Google Apps. “Op een jaar tijd zijn er meer dan 100 nieuwe feature versies van onze toepassingen gekomen. Onze resellers moeten kunnen omgaan met deze snelle evolutie. Het gaat hier niet om producten waar om het jaar een nieuwe versie van komt die je dan kan upgraden.”

Inkomsten kunnen de resellers op twee manieren krijgen: via de verkoop van het recht om Google Apps te gebruiken en via de levering van extra diensten. “Google Apps kost 40 dollar per gebruiker per jaar. A disruptive price for a disruptive model. Onze resellers krijgen ieder jaar 20% van dat bedrag. Dat betekent dus inkomsten die ieder jaar terug komen.” Daarnaast kunnen resellers diensten aanbieden voor integratie, migratie van bestaande mailsystemen naar Google Apps, aanpassingen op maat, helpdesk ondersteuning. “Dit is allemaal belangrijke omzet die ieder jaar opnieuw terugkeert.”
 
Van Google zullen de partners ondersteuning krijgen om de toepassingen te marketen en te verkopen, en er zijn online trainingen beschikbaar. “Hoeveel partners we gaan optekenen, weten we niet,” geeft Lorant toe. “En het gaat ons ook niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.” Bedrijven die door Google geauthoriseerd willen worden, moeten aantonen dat ze al 25 ‘seats’ geïnstalleerd hebben. Resellers die zich aanmelden, worden zowel door een Europees als een lokaal team geëvalueerd.
 
Eind vorig jaar voerde Google een pilootproject uit met een 50-tal partners. Daaruit bleek voldoende enthousiasme om het programma wereldwijd te lanceren. “De belangrijkste les die we uit de piloot trokken, was dat de reseller zelf de relatie wil behouden met de klant. Hij wil dus de facturatie doen.” Bij de piloot waren geen Belgische partners betrokken, maar wel één groot Belgisch bedrijf, dat Lorant niet bij name wilde noemen.
De Google Apps Premier Edition suite bestaat uit de programma’s Gmail, Google Calendar, Google Docs, Google Sites, Google Talk en and Google Video.

 

Advertentie